Gerdab.IR | گرداب

بات نتی که یک میلیون رایانه را آلوده کرده است

بات نتی که یک میلیون رایانه را آلوده کرده است
تاریخ انتشار : ۱۸ آذر ۱۴۰۰

گوگل به‌طور موقت بات‌نتی که یک میلیون رایانه را آلوده کرده است، متوقف کرد. این بزرگترین بات‌نتی است که تا به حال داشته‌ایم.

به گزارش گرداب - به تازگی گوگل اعلام کرده است که یک شبکه عظیمی از رایانه‌های که آلوده به بات‌نت Glupteba شده بود را متوقف کرده است. این شرکت تخمین زده است که این بدافزار حدودا به بیش از یک میلیون رایانه ویندوز در سراسر جهان آسیب رسانده است که این باعث می‌شود که این بزرگترین حمله بات‌نت شناخته‌شده باشد.

یک با‌نت شبکه‌ای رایانه‌ها یا دستگاه‌های متصل به اینترنت است که همگی توسط باج‌افزاری که تحت کنترل یک گروه باشد آلوده می‌شوند. در این پرونده گوگل این بات‌نت را به حداقل دو فرد ردیابی کرده است که ادعا می‌شود در روسیه هستند. گوگل از این افراد شکایت کرده است با این امید که پیشگام یک مسیر قانونی جدیدی باشد.

گوگل اعلام کرده است که این شبکه در دوره‌ای روزانه بیش از ۱۰۰۰ دستگاه را در خود داشته است. بدافزاری که یک رایانه را به بات‌نت فوق‌الذکر اضافه می‌کرده، معمولا به‌طور پنهانی بر روی وب‌سایت‌های نامعتبر و یا برنامه‌های رایگان قرار گرفته بوده است.

بات نتی که یک میلیون رایانه را آلوده کرده است

به گفته گوگل عاملان Glupteba از این بدافزار برای سرقت اطلاعات شخصی، استخراج رمزارز و مواردی از این دست استفاده می‌کردند.

براساس گزارش روزنامه آمریکایی واشنگتن‌پست، این هکر‌ها همچنین از سرویس‌های خود گوگل برای توزیع این بدافزار استفاده کرده‌اند. این شرکت بیش از ۱۰۰۰ حساب را که برای گسترش این بات‌نت استفاده شده است، مسدود کرد.

گوگل در بیانیه خود اعلام کرده است: ما صرفا سوراخ‌های امنیتی را پر نمی‌کنیم، ما تلاش می‌کنیم تا به‌طور ریشه‌ای خطرات را برای کسب‌وکار‌ها و مشتریان خود از بین ببریم؛ کسانی که زندگی و کارشان به اینترنت وابسته است.

ما گروهی از تحلیلگران و متخصصصان امنیتی را داریم که خود را وقف متوقف کردن حملات دی‌داس (DDoS)، حملات فیشینگ، آسیب‌پذیری‌های ابتدایی و هک شدن علیه گوگل، محصولات و کاربران ما کرده‌اند.

گوگل برای متوقف کردن این بات‌نت از فراهم‌آورندگان زیرساخت‌های اینترنتی کمک گرفته است. این بات‌نت از فناوری بلاکچین نیز بهره برده است و از آن برای در امان ماندن از آنتی‌ویروس‌ها و اقدامات امنیتی بهره برده است.