Gerdab.IR | گرداب

استخراج بیتکوین ضایعات الکترونیکی قابل توجهی ایجاد می‌کند

استخراج بیتکوین ضایعات الکترونیکی قابل توجهی ایجاد می‌کند
تاریخ انتشار : ۲۸ شهريور ۱۴۰۰

نتایج یک پژوهش نشان می‌دهد که استخراج بیتکوین در طی ۱۲ ماه بیش از ۳۰ هزار تن ضایعات الکترونیکی تولید کرده است.

به گزارش گرداب - به تازگی یک پژوهش نشان داده است که استخراج بیتکوین ضایعات الکترونیکی قابل توجهی ایجاد می‌کند که تهدیدی جدی برای محیط زیست به شمار می‌آید.

یکی از نویسندگان این پژوهش می‌گوید که متوسط چرخه عمر رایانه‌های قدرتمندی که برای بیرون کشیدن معروف‌ترین رمزارز جهان استفاده می‌شود، تنها حدود ۱.۳ سال است. این پژوهشگر تاکید می‌کند که این عمر بسیار کوتاهی نسبت به هر نوع دستگاه الکترونیکی دیگر مانند تلفن‌های همراه است.

مقدار ضایعات الکترونیکی که استخراج بیتکوین در طی ۱۲ ماه ایجاد کرده است، ۳۰,۷۰۰ تن می‌باشد که این رقم قابل مقایسه است با ضایعات حاصل‌شده از ابزارآلات اطلاعات فناوری و مخابراتی کشوری مانند هلند.

بیتکوین در حال حاضر حدود ۴۸ هزار دلار قیمت دارد و رقابت برای استخراج بیتکوین‌های بیشتر بدین معناست که پردازنده‌های استخراج بیتکوین به زودی خراب خواهند شد. عمر مفید این پردازنده‌ها در صورت استفاده مدام از آن‌ها بسیار کوتاه است؛ زیرا که پردازش‌های سنگینی را باید به انجام برسانند. نویسندگان این پژوهش الکس دو وریس اقتصاددان بانک مرکزی هلند و کریستین استول محققی از دانشگاه ام آی تی می‌باشند.

پژوهش دیگری که در این حوزه انجام شده بود نیز نشان می‌داد که هرچه ارزش بیتکوین بیشتر شود، مقدار ضایعات الکترونیکی تولید شده نیز افزایش پیدا خواهد کرد.

این مسئله بیش از پیش به ما نشان می‌دهد که علی‌رغم این که رمزارز‌ها فرصت‌های جدیدی را در برابر ما قرار می‌دهند، مشکلات خاص خود را ایجاد می‌کنند و وظیفه مسئولین کشور آماده شدن در برابر چنین مشکلاتی است. بالا رفتن ارزش رمزارز‌ها به معنی استفاده بیشتر از روش‌هایی برای استخراج آن‌ها خواهد بود و در این صورت استفاده از پردازنده‌های قوی برای استخراج به صرفه خواهد بود و از آنجا که وظیفه پردازشگری آن‌ها بسیار سنگین است، در طی زمان کوتاهی این‌گونه دستگاه‌ها به ضایعات تبدیل می‌شوند.

به‌طور کلی ضایعات الکترونیکی یکی از چالش‌های جدید جهانی است. این‌گونه ضایعات به دلیل این که تجزیه نمی‌شوند و موادی سمی در آن‌ها به‌کار رفته است، تاثیری بسیار مخرب بر روی محیط زیست به جا می‌گذارند. با پیشرفت روزبه‌روز فناوری استفاده مجدد از این دستگاه‌ها نیز چندان به‌صرفه به شمار نمی‌رود. به‌طور کلی در سال گذشته در جهان ما شاهد ۵۳.۶ میلیون تن ضایعات دستگاه‌های الکترونیکی بودیم.