Gerdab.IR | گرداب

وقتی فیلیمو آب در آسیاب دشمن می‌ریزد؛ اخراج به خاطر انتقاد به اعتصاب اجباری

وقتی فیلیمو آب در آسیاب دشمن می‌ریزد؛ اخراج به خاطر انتقاد به اعتصاب اجباری
تاریخ انتشار : ۲۱ آذر ۱۴۰۱

مدیر روابط عمومی شرکت صباایده که فیلیمو و آپارات از زیرمجموعه‌های آن به شمار می‌رود، به خاطر انتقاد از اعتصابات شکست خورده براندازان در نیمه آذر، مجبور به استعفا و خداحافظی از این مجموعه شد.

به گزارش گرداب، مجموعه صباایده در دو سه ماه اخیر و با پیش آمدن موضوع مرگ مهسا امینی، به شدت در هشتگ‌سازی فعال بود و انتشار فیلم‌های روایت معاندان از این حوادث را در آپارات نادیده می‌گرفت و تلاش می‌کرد مجموعه فعالی پیرامون ناآرامی اخیر کشور باشد. در این میان فاطمه آذری، مدیر روابط عمومی این مجموعه موضع‌گیری‌های متفاوتی داشت و تلاش کرد موضوع را ملی ببیند. همان روز‌های نخستین وقایع بود که آذری در توئیتی نوشت: «اعتراض با اغتشاش متفاوت است و فردی که پرچم ایران را آتش می‌زند، معترض نیست بی‌شرف است.»

کمی بعد او در توئیت دیگری نوشت: «مریم رجوی ضد زن، هموطن‌کش و خالق حرمسرا برای مسعود رجوی است. اون وقت ایشون از اعتراضات ایران حمایت می‌کنه و اینجاست که باید گفت... خوردی در مورد جمهوری اسلامی ایران حرف زدی.»

او توئیت دیگری علیه مصی علی‌نژاد زد؛ سپس علیه مهناز افشار نوشت که «مهناز افشار صفحه اینستاگرامش را در خدمت توانا گذاشت که تفکرات جنگ‌طلبانه دارد. بی شک مهناز افشار دغدغه وطن و وطن‌پرستی ندارد.»
توئیت دیگر علیه تحریم ایران بود: «اجازه بدهید بگویم آن فردی که خواستار تحریم ورزش ایران است، بی شرف به تمام معناست.» یا «شما ایرانی نیستی که خواستار تحریم ایران در همه زمینه‌ها هستی.

آیا در پی درخواست‌های تحریم به بیماران و به خانواده‌های فقیر فکر کرده‌اید؟» او در عین تصریح به اینکه به خیلی از تصمیمات و نحوه عملکرد مقامات کشور معترض است، از تمامیت ارضی کشور در مقابل تجزیه‌طلبان و از امنیت ایران در مقابل سیاست سوریه‌ای‌سازی از کشور دفاع می‌کرد و بار‌ها تأکید کرد که «ایران سوریه نخواهد شد.» جمهوری اسلامی را حرم نامید، علیه اینترنشنال و بی‌بی‌سی نوشت، از شهدای گمنام عکس گذاشت و پای میهن‌پرستی ماند.

تا اینکه همزمان با اعلام فراخوان اعتصابات او توئیتی را منتشر کرد که برایش به دردسر بزرگی تبدیل شد. او در انتقاد به اعلام اعتصاب اجباری از سوی آشوب‌طلبان نوشت: «برای ۱۵،۱۴ و ۱۶ (آذر) مردم را به اعتصاب تشویق می‌کنید، بعد می‌فهمید فقط قشر ضعیف فقیرتر خواهد شد و طبقه مرفه آسیبی نخواهد دید؟ در ضمن بعضی از این افرادی که دعوت به اعتصاب می‌کنند ایران نیستند یا محتاج نان شب نیستند.در هر صورت این افراد خودفروخته‌ای بیش نیستند، چون فقط خود را می‌بینند.» لشکر سایبری براندازان به او حمله کردند و در نهایت هم، نریمان غریب همکار شبکه‌های اینترنشنال و من و تو، توئیت او را با فحاشی بازنشر کرد و موج اصلی حملات به او آغاز شد و با این حملات توئیتری، توئیت او حذف شد.

اما واکنش این فعال در رسانه‌های تروریستی نوعی خط دادن به مدیران صباایده هم بود. ساعاتی بعد از این جنجال در توئیتر، فاطمه آذری مدیر روابط عمومی صباایده پست دیگری را منتشر کرد که رنگ و بوی خداحافظی داشت: «سال ۹۷ وارد صباایده شدم و بهترین روز‌های کاری خودم رو در مجموعه (فیلیمو، آپارات و …) تجربه کردم. برای تک‌تک رفقام آرزوی موفقیت می‌کنم.»

این اتفاق موجی از اعتراض را در میان اهل رسانه موجب شد.
محمدرضا شهبازی، طنزپرداز و مجری برنامه پاورقی شبکه ۲ نوشت: «شکوری، مدیر فیلیمو چنان وقیح شده که یکی از کارمندهاش رو فقط به خاطر انتقاد از ضدانقلاب و اعتصابات سراسری اخراج می‌کنه. اگر یوتیوب فیلتر نبود، آپارات بدل به گورستان ویدئو‌ها می‌شد و اگر بستن سایت‌های فیلم مثل تاینی موویز و.. نبود، وی‌اودی او فرصت رونق گرفتن پیدا نمی‌کرد.»

در نهایت و پس از موج اعتراضات اعلام شد که سمت او با تصمیم مدیران از او گرفته شده، اما همکاری‌اش با فیلیمو ادامه خواهد داشت.

سال‌ها این جماعت جمهوری اسلامی را متهم به اعمال سختگیری‌های کاری و یا عدم استخدام افرادی می‌کردند که به نحوی با نظام زاویه فکری داشتند. با این حال اکنون خود تبدیل به همان چیزی شدند که خود را منتقد آن می‌نامیدند و با یک انتقاد کوچک، سمت مدیریتی افراد را می‌گیرند.

سایت مشرق در این زمینه نکته جالبی نوشته است: «باید یادآوری کرد که در فردای براندازی خیالی آشوب‌طلبان، مدیران صباایده در سر لیست نخستین افرادی هستند که باید به فکر گرفتن اقامت ونزوئلا باشند! اصولاً در حضور یوتیوب، نت فلیکس و اپل تی وی، آیا فیلیمو و آپارات محلی از اعراب خواهند داشت؟»

_________

منبع: روزنامه جوان