Gerdab.IR | گرداب

۵.۴ میلیون حمله DDoS در نیمه اول سال ۲۰۲۱

۵.۴ میلیون حمله DDoS در نیمه اول سال ۲۰۲۱
تاریخ انتشار : ۱۱ مهر ۱۴۰۰

حملات محروم‌سازی از سرویس (DDoS) می‌تواند آسیب‌های جدی‌ای به سیستم سازمان‌ها وارد کند. تعداد این حملات که سازمان‌های جهانی را هدف قرار داده بسیار افزایش یافته است، زیرا مجرمان سایبری از تکنیک‌های مختلفی برای رسیدن به اهداف خود استفاده می‌کنند.

به گزارش گرداب - طبق تجزیه و تحلیل‌های انجام شده، مشخص شده است که در نیمه اول سال ۲۰۲۱ حدود ۵.۴ میلیون حمله دیداس انجام شده است که نسبت به مدت مشابه در سال ۲۰۲۰، ۱۱% رشد داشته است. در ۲.۸ میلیون مورد از این حملات، مجرمان سایبری از سیستم‌های رایانه‌ای آسیب دیده و شبکه‌های بات‌نت استفاده کرده‌اند.

در حمله دیداس، مجرمان سایبری سعی می‌کنند تا با افزایش ترافیک ناخواسته که ناشی از منابع مختلف می‌شود، جلوی دسترسی کاربران به یک سیستم یا سرویس خاص را بگیرند. آن‌ها دستگاه‌ها، وب‌سایت‌ها یا سرویس‌های هدف را آلوده کرده و آن‌ها را به ربات تبدیل می‌کنند تا اجازه‌ی بازدید را به کاربران ندهند.

حملات DDoS در نیمه اول سال ۲۰۲۱
* بیش‌ترین مورد حمله دیداس (۹۷۲ هزار) در ماه ژانویه ثبت شده است. در ماه فوریه، میزان حملات تا ۵ درصد کاهش یافت و به ۹۲۱ هزار حمله رسید، اما مجددا در ماه مارس ۵ درصد افزایش پیدا کرد و به ۹۶۸ هزار مورد حمله تغییر یافت.


* در ماه آوریل، میزان حملات دیداس تا ۹ درصد کاهش یافت و به ۸۸۲ هزار مورد رسید و در ماه مه ۵ درصد دیگر نیز کاهش یافت و به ۸۴۲ هزار مورد حمله رسید. در ماه ژوئن، میزان حملات دیداس به کم‌ترین حد خود در نیمه اول سال ۲۰۲۱؛ یعنی با ۱۰ درصد کاهش به ۷۵۹ هزار مورد رسید.


هدف حدود ۴۱ هزار مورد حمله دیداس در نیمه اول سال ۲۰۲۱، وی‌پی‌ان‌های تجاری بوده‌اند که ضرر زیادی به بخش‌های مختلف وارد کردند.

حملات DDoS در مناطق مختلف
هرچند تعداد حملات دیداس در سراسر جهان به صورت تصاعدی افزایش یافته است، اما در نیمه اول سال ۲۰۲۱، مناطقی از جمله کشور‌های اروپایی، خاورمیانه و آفریقا بیش‌ترین حملات را متحمل شده‌اند. بیش از دو میلیون حمله دیداس، سازمان‌های موجود در این مناطق را هدف قرار دادند که یعنی به طور میانگین هر حمله ۴۷ دقیقه طول کشیده است. ارائه دهنده موتور جست‌وجوی روسی یاندکس، بیش‌ترین خسارت را از حمله دیداس در نیمه اول سال ۲۰۲۱ متحمل شده است. این حمله از طریق یک بات‌نت جدید به نام Meris انجام شده است.

آمریکای شمالی و مناطق آسیا و اقیانوسیه به ترتیب شاهد حدود ۱.۳ میلیون و ۱.۲ میلیون حمله دیداس بودند. میانگین زمان یک حمله دیداس در آمریکای شمالی فقط ۴۰ دقیقه بوده، اما برای مناطق آسیا و اقیانوسیه به طور متوسط ۶۲ دقیقه طول کشیده است. آمریکای لاتین با ۵۵۵۰۳۹ مورد حمله دیداس ثبت شده در نیمه اول سال ۲۰۲۱ که به طور میانگین ۶۳ دقیقه طول کشیده، شاهد کم‌ترین تعداد حمله بوده است.

تبدیل DDoS به RDDoS

بعضی از مجرمان سایبری در حال استفاده از باج‌افزار در حملات محروم‌سازی از سرویس هستند. طبق یک نظرسنجی، بیش از ۴۴% از کسب و کار‌ها در دوازده ماه گذشته شاهد حمله RDDoS بوده‌اند. حدود ۷۰% از سازمان‌ها مورد حمله RDDoS قرار گرفته‌اند که ۳۶% از آن‌ها با پرداخت باج موافقت کرده‌اند. در حمله RDDoS، مجرمان سایبری ابتدا حمله دیداس را انجام داده و بعد باج‌گیری می‌کنند یا اول باج می‌خواهند و تهدید می‌کنند که در صورت نپرداختن باج، حمله دیداس انجام خواهند داد.
منبع:
cisomag