Gerdab.IR | گرداب

نقض حقوق مشتریان در واحد تعمیرات شرکت اپل

نقض حقوق مشتریان در واحد تعمیرات شرکت اپل
تاریخ انتشار : ۰۶ مهر ۱۴۰۰

هشت ویدیوی لو رفته از شرکت اپل، نشان می‌دهد که چطور اپل به کارکنان خود دستور می‌دهد که در مواقعی که قطعات ارزان قیمت می‌توانند پاسخگو باشند، از قطعات گران‌قیمت استفاده کنند. اپل در زمینه تعمیرات به دنبال ایجاد انحصار در بازار است.

به گزارش گرداب - به تازگی هشت ویدیوی آموزشی که اپل برای همکاران رسمی واحد‌های تعمیراتش آماده کرده بوده است، لو رفته است. این ویدیو‌ها نشان می‌دهد که این شرکت چطور به تکنسین‌های تعمیر قطعات یاد می‌دهد که با دور زدن شرکت‌های واسطه، مشتریان را مجاب کنند که قطعات دست اول گران‌قیمت تهیه کنند.

در یکی از این ویدیو‌ها به‌طور دقیق حتی جملاتی که تکنسین‌های اپل می‌توانند برای اغوای مشتریان به خرید قطعات به قیمتی چنند برابر بیشتر از بازار استفاده کنند، آموزش داده شده است. در این ویدیو‌ها توجیهاتی که می‌توانند برای گران‌قیمت بودن قطعات ارائه کنند، نام برده می‌شود؛ مواردی مانند اصالت، کیفیت بالاتر و ...
مهم‌ترین انتقادی که به این اقدام اپل شده است، این است که به‌طور کامل به دنبال حذف رقبای خود از بازار است.

کارکنان اپل به مشتریان خود می‌گویند که فقط آن‌ها می‌توانند تلفن‌های همراه آن‌ها را به نحو شایسته‌ای تعمیر کنند؛ این درحالی است که بعضی از تعمیرکاران مستقل می‌توانند کیفیتی بهتر از اپل حتی داشته باشند و قیمت محصولاتشان از این شرکت بسیار پایین‌تر است.

مشتریان باید از این حق برخوردار باشند که نسبت به خدمات تعمیری بتوانند خودشان تصمیم‌گیری کنند.

ویدیو‌ها لو رفته از این شرکت، اما نشان می‌دهد که اپل به دنبال بی‌اعتبار ساختن رقبای خود در این زمینه است. برخلاف گفته‌های شرکت اپل در این ویدیو‌های آموزشی، قطعات اصلی چه در نمایندگی‌های رسمی اپل و چه در سایر مراکز مجاز تعمیر کاملاً یکی هستند. شرکت‌های تولید قطعات معمولا قطعات محصولات اپل را بیش از اندازه سفارش تولید می‌کنند و سپس این مازاد تولید را به فروشندگان مستقل می‌فروشند.

اگر رنگ و وضوح صفحه نمایش تعمیرشده در مراکز مستقل به اندازه سابق خود کیفیت نداشته باشد، این اغلب به خاطر این قفل نرم‌افزاری اپل است. شرکت اپل می‌تواند این قفل نرم‌افزاری را بردارد تا فرایند تعمیر راحت‌تر شود، اما از این کار اجتناب می‌کند و به دنبال ایجاد انحصار در زمینه تعمیرات است.

به تازگی مسئله «حق تعمیر» در ایالات متحده به شدت مطرح شده است. چند ماه پیش رئیس‌جمهور آمریکا، جو بایدن، یک فرمان اجرایی امضا کرد که فرایند تعمیر را برای افراد آسان‌تر می‌ساخت.

کمیسیون فدرال تجارت آمریکا نیز پلتفرم و قوانینی در زمینه حق تعمیر ایجاد کرده است که به دنبال آسان کردن فرایند تعمیر برای افراد است. این لوایح و قانون‌ها به دنبال جلوگیری از انحصار شرکت‌های بزرگ است.