Gerdab.IR | گرداب

شکایت شرکت اپل از سازنده نرم‌افزار جاسوسی اسرائیلی به دلیل هدف قرار دادن کاربرانش

شکایت شرکت اپل از سازنده نرم‌افزار جاسوسی اسرائیلی به دلیل هدف قرار دادن کاربرانش
تاریخ انتشار : ۰۴ آذر ۱۴۰۰

اپل از شرکت فناوری ان‌اس‌او به دلیل ساخت جاسوس‌افزار پگاسوس شکایت کرد. این جاسوس‌افزار می‌توانست پیام‌های کاربران آیفون را بخواند، عکس‌های آن‌ها را ببیند و مکان‌شان را ردیابی کند

به گزارش گرداب - روز سه‌شنبه ۲ آذر (۲۳ نوامبر ۲۰۲۱)، اپل از شرکت فناوری ان‌اس‌او (NSO) به دلیل ساختن و اجرای نرم‌افزار جاسوسی به نام پگاسوس و هدف قرار دادن بیش از یک میلیارد کاربر آیفون شکایت کرد. مقامات آمریکایی چند هفته پیش، ان‌اس‌او را در لیست سیاه قرار دادند تا صادرات شرکت‌های آمریکایی را محدود کنند.

اپل علاوه بر شکایتی که از این شرکت اسرائیلی کرده، اعلام کرده است که به دنبال صدور حکمی دائمی برای ممنوعیت استفاده شرکت ان‌اس‌او از نرم‌افزار، خدمات و دستگاه‌های اپل است.

در مقابل، شرکت ان‌اس‌او تمام اتهامات را رد کرده است و اصرار دارد که از این نرم‌افزار برای مبارزه با تروریسم و سایر جنایات استفاده کرده است. گوشی‌های هوشمند آلوده شده با نرم‌افزار جاسوسی پگاسوس اساسا به دستگاه‌های جاسوسی جیبی تبدیل شده‌اند.

آن‌ها می‌توانستند پیام‌های کاربران آیفون را بخوانند، عکس‌های آن‌ها را ببینند، مکان‌شان را ردیابی کنند و حتی دوربین دستگاه‌های اپل آن‌ها را بدون این که صاحب آن بداند روشن کنند. طبق گزارش اپل، ۱.۶۵ میلیارد دستگاه اپل فعال در سراسر جهان وجود دارد که شامل بیش از یک میلیارد آیفون می‌شود.

شکایت شرکت اپل از سازنده نرم‌افزار جاسوسی اسرائیلی به دلیل هدف قرار دادن کاربرانش

شکایت اپل، اولین شکایتی نیست که یک غول فناوری علیه شرکت اسرائیلی ان‌اس‌او تنظیم می‌کند. در سال ۲۰۱۹، فیسبوک از شرکت ان‌اس‌او به دلیل استفاده از پیام‌رسان واتساپ برای انجام جاسوسی سایبری علیه روزنامه‌نگاران، فعالان حقوق بشر و دیگران، شکایت کرد.

شکایت فیسبوک در دادگاه فدرال کالیفرنیا ثبت شد و ادعا بر این بود که تقریبا ۱۴۰۰ دستگاه با نرم‌افزار‌های مخرب برای سرقت اطلاعات مهم افرادی که از واتساپ استفاده می‌کردند، آلوده شده بودند. موجی از نگرانی‌ها وقتی به وجود آمد که در ماه سپتامبر ۲۰۲۱، اپل برای آسیب‌پذیری‌ای که به نرم‌افزار جاسوسی ان‌اس‌او اجازه نفوذ به دستگاه‌ها را بدون کلیک کردن روی لینک‌ها و پیام‌های مخرب می‌داد، اصلاحیه‌ای منتشر کرد.

برخی از محققان، این نوع حمله را که به صفر کلیک مشهور است، شناسایی کرده بودند.
اپل روز سه شنبه اعلام کرد که به معدود کاربرانی که امکان دارد قربانی این نوع حمله شده باشند، اطلاع‌رسانی خواهد کرد.
منبع:
TechXplore