Gerdab.IR | گرداب

ممنوعیت استفاده از پلاک‌های غیر بومی برای رانندگان تاکسی‌های اینترنتی

ممنوعیت استفاده از پلاک‌های غیر بومی برای رانندگان تاکسی‌های اینترنتی
تاریخ انتشار : ۲۹ آبان ۱۴۰۰

براساس اعلام وزارت کشور، از آذرماه امسال فعالیت تاکسی‌های اینترنتی با پلاک غیربومی در استان تهران و البرز ممنوع اعلام شده است.

به گزارش گرداب، به تازگی موضوع قانونی نبودن فعالیت خودرو‌های با پلاک غیربومی در زمینه تاکسی‌های اینترنتی مانند اسنپ و تپسی دوباره داغ شده است.

این در حالی است که در سال ۱۳۹۸ براساس دستور العمل ابلاغی وزارت کشور و وزارت صنعت، معدن و تجارت، فعالیت تاکسی‌های اینترنتی با پلاک غیربومی در شهر تهران ممنوع شد.

شرکت تاکسی اینترنتی اسنپ نیز همواره این موضوع را در قوانین ذکر کرده است که فعالیت خودرو‌های با پلاک غیربومی در تهران ممنوع است و پلاک هر شهر تنها در همان شهر اجازه فعالیت دارد.

افزایش مهاجرت به تهران؟

بسیاری از افراد به دلیل شرایط اقتصادی و کسب درآمد بیشتر به پایتخت مهاجرت می‌کنند. یکی از قشر‌هایی که مهاجرت آن‌ها به تهران افزایش یافته است رانندگان تاکسی‌های اینترنتی هستند.

براساس گزارش‌های به دست آمده یکی از دلایلی که وزارت صمت تصمیم به اجرای این قانون گرفته است، افزایش مهاجرت افراد به تهران است.

چرا که با افزایش مهاجرت رانندگان این صنف به استان تهران باعث مشکلات فراوانی خواهد شد، به طور مثال برخی پارک‌های پایتخت محل خواب رانندگانی با پلاک غیربومی می‌شود.

منوعیت استفاده از پلاک‌های غیر بومی برای رانندگان تاکسی‌های اینترنتی

برخی از رانندگان در استان‌ها و شهرستان دیگری خودروی خود را در اسنپ و تپسی ثبت می‌کنند، اما پس از چندی به تهران مهاجرت کرده و در تاکسی‌های اینترنتی فعالیت می‌کنند.

همین اتفاق باعث شده است که اسنپ در اطلاعیه‌ای به رانندگان خود اعلام کند که «براساس ابلاغیه وزارت کشور، فعالیت خودرو‌هایی با پلاک غیربومی تهران از اول آذر در استان‌های تهران و البرز ممنوع خواهد بود.»

در سال ۹۸ وظیفه نظارت بر فعالیت این شرکت‌ها به شهرداری‌های کشور سپرده شد. در آن زمان خودرو‌هایی که با پلاک غیربومی فعالیت می‌کردند، جریمه می‌شدند، اما به نظر می‌رسد در چند وقت اخیر مانعی برای فعالیت این افراد وجود نداشته است.

افزایش قیمت اسنپ و تپسی در راه است؟

باوجود اینکه سیستم قیمت‌گذاری تاکسی‌های اینترنتی به صورت هوشمند است، این احتمال وجود دارد که با خروج پلاک‌های غیربومی تاکسی‌های اینترنتی از پایتخت و افزایش تعداد تقاضا، نرخ کرایه‌های اسنپ دوباره افزایش یابد.

بسیاری از رانندگان از سرناچاری و شرایط نامناسب اقتصادی به تهران مهاجرت کرده‌اند که با اجرای این قانون، آن‌ها تنها منبع درآمد خود را از دست می‌دهند و مجبور به بازگشت به شهر خود می‌شوند. تلکیف این رانندگان در این شرایط چیست؟