Gerdab.IR | گرداب

جریمه برای ارائه‌دهندگان اینترنت بی‌کیفیت

جریمه برای ارائه‌دهندگان اینترنت بی‌کیفیت
تاریخ انتشار : ۱۶ آذر ۱۴۰۰

جلسات کمیته ویژه پایش و بررسی کیفیت اینترنت با هدف بررسی دقیق وضعیت موجود و احصای مشکلات و ارایه برنامه زمان‌بندی برای رفع آن‌ها از سوی اپراتور‌ها برگزار می‌شود و اپراتور‌هایی که کمترین و بیشترین میزان پیشرفت در اجرای برنامه زمان‌بندی رفع مشکلات را داشته باشند، به مردم معرفی می‌شوند.

به گزارش گرداب، شیوع کرونا از اسفند ۹۸، بسیاری از فعالیت‌ها را مجازی و آنلاین کرد. در ابتدای مجازی شدن فرآیند‌های آموزشی و اداری که اپراتور‌ها و ارائه‌دهندگان خدمات اینترنتی، انتظار آن حجم بالای مراجعه کاربران را نداشتند، کیفیت و سرعت اینترنت دچار اختلال بود و البته با گذشت زمان، ظرفیت‌های ارتباطی افزایش یافت، اما در دو ماه گذشته و با شروع مدارس و دانشگاه‌ها و آموزش مجازی و افزایش مصرف کاربران، کیفیت اینترنت باز هم دچار اختلال شد.

تا جایی که در پی دریافت برخی گزارشات مردمی از طریق سامانه ۱۹۵ وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و گلایه برخی کاربران فضای مجازی درباره کندی شبکه در ساعات پیک مصرف در برخی از نقاط کشور، عیسی زارع‌پور -وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات- برای پیگیری دقیق و رسیدگی سریع به موضوع دستور داد و سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی موظف شد با همکاری شرکت زیرساخت، پس از بررسی دقیق گزارشات مردمی، راهکار‌های رفع سریع اشکالات ارتباطی را ارائه و گزارش اقدامات اجرایی را به مردم اطلاع‌رسانی کنند.

زارع‌پور درباره مشکلات اینترنتی نیز اینطور توضیح داد: مشکل کلان‌تر ما این است که در چند سال گذشته سرمایه‌گذاری لازم برای توسعه ارتباطات به چند دلیل صورت نگرفته است.

یکی از دلایل مشکلات تحریمی و افزایش هزینه‌ها بوده که اپراتور‌ها نتوانستند سرمایه‌گذاری لازم را انجام دهند که حالا بعد از تحریم‌ها، خیلی از محصولات موردنیاز صنعت مخابرات کشور بومی‌سازی شده و این امید هست که ما بحث توسعه را به‌سرعت در کشور دنبال کنیم.

ارتقای کیفیت اینترنت مستلزم همکاری همه ذی‌نفعان است

در این راستا به نقل از سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، صادق عباسی شاهکوه، رییس این سازمان در جلسه کمیته ویژه بررسی کیفیت اینترنت که با حضور مدیران عامل اپراتور‌های ثابت و سیار و شرکت ارتباطات زیرساخت و مدیران رگولاتوری برگزار شد، با بیان اینکه ارایه سرویس اینترنت با کیفیت و سرعت مناسب نیازمند همراهی و همکاری همه بازیگران و اپراتور‌ها در زنجیره تامین این سرویس به کاربران است، گفت: هر کدام از فعالان در زنجیره تامین و ارایه سرویس اینترنت شامل شرکت ارتباطات زیرساخت، شرکت مخابرات ایران، اپراتور‌های ثابت و سیار مشکل یا کاستی داشته باشند، بر تجربه مشترک به‌عنوان مهمترین ذی‌نفع رگولاتوری از کیفیت سرویس دریافتی موثر خواهد بود.

وی با بیان اینکه ارتقای کیفیت اینترنت و افزایش رضایت کاربران از اولویت‌های وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات است، افزود: جلسات کمیته ویژه پایش و بررسی کیفیت اینترنت با هدف بررسی دقیق وضعیت موجود و احصای مشکلات و ارایه برنامه زمان‌بندی برای رفع آن‌ها از سوی اپراتور‌ها به صورت مستمر در رگولاتوری برگزار می‌شود و اپراتور‌هایی که کمترین و بیشترین میزان پیشرفت در اجرای برنامه زمان‌بندی رفع مشکلات را داشته باشند، به مردم معرفی می‌شوند