Gerdab.IR | گرداب

هک شدن وب‌سایت وزارت بهداشت برزیل

هک شدن وب‌سایت وزارت بهداشت برزیل
تاریخ انتشار : ۲۱ آذر ۱۴۰۰

وزارت بهداشت برزیل در وب‌سایت خود اعلام کرد با حمله هکری روبرو شده و چند سیستم آن از دسترس خارج شده‌اند.

به گزارش گرداب - وزارت بهداشت برزیل اعلام کرد که وب‌سایت آن روز جمعه ۱۹ آذر (۱۰ دسامبر ۲۰۲۱) هک شده و طی آن چندین سیستم از کار افتاده است که یکی از آن‌ها حاوی اطلاعات مربوط به برنامه ملی ایمن‌سازی بوده و دیگری برای صدور گواهی واکسیناسیون دیجیتالی استفاده می‌شده است. دولت برزیل به دلیل این حمله سایبری، اجرای الزامات بهداشتی جدید برای مسافرانی که به برزیل می‌آیند را تا یک هفته به تعویق انداخت. پلیس اعلام کرد که در حال بررسی این حمله است.

هکر‌هایی که خود را Lapsus$ Group معرفی کرده‌اند، در پیامی که در وب‌سایت ارسال کرده بودند نوشته‌اند که اطلاعات داخل سیستم‌ها کپی و حذف شده‌اند و برای پس گرفتن داده‌ها باید با آن‌ها تماس گرفت.

در این پیام، آدرس ایمیل و آیدی تلگرام نیز نوشته شده بود که در ظهر روز جمعه ۱۰ دسامبر ۲۰۲۱ حذف شده است، اما وب‌سایت هم‌چنان غیرفعال است. در حالی که اطلاعات کاربری در برنامه ContactSUS که به شهروندان برزیلی گواهی واکسیناسیون ارائه می‌دهد ناپدید شده بود.

این وزارتخانه گفت که در تلاش برای بازیابی سیستم‌های خود است. رودریگو کروز، معاون وزیر بهداشت برزیل، در یک کنفرانس خبری گفت که هنوز هم امکان دسترسی به داده‌های مربوط به واکسیناسیون وجود ندارد و به طور قطعی نمی‌توان گفت که آیا داده‌ها از بین رفته‌اند یا خیر.
بعد از اظهار مخالفت رئیس جمهور ژائیر بولسونارو نسبت به استفاده از پاسپورت واکسیناسیون، در روز سه‌شنبه ۷ دسامبر ۲۰۲۱ تصمیم بر این گرفته شده بود تا مسافران واکسینه نشده در برزیل به مدت پنج روز قرنطینه شوند و آزمایش کووید-۱۹ بدهند.

قرار بود تا این مقررات از روز شنبه ۲۰ آذر اجرا شود، اما به دلیل حمله سایبری، همه برنامه‌ها تا یک هفته به تعویق افتاد. فرم مربوط به کووید-۱۹ برای مسافران خطوط هوایی که به برزیل وارد شده‌اند هنوز در وب‌سایت ناظر سلامت Anvisa وجود دارد، زیرا هدف حمله سایبری قرار نگرفته است.
منبع:
Reuters