Gerdab.IR | گرداب

پیامد‌های درخواست مقامات لیتوانی برای استفاده نکردن از موبایل‌های چینی

پیامد‌های درخواست مقامات لیتوانی برای استفاده نکردن از موبایل‌های چینی
تاریخ انتشار : ۰۴ مهر ۱۴۰۰

لیتوانی از شهروندان خواسته تا تلفن‌های همراه چینی خود، مخصوصا شیائومی Mi ۱۰T را کنار بگذارند و به دلایل امنیتی، این مدل گوشی‌ها را خریداری نکنند.

به گزارش گرداب - بر اساس گزارش وزارت دفاع این کشور، در گوشی‌های هوشمند شیائومی که در اروپا فروخته می‌شوند قابلیت‌هایی داخلی نصب شده که اجازه‌ی تایپ کردن بعضی عبارات را نمی‌دهد.

مرکز ملی امنیت سایبری این کشور نیز اعلام کرد که این قابلیت در شیائومی Mi ۱۰T غیرفعال است، اما می‌توان آن را از راه دور و هر زمان که لازم باشد فعال کرد. معاون وزیر دفاع کشور لیتوانی، مارگاریس ابوکویچیوس، گفت: «توصیه‌ی ما این است که گوشی‌های چینی نخرید و اگر گوشی چینی دارید آن‌ها را دور بیندازید».

بر اساس گزارشات به‌دست آمده، گوشی شیائومی داده‌های موجود در تلفن را رمزنگاری کرده و به سروری در سنگاپور ارسال می‌کند. هم‌چنین یک نقض امنیتی در تلفن هوآوی P۴۰، ۵G مشاهده شده است که در برند چینی OnePlus وجود ندارد. نمایندگان هوآوی، انتقال داده‌های دستگاه به سرور‌های خارجی را رد می‌کنند و شیائومی نیز اعلام کرده است که مکالمات را سانسور نمی‌کند.

شرکت شیائومی در بیانیه‌ای این اقدام را محکوم کرد و اتهامات را بی‌اساس خواند. به نظر می‌رسد که این اقدامات با هدف ضربه زدن به شرکت‌های چینی انجام شده است.

طبق داده‌های یک شرکت اطلاعاتی معتبر، شیائومی یکی از برند‌های محبوب تلفن همراه در اروپا است و در ماه آگوست به عنوان پرفروش‌ترین برند شناخته شده است. در سطح جهانی، شیائومی دومین برند بزرگ گوشی بعد از سامسونگ است.

بعد از این که لیتوانی به تایوان اجازه داد تا در ماه ژوئیه ۲۰۲۱ سفارت خود را در ویلنیوس، پایتخت این کشور با نام خود افتتاح کند، رابطه‌ی بین چین و لیتوانی به‌هم خورد. در حالی که چین، تایوان را تحت حاکمیت خود معرفی کرده است، اما این جزیره با کشور‌های دیگر روابط غیررسمی دارد. هم‌چنین لیتوانی در ماه مه ۲۰۲۱ از توافق ده ساله‌ای به نام ۱۷+۱ یا همکاری چین و کشور‌های اروپای مرکزی و شرقی خارج شد. این توافق یک توافق غیررسمی بوده که طبق آن چین در بخش‌های زیرساختی سرمایه‌گذاری می‌کند، اما هدف اصلی چین در واقع به حداکثر رساندن حوزه دیپلماتیک خود بوده است.

در نهایت، چین سفیر خود در لیتوانی را فراخواند، تجارت بین دو کشور را محدود کرد و ارائه‌ی خدمات از طریق قطار‌های باری بین دو کشور را متوقف کرد.

به نظر می‌رسد که رونمایی از نسخه جدید تلفن همراه شرکت اپل، ارتباط غیرمستقیمی با شایعات پیرامون گوشی‌های چینی داشته باشد.
منبع:
ThePrint