Gerdab.IR | گرداب

هند به دنبال حکمرانی بر اینترنت جهان

هند به دنبال حکمرانی بر اینترنت جهان
تاریخ انتشار : ۱۳ آذر ۱۴۰۰

به نظر می‌رسد که تلاش هند برای حل چالش‌های ساختاری و قانونی حکمرانی اینترنت، بخشی از برنامه کلان بهبود قدرت سایبری و توسعه فناورانه این کشور به عنوان یک قدرت اقتصادی و سیاسی است.

به گزارش گرداب؛ هند و انگلیس اخیراً طی نشستی توافق کردند که همکاری خود را در مقابله با چالش‌های مختلف موجود در حوزه سایبری و فضای مجازی، تعمیق کنند.

نمایندگان دو کشور هند و انگلیس، در نخستین نشست کارگروه مشترک دو کشور در زمینه بازدارندگی سایبری، بر سر همکاری گسترده و توسعه مشترک استراتژی‌هایی برای مقابله با چالش‌های نوظهور امنیت سایبری و فضای مجازی به توافق رسیدند.

سوبرامانیام جایشانکار، وزیر امور خارجه هند، در مورد این توافق دوجانبه گفت: «هر دو طرف در مورد جنبه‌های کلیدی و مختلف مربوط به بازدارندگی سایبری و راه‌های تعمیق همکاری‌های دوجانبه حوزه فضای مجازی تحت چارچوب کارگروه مشترک یاد شده، برای روابط سایبری که در ۱۷ آوریل ۲۰۱۸ امضا شد، بحث کردند.»

وزارت امور خارجه هند طی بیانیه‌ای در مورد این نشست که به صورت مجازی برگزار شد، افزود: «هند و بریتانیا توافق کردند که با یکدیگر همکاری نزدیک داشته باشند و رایزنی‌های منظم برای رسیدگی به چالش‌های بازدارندگی سایبری و ایجاد استراتژی‌های بازدارندگی سایبری مؤثر داشته باشند.»

بر اساس اخبار منتشر شده، آتول مالهاری گاتسوروه، دبیر حوزه دیپلماسی سایبری وزارت امور خارجه هند، در این نشست دبیر هیئت هندی و ویل میدلتون، مدیر بخش سایبری وزارت خارجه بریتانیا بوده است.

در این نشست مقامات ارشد سایبری از وزارتخانه‌ها و ادارات مربوطه هر دو کشور حضور داشتند.موضوع حکمرانی فضای مجازی در کشور هند طی ماه‌های اخیر، به موضوعی داغ بدل شده است.

هند به دنبال حکمرانی بر اینترنت جهان

نشست‌های مشترک با هدف امضای تفاهم نامه سایبری میان هند و دیگر کشور‌ها و برگزاری رویداد‌های ملی و بین المللی مانند مجمع حکمرانی اینترنت هند، مبین عزم مسئولان این کشور برای ایجاد تحول در چارچوب‌های حکمرانی فضای مجازی کشورشان است.

آشوینی وایشناو، وزیر فناوری اطلاعات هند اخیراً طی بیاناتی در سومین روز از اجلاس ملی مجمع حکمرانی اینترنت اظهار داشت: «اینترنت بخش مهمی از مسائل اقتصادی و اجتماعی هند را به خود اختصاص داده است و به همین دلیل تعیین چهارچوب‌های مشخص برای حکمرانی فضای مجازی ضروری است؛

بنابراین یکی از اقداماتی که باید در رأس امور قرار گیرد رسیدگی به وضع توسعه اینترنت در نقاط محروم کشور برای پر کردن شکاف دیجیتال است.

همچنین نکته حائز اهمیت دیگر این است که با توجه به اینکه اساس برخی اعتقادات جوانان ما در فضای مجازی و با محتوای آنلاین شکل می‌گیرد تصمیم گیری در مورد ساز و کار مشخص شدن مالکیت محتوای به اشتراک گذاشته شده در فضای مجازی باید در دستور کار قرار گیرد.»

وی در ادامه افزود: «امروزه تجارت الکترونیک کسب و کار‌های کوچک را مختل کرده و این موضوع تأثیراتی منفی بر اجتماع دارد در همین راستا ما باید تلاش کنیم تا افراد و کسب و کار‌های کم بضاعت‌تر را وارد جریان اصلی اینترنت کنیم و امنیت سایبری نیز موضوعی است که توجه زیادی را می‌طلبد.

هند به دنبال حکمرانی بر اینترنت جهان

ضعف‌های امنیتی سیستم‌های ما که منجر به هک شدن یا بهم ریختن سیستم‌ها می‌شود و به دنبال آن باج گرفتن یا هر گونه سو استفاده‌ای است، باید به حداقل ممکن برسد. آیا می‌توان یک سیستمی غیر قابل نفوذ و امن سایبری ایجاد کرد؟ امیدوارم این انجمن پاسخ قاطعی برای تمام این مسائل داشته باشد.»

علاوه بر این راجیو چندراسخار، وزیر وزیر توسعه مهارت و کارآفرینی هند نیز به عنوان یکی دیگر از مسئولان حاضر در این نشست ملی، اعلام کرده بود که دولت متعهد است فضای اینترنت را از طرفی امن، قابل اعتماد و قابل پاسخگویی کند و از طرفی آزادی آن را نیز تأمین کند.

وی همچنین افزود: «هند باید در کنار کشور‌هایی مانند، ایالات متحده، چین و روسیه به یکی از رهبران اینترنت جهانی تبدیل شود و اکوسیستم اینترنت هندی باید در جهان شناخته شود.»

مجمع حکمرانی اینترنت هند، ابتکاری از سوی دولت این کشور است که ذیل مجمع جهانی حکمرانی اینترنت سازمان ملل متحد برگزار می‌شود و پلتفرمی برای گرد هم آمدن ذی نفعان حوزه فضای مجازی هند و گفتگو در مورد سیاست‌های کلان حوزه فضای مجازی محسوب می‌شود.

به نظر می‌رسد که تلاش مسئولان هند برای حل چالش‌های ساختاری و قانونی حکمرانی اینترنت در این کشور، بخشی از برنامه کلان بهبود قدرت سایبری و توسعه فناورانه این کشور به عنوان یک قدرت اقتصادی و سیاسی نوظهور در سطح جهان است.