Gerdab.IR | گرداب

افسر ارشد سابق پنتاگون: آمریکا شانس رقابت با هوش مصنوعی چین را ندارد

افسر ارشد سابق پنتاگون: آمریکا شانس رقابت با هوش مصنوعی چین را ندارد
تاریخ انتشار : ۱۹ مهر ۱۴۰۰

افسر ارشد نرم افزار سابق پنتاگون معتقد است آمریکا در جنگ هوش مصنوعی به چین باخته است. زیرا چین با پیشرفت‌های وسیع در حوزه قابلیت‌های سایبری به تسلط جهانی دست می‌یابد.

به گزارش گرداب،رئیس‌ سابق بخش نرم‌افزاری پنتاگون در گفتگو با فاینشنال تایمز اعلام کرده است که ایالات متحده در مقابل چین در نبرد بر سر هوش مصنوعی شکست خورده است. او نبرد بر سر هوش مصنوعی و ظرفیت‌های جدید سایبری را نبرد اصلی این دو کشور بر سر قدرت جهانی می‌داند.

چین در سال‌های اخیر سرمایه‌گذاری‌های هنگفتی در حوزه فناوری‌های جدید انجام داده است و در بسیاری از فناوری‌های کلیدی در حال ظهور حرف اول را در دنیا می‌زند. از جمله مهم‌ترین این فناوری‌ها هوش مصنوعی، زیست‌شناسی مصنوعی و علم ژنتیک است که چنین بیش از یک دهه در آن سابقه دارد.

نیکولاس چایلان، افسر ارشد بخش نرم‌افزار پنتاگون که در اعتراض به سرعت آرام روی آوردن به سمت فناوری‌های جدید در ارتش آمریکا از سمت خود استعفا داد، گفته است که این ناتوانی در پاسخ‌گویی و اقدام به موقع برای در اختیار گرفتن این فناوری‌ها، آمریکا را در خطر قرار داده است. او به روزنامه فایننشال تایمز می‌گوید:

«ما در 10 یا 15 سال دیگر هیچ فرصتی برای مبارزه با چین نخواهیم یافت. اکنون، همین الان نیز وقت گذشته است. به نظر من همین الان نیز نبرد تمام شده. هیچ جنگی درنخواهد گرفت، زیرا که چین آینده جهان را تنظیم خواهد کرد و بر روایت‌های رسانه‌ای و ژئوپلتیکی نظارت خواهد داشت».

او تعدادی از مدیران دفاع سایبری وزارتخانه‌های آمریکا را در «سطح کودکستان» معرفی کرده است. چایلان همچنین از گوگل  به خاطر عدم تمایل به همکاری با وزارت دفاع آمریکا بر روی پروژه هوش مصنوعی انتقاد کرده است. چایلان گفتگوهای بیش از حد اخلاقی بر سر درست یا غلط بودن هوش مصنوعی را یکی از مشکلات این کشور دانسته است که باعث شده سرعت رشد هوش مصنوعی در این کشور کاسته شود. او در مقابل از رویکرد چین دفاع کرده که در این کشور شرکت‌های فناوری موظف به همکاری با دولت هستند و دولت سرمایه‌گذاری وسیعی بر روی هوش مصنوعی انجام می‌دهد.