Gerdab.IR | گرداب

انجمن بلاکچین ایران درباره روش‌های جدید کلاهبرداری رمزارز هشدار داد

انجمن بلاکچین ایران درباره روش‌های جدید کلاهبرداری رمزارز هشدار داد
تاریخ انتشار : ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۲

انجمن فناوران زنجیره بلوک (انجمن بلاکچین) امروز در مورد روش‌های جدید کلاهبرداری در فضای رمزارزها بیانیه‌ای را منتشر کرد و به کاربران در مورد آن هشدار داد. این بیانیه شامل ۸ روش نوین کلاهبرداری است که یکی از جالب‌ترین آن‌ها شکایت فرد کلاهبردار از قربانی به اتهام خیانت در امانت است.

به گزارش گرداب، اخیرا روشی از کلاهبرداری مشاهده شده است که قربانی به قصد کمک کردن اطلاعات حیاتی دارایی رمزارز (مانند عبارت بازیابی کیف پول) فرد کلاهبردار را در اختیار می‌گیرد و پس از خالی شدن موجودی توسط خود آن شخص، از قربانی به جرم خیانت در امانت شکایت می‌شود یا مورد باج خواهی قرار می‌گیرد.

برای اینکه موضوع را بهتر درک کنید فرض کنید که فرد اول (کلاهبردار) با مراجعه به فرد دوم (قربانی) اظهار می‌کند که موجودی کیف پول رمزارزی خود در کیف پول مسدود شده است یا قادر به برداشت آن نیست. سپس برای بررسی کیف پول، فرد اول رمز کیف پول یا کلمات کلیدی خود را در اختیار فرد دوم قرار داده و از آنجایی که خود فرد اول هنوز به آنها دسترسی دارد، اقدام به برداشت موجودی می‌نماید. سپس با شواهد موجود اقدام به شکایت به انواع مراجع یا تهدید به آن (انصراف از شکایت در صورت پرداخت باج) نموده و موجبات دردسر می‌شود.

انجمن بلاکچین ایران در این بیانیه بعضی از موضوعات دیگری که در این روزها منجر به کلاهبرداری از افراد در فضای رمزارزها می‌شود را به صورت زیر لیست کرده است:

-اجاره دادن حساب بانکی به افراد دیگر
-اجازه دادن به افراد دیگر برای دسترسی به حساب کاربری
-تشویق به خرید یک کوین با وعده رشد قطعی
-وعده پرداخت سود ثابت
-انواع روش‌های بازاریابی چند سطحی غیر متعارف
-پذیرش و پرداخت بها به هر توکنی که بازار ثابت جهانی در چند پلتفرم معتبر ندارد
-خرید و فروش یک کوین در زمان معین (پامپ و دامپ)
-پیام از افراد ناشناس اکثرا خارجی برای سرمایه‌گذاری در هر پروژه‌ای

کاربران توجه داشته باشید در صورت مشاهده هرکدام از این موضوعات در تبلیغات و فضای مجازی، به احتمال زیاد شما با یک شخص یا تیم کلاهبردار رو به رو شده‌اید که هدفی جز سرقت اموال شما را ندارند. لذا به هیچ وجه فریب این دسته از تبلیغات را نخورید و مانند همیشه اطلاعات مهم حساب‌های خود را در اختیار کسی قرار ندهید و از کلیک کردن بر روی لینک‌های این آگهی‌ها پرهیز کنید.