Gerdab.IR | گرداب

به منظور جلوگيري از درز اطلاعات چيني‌ها در توييتر و فيس بوك؛

نسخه چينی فيس‌بوك و توييتر بيش از 130 ميليون كاربر دارد

تاریخ انتشار : ۱۱ آذر ۱۳۸۹

از زمان راه‌اندازي اين سايت Kaixin001.com در سپتامبر 2008 تاكنون 90 ميليون كاربر جذب آن شده‌اند و اين در حالي است كه روزانه 100000 نفر كاربر به آمار آن افزوده مي‌شود.

پايگاه خبري اكونوميك تايمز نوشت كه فيس‌بوك و توييتر در چين ممنوع بوده، اما فيس‌بوك و توييتر چيني در بين مردم چين بسيار محبوب است و روزانه 100000 نفر به كاربران آن‌ها افزوده مي‌شود.

به گزارش گرداب به نقل از فارس، "اكونوميك تايمز" در گزارشي اعلام كرد: فيس‌بوك و توييتر به عنوان شبکه‌هاي اجتماعي همچنان در چين ممنوع بوده و نسخه‌هاي چيني آن‌ها از سوی ميليون‌ها كاربر چيني استفاده مي‌شود.

(Kaixin001.com) كه در زبان انگليسي به عنوان "شبكه خوشبختي‌" ترجمه شده است، يك فيس‌بوك به سبك چيني است كه در حال حاضر حدود 90 ميليون كاربر دارد.

به گزارش رسانه‌ها، Weibo نيز كه از روي توييتر شبيه‌سازي شده است از سوی 40 ميليون چيني مورد استفاده قرار مي‌گيرد.

"سسيليا جايو‌"، سردبير خبري پكن در گفت‌وگو با خبرگزاري دولتي "شينهوا" گفت: «من روز كاريم را با خواندن آخرين موارد ارسال شده از دوستانم شروع مي‌كنم، به اين كار عادت كرده‌ام درست مثل بسياري از افراد ديگر.»

طبق اين گزارش، محبوبيت اين وب‌سايت‌ها در چين به شدت در حال افزايش است، آن هم در كشوري كه 420 ميليون شهروند الكترونيك به خوبي از رسانه‌هاي اجتماعي به عنوان يك روش جديد در برقراري ارتباط با دوستان و اطلاع از اخبار روز استقبال مي‌كنند.

دسترسي به فيس‌بوك و توييتر در چين به خاطر ممنوعيت دولتي به دليل ترس دولت چين از رواج آن در ميان جوانان و ايجاد تهديدات سياسي بالقوه براي سيستم تك حزبي دولت امكان پذير نيست.

از زمان راه‌اندازي اين سايت Kaixin001.com در سپتامبر 2008 تاكنون 90 ميليون كاربر جذب آن شده‌اند و اين در حالي است كه روزانه 100000 نفر كاربر به آمار آن افزوده مي‌شود.

اين سايت‌ها نه تنها افراد عادي بلكه افراد مشهور و نهادها را نيز جذب كرده و به يكي از جريانات اصلي و پرنفوذ رسانه‌ها تبديل شده‌اند.

در بين 40 ميليون كاربر Weibo بسياري از ستاره‌هاي سينمايي و چهره‌هاي معروف اجتماعي چين نيز به چشم مي‌خورد.

در اواخر ماه آگوست، حملات خشونت‌آميز عليه نويسنده علمي محبوب چين، "فانگ زوزي‌"، چهره شناخته شده در افشاي تقلبات علمي، با افشاي عمومي آن به صورت آنلاين در Weibo بلوايي به پا كرد.

بررسي‌ها نشان داد كه 92 درصد از 39123 نفري كه به صورت آنلاين جواب داده بودند از اين نويسنده حمايت كرده بودند. در واقع، سايت‌هاي شبكه‌هاي اجتماعي آنچنان محبوب شده‌اند كه حزب حاكم كمونيست آموزش استفاده از آن توسط كاركنان خود را آغاز كرده است.

بنا بر گزارش‌هاي اعلام شده، مقامات رسمي چين در حال آموزش نحوه استفاده از وبلاگ‌ها و نرم افزارهاي پيام‌رسان هستند.
پليس پكن نيز در ماه آگوست وبلاگ رسمي خود را با نام "Safe Beijing‌" براي انتشار اطلاعات مربوط به امنيت عمومي و دريافت پيشنهاداتي مردم راه‌اندازي كرده است.