Gerdab.IR | گرداب

حملات باج‌افزاری ادامه‌دار به زیرساخت‌های کشاورزی آمریکا

حملات باج‌افزاری ادامه‌دار به زیرساخت‌های کشاورزی آمریکا
تاریخ انتشار : ۳۰ شهريور ۱۴۰۰

نیو کوپراتیو، یک شرکت تولیدکننده صنایع کشاورزی در ایالت آیووای آمریکا هدف یک حمله باج‌افزاری قرارگرفته است.

به گزارش گرداب - نیو کوپراتیو، یک شرکت تولیدکننده صنایع کشاورزی در ایالت آیووای آمریکا هدف یک حمله باج‌افزاری قرارگرفته است. این ادامه مجموعه حملاتی متعددی است که طی چندسال شرکت‌های کشاورزی آمریکایی را هدف قرار داده‌اند.

شرکت نیوکوپراتیو (New Cooperative) به تازگی مورد حمله سایبری باج‌افزاری قرار گرفته است. این شرکت هنوز اظهارنظری در این زمینه نکرده، اما مقامات آن در گفتگو با خبرگزاری بلومبرگ تایید کردند که از یک «حادثه امنیت سایبری» ضربه خورده‌اند که تعدادی از دستگاه‌ها و سامانه‌های آن‌ها را تحت تاثیر قرار داده است. آن‌ها گفته‌اند که برای «محدود کردن خطر» سامانه‌های خود را قطع کرده‌اند.

متخصصان باج‌افزاری، اما شواهدی دست یافته‌اند که نشان می‌دهد، این حمله با استفاده از باج‌افزار بدنام «ماده سیاه» (BlackMatter) رخ داده است. اسنادی مالی این شرکت، اطلاعات شبکه و شرکت‌های مرتبط، اطلاعات شخصی کارمندان و کد منبع پلتفرم کشاورزی این شرکت از جمله اطلاعات حساسی بوده که در اختیار سارقین قرار گرفته است.

این گروه باج‌گیری ادعا کرده که بیش از ۱ ترابایت داده از این شرکت در اختیار دارد و برای پرداخت باج به این شرکت آمریکایی یک ضرب‌الاجل تعیین کرده است.

اسناد و مدارک نشان می‌دهد که گروه ماده سیاه درخواست باج ۵.۹ میلیون دلاری داشته است.
محققان امنیتی بر روی شبکه‌های اجتماعی اسکرین‌شات‌هایی از مذاکرات میان عاملان «ماده سیاه» و شرکت «نیوکوپراتیو» نمتشر کرده‌اند. نمایندگان شرکت آمریکایی به‌طور مکرر اعلام کرده‌اند که آن‌ها جزئی از «۱۶ بخش اساسی» هستند که رئیس‌جمهور آمریکا جو بایدن در گفتگو با رئیس‌جمهور روسیه ولادیمیر پوتین، به عنوان حوزه‌ای که به هیچ‌وجه اجازه حمله باج‌افزاری از آن‌ها را نخواهد داد، نام برده بود.

افزون بر آنچه که به عنوان حمله زیرساخت‌های کلیدی آمریکا خوانده می‌شود، این افراد در مذاکره همچنین بر این تاکید کرده‌اند اگر زنجیره تامین مواد غذایی از قبیل گندم و کنجاله سویا دچار اختلال شود، باعث هرج و مرج عمومی خواهد شد.

عوامل گروه «ماده سیاه»، اما حاضر به کوتاه آمدن از موضع خود نشده‌اند و گفته‌اند که در نتیجه این حمله فقط ضرر مالی به این شرکت وارد خواهد شد. این پیام‌ها همچنین نشان می‌دهد که مقامات نیوکوپراتیو گفته‌اند که در صورتی که در طی ۱۲ ساعت سامانه‌هایشان به راه نیفتد، چاره‌ای ندارند جز این که با CISA (آژانس امنیت سایبری و امنیت زیرساخت‌های آمریکا) تماس بگیرند.

آژانس CISA حاضر به گفتگو در این باره نشده است، اما شرکت نیوکوپراتیو به خبرنگار‌های متعددی گفته است که با نیرو‌های انتظامی تماس برقرار شده است.

خبرگزاری رویترز در گزارش خود پیرامون این مسئله به این نکته تاکید کرده است که این شرکت در جنبه‌های متعددی از تجارت گندم و غلات آمریکایی حضور پررنگی دارد؛ ساختن تجهیزات انبار غله، فروش کود، خرید گندم از کشاورزان و فراهم کردن تجهیزات کشاورزی برای کشاورزان از جمله فعالیت‌های این شرکت است.

مقامات ایالتی، اما در گفتگو با خبرنگاران گفته‌اند که این هفته برای کشاورزان آمریکایی هفته بسیار مهمی بوده است، زیرا که زمان جمع‌آوری محصولاتی به‌خصوص مانند سویا است. خبرگزاری بلومبرگ نیز گفته است که شرکت «نیوکوپراتیو» اعلام کرده که در حال همکاری با مشتریان خود است تا بتواند در حالی که به دنبال بازسازی سامانه‌های خود است، غذای دام و طیور را فراهم کند.

با وجود هشدار‌هایی که کاخ سفید داده است، گروه‌های باج‌افزاری از حمله به صنایع کشاورزی آمریکا دست برنداشته‌اند. در آغاز این ماه، اف‌بی‌آی یک بیانیه منتشر کرد که به شرکت‌های حوزه کشاورزی و موادغذایی هشدار می‌دهد که مراقب حملات باج‌افزاری باشند که به دنبال اختلال در زنجیره تامین مواد غذایی هستند.