Gerdab.IR | گرداب

سری‌لانکا در حال آماده‌سازی برای ورود به دنیای کریپتو

سری‌لانکا در حال آماده‌سازی برای ورود به دنیای کریپتو
تاریخ انتشار : ۱۹ مهر ۱۴۰۰

سری‌لانکا با ایجاد کمیته‌ای برای پیاده‌سازی فناوری‌های استخراج ارز‌های دیجیتال، رسماً به صنعت ارز دیجیتال پیوست.

به گزارش گرداب - مدیر کل اطلاعات دولت سری‌لانکا، موهان سامارانایاک، در بیانیه‌ی منتشر شده در هشتم اکتبر اعلام کرد که مقامات دولتی با پیشنهاد جذب سرمایه‌گذار در طرح‌های بلاکچین و ارز دیجیتال کشور موافقت کرده‌اند.

به گفته او، مقامات سری‌لانکا، نیاز به توسعه یک سیستم یکپارچه برای بانکداری دیجیتال، فناوری بلاکچین و استخراج رمزارز به عنوان ابزاری برای همترازی با شرکای جهانی و بازار‌های بین‌المللی را ضروری دیده‌اند. او در ادامه گفت که این کمیته تشکیل شده است تا مقررات و ابتکارات سایر کشور‌ها مانند دبی، مالزی، فیلیپین، اتحادیه اروپا، سنگاپور و دیگر کشور‌ها را بررسی کند و چارچوبی قابل اجرا برای سری‌لانکا پیشنهاد دهد.

از بین هشت عضو کمیته، دو عضو نماینده غول‌های بین‌المللی فناوری هستند؛ سوجیوا مودالیگ نماینده شرکت PricewaterhouseCoopers و ساندان هاپوگودا نماینده شرکت مسترکارت.

اعضای مالی سنتی نیز شامل ۲ نفر می‌شود که مدیرعامل بورس اوراق بهادار Colombo و مدیر بانک مرکزی سری‌لانکا هستند. چهار عضو دیگر، نمایندگان بخش‌های مختلف ملی از جمله تیم آمادگی اضطراری رایانه‌ای سری‌لانکا، اداره اطلاعات دولت، آژانس فناوری اطلاعات و ارتباطات و شورای ریاست جمهوری هستند.

این کمیته هم‌چنین قوانین و مقرراتی را که سایر کشور‌ها برای مقابله با پولشویی، تأمین مالی تروریسم و فعالیت‌های مجرمانه وضع کرده‌اند، بررسی خواهد کرد.

در گزارش اخیر کوین‌تلگراف به افزایش ۷۰۶ درصدی استفاده از ارز دیجیتال در آسیای مرکزی و جنوبی و اقیانوسیه از ماه ژوئیه ۲۰۲۰ تا ژوئن ۲۰۲۱ اشاره شد. طبق گزارشات به دست آمده، ارزش معاملات در این منطقه به ۵۷۲ میلیارد دلار رسیده است که هند در جایگاه اول با بالاترین ارزش معاملات در جهان قرار دارد.

در ماه آوریل ۲۰۲۱، بانک مرکزی سری‌لانکا، اطلاعیه‌ای عمومی در رابطه با خطرات ناشی از سرمایه‌گذاری در ارز دیجیتال منتشر کرد که علت آن را نبود منابع قانونی و تنظیم‌کننده می‌دانست. با این حال، یک ماه بعد از انتشار این اطلاعیه، بانک مرکزی، سه بانک دیگر را که از بلاکچین برای تسهیل خدمات مشتریان استفاده می‌کردند معرفی کرد.