طی سالهای اخیر با توجه به افزایش تقاضا برای ساخت سریال توسط VOD ها، با مشکل کمبود تهیه کننده، کارگردان و عوامل ساخت فیلم برخوردهاند که همین موضوع نیز عاملی برای افزایش هزینههای تولید فیلم شده است.
به گزارش گرداب - محمدحسن شانهساززاده، مدیرعامل نماوا و رئیس هیئت مدیره شاتل، در ابتدا به تشریح ماجرای افت کیفیت و سرعت اینترنت در کشور اشاره کرده و عامل آن را عدم افزایش پهنای باند اینترنت بین الملل در کشور طی دو ماه گذشته عنوان کرد:با وجود آنکه طرح صیانت هنوز تایید نشده، اما این طرح در واقع ایدئولوژی است که طبق آن به دنبال ایجاد محدودیت در اینترنت بینالملل هستند.
طبق بررسیهای انجام شده در دنیا، حدود ۷۰ درصد از مصرف اینترنت برای تماشای ویدئو است از همین روی ما ۵ سال پیش در شاتل تصمیم گرفتیم تا به صورت رسمی در زمینه VOD فعالیت کنیم و نماوا متولد شد.
فعالیت اولیه نماوا به صورت حرفهای نبوده و به آنها به دنبال تکمیل زنجیره خدمات و افزایش رضایت و چسبندگی کاربران خود در شاتل بودهاند. اما پس از گسترده شدن فعالیت در این حوزه، وزارت ارشاد بحث پروانه را برای VODها مطرح کرده و از آن زمان نیز فعالیت جدی نماوا آغاز شد.
در ابتدای مسیر هزینه ساخت هر سریال قسمتی ۲۰ میلیون تومان بود، اما اکنون به چیزی حدود ۱.۵ تا ۳ میلیارد تومان رسیده است که این رقم برای سریالهای تاریخی تا ۲ برابر افزایش مییابد. به تدریج این اکوسیستم کامل شد و در حال حاضر فیلیمو و نماوا روی هم سالانه نزدیک به هزار میلیارد تومان محتوا تولید میکنند.
طی سالهای اخیر با توجه به افزایش تقاضا برای ساخت سریال توسط VOD ها، با مشکل کمبود تهیه کننده، کارگردان و عوامل ساخت فیلم برخوردهاند که همین موضوع نیز عاملی برای افزایش هزینههای تولید فیلم شده است.
نمیدانیم رقبایمان چه سهمی از بازار دارند، اما سهم نماوا و فیلیمو روی هم نزدیک به ۹۵ درصد از کل بازار است و سهم فیلیمو نیز از نماوا بیشتر است. اگرچه با توجه به ترافیک رایگان کاربران نماوا که از اینترنت شاتل استفاده میکنند باعث شده تا سهم قابل توجهیی از کاربران نماوا را مشترکین شاتل تشکیل دهند.
در حال حاضر فیلم و سریالهای نماوا چیزی در حدود ۴۰ میلیون ویو (بازدید) داشته و «قورباغه» و «خاتون» در صدر محبوبترین سریالهای نماوا هستند.