Gerdab.IR | گرداب

جاسوسی از ۹ مقام آمریکایی از طریق گوشی‌های آیفون

جاسوسی از ۹ مقام آمریکایی از طریق گوشی‌های آیفون
تاریخ انتشار : ۱۳ آذر ۱۴۰۰

به گفته منابع آگاه یک مهاجم ناشناس با استفاده از جاسوس افزار شرکت صهیونیستی NSO آیفون‌های حداقل ۹ مقام وزارت امورخارجه آمریکا را هک کرده است.

به گزارش گرداب، این عملیات چند ماه قبل انجام شده و هدف آن مقامات آمریکایی مستقر در اوگاندا یا مقاماتی بود که در امور مرتبط با این کشور آفریقایی فعالیت داشته‌اند.

این گسترده‌ترین عملیات هک مقامات آمریکایی فاش شده با فناوری NSO است. هنوز مشخص نیست این حمله سایبری توسط چه افرادی انجام شده است.

شرکت صهیونیستی NSO در بیانیه‌ای اعلام کرد هیچ نشانه‌ای مبنی بر استفاده از ابزارهایش ندارد، اما دسترسی برای مشتریان مرتبط را قطع کرده و تحقیقاتی در این زمینه انجام می‌دهد.

این شرکت ادعا می‌کند محصولاتش را به مجریان قانون و سازمان‌های اطلاعاتی دولتی می‌فروشد و به آن‌ها کمک می‌کند تهدید‌های امنیتی را بررسی کنند. اما در عملیات‌های نظارتی به طور مستقیم دخالتی ندارد.

جاسوسی از ۹ مقام آمریکایی از طریق گوشی‌های آیفون

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا از اظهار نظر درباره این هک خودداری و در عوض به تصمیم اخیر وزارت بازرگانی مبنی بر قرار دادن این شرکت صهیونیستی در فهرست سیاه خود اشاره کرد.

جاسوس افزار NSO نه تنها می‌تواند به پیام‌های رمزگذاری شده، تصاویر و دیگر اطلاعات حساس موجود در موبایل‌های هک شده، دسترسی یابد، بلکه قادر است آن‌ها را به دستگاه‌هایی تبدیل کند که محیط اطراف را رصد می‌کنند.

به گفته دو منبع آگاه اپل به قربانیان هک از جمله شهروندان آمریکایی هشدار داده است. جالب آنکه کارمندان دولت به راحتی در این فهرست قابل شناسایی بودند، زیرا آدرس‌های ایمیل آن‌ها به پسوند «gov» ختم می‌شد.