Gerdab.IR | گرداب

وضع مقررات جدید در صنعت سرگرمی چین

وضع مقررات جدید در صنعت سرگرمی چین
تاریخ انتشار : ۰۶ آذر ۱۴۰۰

ناظر ارشد اینترنت چین اعلام کرد که لیستی سیاه برای جلوگیری از ترویج ارزش‌های تحریف شده از جمله استاندارد‌های زیبایی غیرواقعی، رسوایی‌های مبتذل، محتوایی که باعث می‌شود تا طرفداران کورکورانه از سلبریتی‌ها حمایت کنند یا جلب توجه عمومی برای بازگشت هنرمندانی که سوابق غیراخلاقی و غیرقانونی دارند، ایجاد خواهد کرد.

به گزارش گرداب - انجمن هنر‌های نمایشی چین، نهمین لیست منع پخش زنده برای ۸۸ سلبریتی را ارائه کرد که در این لیست خواننده پاپ کریس وو ییفان که به اتهام تجاوز جنسی دستگیر شده، بازیگر ژنگ شوانگ که به دلیل نقض قوانین مالیاتی جریمه شده و بازیگر ژانگ ژهان که از معبد یاسوکونی ژاپن دیدن کرده است، قرار دارند. اولین لیست منع پخش زنده در سال ۲۰۱۸ منتشر شد و از آن زمان، نام ۳۵۸ سلبریتی در این لیست آمده است که همه افراد موظف به تحریم این سلبریتی‌ها هستند.

اداره فضای سایبری چین در روز سه شنبه ۲ آذر، ۱۵ اقدام در چهار زمینه برای مدیریت نحوه ارائه اطلاعات آنلاین درباره افراد مشهور منتشر کرد. بعضی از این اقدامات شامل جهت‌گیری محتوا، ارائه اطلاعات، مدیریت حساب و افکار عمومی می‌شود. ناظران از آخرین اطلاعیه به عنوان کامل‌ترین و تعیین‌کننده حاکمیت قانون و نظم ارتباطات در شبکه یاد می‌کنند.

در این اطلاعیه آمده است که سلبریتی‌ها نباید طرفداران خود را تشویق به جمع‌آوری غیرقانونی کمک‌های مالی کنند و افراد مشهوری که اخیرا درگیر رسوایی‌های اخلاقی و فعالیت‌های غیرقانونی شده‌اند، دیگر نمی‌توانند به حرفه کاری خود بازگردند. هم‌چنین در این اطلاعیه آمده است که ناظران اینترنتی از محتوای آنلاین مثبتی که سلبریتی‌ها ارائه می‌دهند حمایت خواهند کرد و فقط افرادی که استاندارد‌های زیبایی غیرواقعی را ترویج می‌کنند و یا رسوایی‌های مبتذل را تبلیغ می‌کنند، طرفداران را مجبور به حمایت کورکورانه از آن‌ها می‌کنند و منجر به افشای اطلاعات شخصی سلبریتی‌های دیگر می‌شوند، در لیست سیاه قرار خواهند گرفت.

پلتفرم‌ها باید حساب‌های مربوط به سلبریتی‌ها را بر حسب تعداد فالوئر‌های مشخصی که دارند تحت نظارت قرار دهند. حساب‌هایی که اطلاعات گمراه‌کننده یا مغرضانه منتشر می‌کنند و به این ترتیب باعث جهت دادن به افکار عمومی می‌شوند باید مطابق با این اطلاعیه مجازات شوند.

وضع مقررات جدید در صنعت سرگرمی چین

ژو وی، محقق ارتباطات در دانشگاه علوم سیاسی و حقوقی پکن می‌گوید با توجه به این که سلبریتی‌های حاضر در صنعت سرگرمی در بین عموم بیش‌تر مورد توجه قرار دارند، قدرت بیش‌تری نیز برای بسیج افکار عمومی دارند. بنابراین، آن‌ها باید از لحاظ اخلاقی و مسئولیت اجتماعی در سطح بالاتری باشند و هدف از ایجاد لیست سیاه نیز این است تا سلبریتی‌ها بدانند رعایت قانون و اخلاقی بودن، همه آن چیزی است که یک سلبریتی باید در جایگاهی که قرار دارد حفظ کند.

ژو هم‌چنین از پلتفرم‌های آنلاین خواست تا مسئولیت‌پذیر باشند. برای مثال، اطلاعاتی که ممکن است باعث نگرانی اجتماعی گسترده شود مانند نقض حریم خصوصی افراد مشهور یا مواردی که در آن خودِ سلبریتی‌ها قوانین را نقض می‌کنند و مرتکب جرمی می‌شوند و درگیری بین طرفداران را تحت نظر قرار دهند و موظفند تا چنین مواردی را به مقامات گزارش دهند.

اطلاعیه‌ای که اداره فضای سایبری چین منتشر کرده است در پلتفرم رسانه اجتماعی چینی Sina Weibo منتشر شده است و تعداد زیادی از کاربران، حمایت خود را از این اقدامات نشان دادند. موضوع نظارت بر محتوای آنلاین مرتبط با سلبریتی‌های حوزه سرگرمی از زمان انتشار تاکنون، ۶۰ میلیون بازدید داشته است.

برخی از کاربران اینترنتی پیشنهاد کردند تا درباره حساب‌ها و گروه‌هایی که در رسانه‌های اجتماعی شایعه پراکنی می‌کنند تحقیق شود و برخی دیگر نیز خواستند تا سلبریتی‌هایی که از جدایی‌طلبان هنگ کنگ یا تایوان حمایت می‌کنند مشخص و مجازات شوند.

در اطلاعیه‌ای که اداره فضای سایبری چین در ماه آگوست ۲۰۲۱ منتشر کرده بود، از دفاتر استانی خواسته شد تا بیش از پیش برای اصلاح هرج‌ومرج و درگیری بین هواداران و جلوگیری از تشویق پلتفرم‌های مربوط به حوزه سرگرمی از طرفداری کورکورانه تلاش کنند. پلتفرم‌های اینترنتی بزرگ چینی در ماه سپتامبر ۲۰۲۱ نیز متعهد شدند تا محتوای آنلاین مبتذل را حذف کنند و فرصت برگشت به کانون توجه عمومی را به سلبریتی‌هایی که قانون‌شکنی کرده‌اند ندهند.

منبع:
Global Times