Gerdab.IR | گرداب

هوش مصنوعی دوربین‌های آمازون و جریمه رانندگان بابت خطا‌های انجام نشده

هوش مصنوعی دوربین‌های آمازون و جریمه رانندگان بابت خطا‌های انجام نشده
تاریخ انتشار : ۳۱ شهريور ۱۴۰۰

در اوایل سال ۲۰۲۱، شرکت آمازون اعلام کرد که دوربین‌های مجهز به هوش مصنوعی را که ساخته‌ی شرکت Netradyne است، برای حفظ امنیت رانندگان در ون‌های تحویل کالا نصب خواهد کرد.

به گزارش گرداب، یکی از رانندگان گفت که هر زمان اتومبیلی به دلیل ترافیک شدید در فاصله‌ی کمی از ون حرکت می‌کند، دوربین این عمل را خطرناک دانسته و به راننده هشداری برای حفظ فاصله‌ی مناسب می‌دهد. در آخر هفته، تمام این داده‌ها به شرکت آمازون ارسال شده و عملکرد رانندگان در طی آن هفته ارزیابی می‌شود. اگر رانندگان هشداری دریافت نکرده یا هشدار کمی دریافت کرده باشند، به آن‌ها پاداش تعلق می‌گیرد.

رانندگان می‌گویند که دوربین‌های نصب شده به جای تشویق به رانندگی ایمن، مرتبا آن‌ها را به دلایل نامعلوم یا کار‌هایی که در اختیار خود رانندگان نیست، مجازات می‌کند. حتی اگر رانندگان بخواهند به آینه‌بغل نگاه کنند، رادیو را روشن کنند، در نقاط کور جلوتر از علامت توقف بایستند یا خودروی دیگری به دلیل ترافیک جلوی آن‌ها ظاهر شود، از نظر دوربین کار‌های خطرناکی هستند و امتیاز رانندگان کم می‌شود.

این نوع دوربین دارای چهار لنز است که اعمال رانندگان اعم از رعایت نکردن حد فاصله، نادیده گرفتن چراغ و علائم راهنمایی و حواس‌پرتی رانندگان را ضبط می‌کند. رانندگان آمازون ملزم به پر کردن فرم‌های رضایت‌نامه هستند تا اطلاعات بیومتریک آن‌ها در اختیار سیستم دوربین قرار بگیرد. یکی دیگر از رانندگان می‌گوید که وقتی در آخر هفته امتیاز کمی دریافت می‌کند از شرکت آمازون درخواست می‌کند تا ببیند چه اشتباهی از او در هنگام رانندگی سر‌زده است، اما تا کنون پاسخی از شرکت دریافت نکرده است.

راننده‌ی سابق تحویل کالا در شرکت آمازون، جیمی گومز نیز گفت که این نوع دوربین‌ها بعضی مواقع حوادثی را ثبت می‌کنند که اتفاق نیفتاده‌اند، اما با این وجود باز هم در ارزیابی عملکرد رانندگان تأثیر گذارند. شرکت‌های تحویل کالا که با آمازون قرارداد دارند و رانندگان را استخدام می‌کنند اعلام کرده‌اند که با آمدن دوربین‌ها و ثبت حوادث اشتباه، بخش زیادی از درآمد خود را از دست داده‌اند.

سخنگوی شرکت آمازون، الکساندرا میلر گفت از زمانی که دوربین‌ها در ون نصب شده‌اند، میزان تصافات جاده‌ای تا ۴۸%، نادیده گرفتن علائم راهنمایی و رانندگی تا ۷۷%، رانندگی بدون بستن کمربند ایمنی تا ۶۰%، رعایت نکردن فاصله‌ی مناسب تا ۵۰% و حواس‌پرتی در حین رانندگی تا ۷۵% کاهش یافته است.

شرکت‌های تحویل کالا اگر در آخر هفته امتیاز فوق‌العاده بگیرند، پاداش دریافت می‌کنند. اما رویداد‌هایی که دوربین ثبت می‌کند می‌تواند امتیازات آن‌ها را کم کند. در نتیجه شرکت‌های تحویل کالا درآمد کافی برای پرداخت هزینه‌های تعمیر خودرو، مواد مصرفی، خسارات و دادن پاداش به رانندگان را نخواهند داشت.

یکی از صاحبان شرکت تحویل کالا که با آمازون قرارداد دارد گفت: «هدف استفاده از دوربین‌ها این است که رانندگان با دقت و ایمنی بیش‌تری رانندگی کنند، اما در واقع آمازون از این بهانه برای نپرداختن هزینه‌های شرکت‌های تحویل کالا استفاده می‌کند. آن‌ها آموزشی در مورد نحوه‌ی کار دوربین به ما نداده‌اند. فقط از ما پول می‌گیرند و انتظار دارند که خودمان راه و روش آن را یاد بگیریم». هرچند که سخنگوی شرکت آمازون می‌گوید که تمام آموزش‌های لازم به شرکت‌های مربوطه ارائه داده شده است.
منبع:
Vice