Gerdab.IR | گرداب

روسیه قصد ندارد ارز دیجیتال را کاملاً محدود کند

روسیه قصد ندارد ارز دیجیتال را کاملاً محدود کند
تاریخ انتشار : ۲۱ مهر ۱۴۰۰

پرداخت از طریق کریپتو در حال حاضر در روسیه ممنوع است، اما شهروندان این کشور اجازه دارند تا سرمایه‌های دیجیتالی مانند بیتکوین را خرید و فروش کنند.

به گزارش گرداب - با وجود این که روسیه در نتیجه قانونی که از دی ماه سال گذشته اجرایی شد، به ممنوعیت پرداخت از طریق رمزارز‌ها ادامه می‌دهد، اما این کشور برنامه‌ای برای ممنوعیت کامل خرید و فروش آن ندارد.

به گزارش خبرگزاری محلی روسیه، اینترفکس (Interfax) الکسی مویسیف، معاون وزیر دارایی روسیه گفته که بر این باور است که شهروندان روسیه همچنان قادر به خرید و استفاده از رمزارز‌ها بیرون از کشور بر روی صرافی‌های خارجی خواهند بود، بدون این که خطری حقوقی آن‌ها را در داخل کشور تهدید کند.

پرداخت از طریق کریپتو در حال حاضر در این کشور ممنوع است، اما شهروندان اجازه دارند که به خرید و فروش رمزارز‌هایی مانند بیتکوین بپردازند. این مقام روسی گفته است:
«شهروندان روسیه می‌توانند کیف پولی خارج از روسیه داشته باشند، اما اگر به فعالیت در داخل دولت فدرال روسیه بپردازند، آن‌ها مورد محرومیت قرار خواهند گرفت. این مسئله به خاطر آینده قابل پیش‌بینی ما خواهد بود و باید تمامیت ارزی مالی خود را حفظ کنیم».

معاون وزیر دارایی همچنین افزود که نیاز است قانون‌گذاران به خوبی ارز‌های دیجیتال و فناوری بلاکچین را در حقوق مدنی روسیه وارد کنند. دولت روسیه ادعا می‌کند که پذیرفتن بیتکوین به عنوان یک ارز دیجیتال تاثیرات منفی بر اقتصاد و نظام مالی این کشور خواهد داشت.

موضع روسیه در این زمینه در تضاد با چین است؛ در چین نهاد‌های قانون‌گذار و مالی به‌طور مکرر بیانیه‌ها و سیاست‌هایی بر ضد کریپتو و ارز دیجیتال وضع کرده‌اند. تازه‌ترین اتفاق بیانیه بانک چینی «مردم» بود که در آن اعلام شد تمام تراکنش‌های کریپتو در این کشور غیرقانونی خواهند بود و مهم‌تر از آن استخراج‌کنندگان در استان‌های مختلف وقتی که با اختلال در فعالیت‌هایشان روبرو شدند، اقدام به فرار کردند.

اما در روسیه بعضی از مقامات ادعای کرده‌اند که به‌کارگیری از «روبل دیجیتال» که توسط بانک مرکزی این کشور اجرا شود، خطرات مالی بیتکوین و سایر رمزارز‌ها را نخواهد داشت. آناتولی آکساکوف، رئیس کمیته بازار‌های مالی مجلس دومای روسیه سال پیش گفت که یک ارز دیجیتال بانک مرکزی روسی می‌تواند تا سال ۲۰۲۴ به جزئی از نظام این کشور بدل شود.