Gerdab.IR | گرداب

انتقاد مدیرعامل شرکت اپیک گیمز از انحصار گوگل و اپل

انتقاد مدیرعامل شرکت اپیک گیمز از انحصار گوگل و اپل
تاریخ انتشار : ۲۹ آبان ۱۴۰۰

مدیرعامل شرکت سازنده بازی فورتنایت می‌گوید نباید اجازه داد گوگل و اپل زندگی دیجیتالی ما را کنترل کنند.

به گزارش گرداب، مدیرعامل شرکت اپیک گیمز، تیم سوئینی، بر این باور است که اپل و گوگل از قدرت انحصاری خود برای جمع‌آوری مالیات و جلوگیری از ایجاد رقابت استفاده می‌کنند و نباید اجازه داد که این دو شرکت زندگی دیجیتالی ما را کنترل کنند.

مدیرعامل شرکت بزرگ بازی‌سازی اپیک گیمز گفت که غول‌های فناوری مانند اپل و گوگل نباید بیش‌تر از این از کنترل و نفوذ خود در بازار اپلیکیشن‌ها سوءاستفاده کنند. اپیک گیمز، خالق بازی محبوب فورتنایت (Fortnite)، درگیر مسائل حقوقی با اپل و گوگل است.

سیستم عامل‌های اپل و گوگل تقریباً بر روی تمام گوشی‌های هوشمند جهان اجرا می‌شود. هر دوی این غول‌های فناوری، برای تراکنش‌های انجام شده در اپ استور اپل و گوگل پلی، هزینه‌هایی دریافت می‌کنند که از نظر خودشان معقول است. اما برنامه‌سازان این‌چنین فکر نمی‌کنند.

تیم سوئینی، مدیرعامل شرکت اپیک گیمز، در کنفرانس جهانی ایجاد انصاف در فضای اپلیکیشن موبایل که در سئول برگزار شد گفت: «اپل و گوگل از قدرت انحصاری خود برای جمع‌آوری مالیات و جلوگیری از ایجاد رقابت استفاده می‌کنند. ما نباید اجازه دهیم که این دو شرکت، زندگی دیجیتالی ما را کنترل کنند».

شرکت اپیک گیمز می‌خواهد تا اپل، بازار خود را به روی اشخاص ثالث باز کند و به دنبال راهی است تا حق کمیسیون ۳۰ درصدی اپل را دور بزند. سوئینی هم‌چنین گفت که گوگل برای تراکنش‌هایی که پردازش نمی‌شوند، بی‌دلیل هزینه دریافت می‌کند.

علاوه بر این، مدیرعامل شرکت اپیک گیمز و سایر حاضرین در کنفرانس از کره‌جنوبی تمجید کردند. کره‌جنوبی اولین کشور در تصویب قانونی بود که طبق آن، اپل و گوگل نمی‌توانند توسعه‌دهندگان را مجبور به استفاده از سیستم‌های پرداختی خود کنند.

انتقاد مدیرعامل شرکت اپیک گیمز از انحصار گوگل و اپل

در پاسخ به اظهارات سوئینی، گوگل اعلام کرد که هزینه خدمات در گوگل پلی، صرفا برای پردازش پرداخت‌ها نیست. با همان هزینه‌هاست که اندروید و گوگل به صورت رایگان ارائه می‌شوند و از بخش خدمات، توزیع، توسعه و امنیت توسعه‌دهندگان و مصرف‌کنندگان حمایت می‌شود.

مدیرعامل اپل، تیم کوک، در جلسه دادگاه که در ماه مه ۲۰۲۱ برگزار شده بود اظهار داشت که سهم دریافتی این شرکت عادلانه است.

فشار وارده بر گوگل و اپل در حال افزایش است و برخی از توسعه‌دهندگان بزرگ مانند اسپاتیفای و تیندر نیز نارضایتی خود را از سهم دریافتی این شرکت‌ها ابراز کردند.

هر دوی این شرکت‌ها از سال ۲۰۲۰، تغییراتی را در بازار‌های خود ایجاد کرده‌اند. گوگل در ماه اکتبر ۲۰۲۱ اعلام کرد که سهم دریافتی خود از خرید اشتراک‌ها را از ژانویه ۲۰۲۲ به ۱۵% کاهش خواهد داد

اپل نیز سهم دریافتی خود از توسعه‌دهندگان تازه‌کار و سازندگانی که سالانه کم‌تر از یک میلیون دلار درآمد دارند را به ۱۵% کاهش داد و حق کمیسیون ۳۰ درصدی خود از خرید اشتراک‌های پولی را به نصف رساند.
منبع:
TechXplore