لایحه پیشنهادی سنا، در‌های شبکه‌های اجتماعی را به روی محققان باز می‌کند

لایحه پیشنهادی سنا، در‌های شبکه‌های اجتماعی را به روی محققان باز می‌کند
تاریخ انتشار : ۲۱ آذر ۱۴۰۰

گروهی از سناتور‌های آمریکا به تازگی از لایحه‌ای رونمایی کردند که طبق آن شرکت‌های شبکه اجتماعی موظف هستند داده‌های پلتفرم خود را با پژوهشگران مستقل به اشتراک بگذارند.

به گزارش گرداب - این لایحه روز پنجشنبه توسط سناتور‌های دموکرات کریس کانز، امی کلوبوچار و همچنین سناتور جمهوری‌خواه راب پورتمن معرفی شد و عنوان آن «قانون چارچوب مسئولیت‌پذیری و شفافیت» (PATA) نام دارد.

این لایحه قوانین و مقررات جدیدی وضع می‌کند که برطبق آن‌ها شرکت‌های بزرگ شبکه اجتماعی موظف هستند که داده‌های خود را با «پژوهشگران مورد تایید» به اشتراک بگذارند. این پژوهگشران دانشگاه‌محور هستد که مورد تایید سازمان علوم طبیعی آمریکا قرار گرفته‌اند.

برطبق این قانون پلتفرم‌های شبکه اجتماعی موظف به پاسخگویی به دسترسی برای داده‌ها هستند و به محض این که پژوهش مورد تایید سازمان علوم طبیعی قرار گرفت، باید به آن پژوهشگران دسترسی دهند.

ناتوانی در فراهم آوردن اطلاعات و داده‌ها به پژوهشگران برای یک پژوهش مورد تایید، باعث می‎شود که شبکه‌های اجتماعی از مصونیت‌هایی که برطبق تبصره ۲۳۰ قانون رعایت اخلاق در ارتباطات دریافت می‌کنند، محروم شوند.

«لارا ادلسن» دانشجوی دکترای دانشکده مهندسی دانشگاه نیویورک و یک پژوهشگر در پروژه امنیت سایبری برای دموکراسی درباره این طرح می‌گوید: «قانون PATA یک لایحه همه‌جانبه درباره شفافیت پلتفرم‌هاست. اگر این لایحه به تصویب برسد، مسیری واقعی برای محققان ایجاد خواهد شد تا آسیب پلتفرم‌های آنلاین را درک کنند و برای حل آن‌ها راهکار پیشنهاد دهند».

پیش از این در آغاز امسال، ادلسون و سایر پژوهشگران، بعد از این که فیسبوک آن‌ها را متهم به نقض قوانین کرد، از ورود به فیسبوک و دسترسی به اطلاعات آن‌ها منع شدند.

لایحه پیشنهادی سنا، در‌های شبکه‌های اجتماعی را به روی محققان باز می‌کند

در کشور آمریکا سالهاست که چنین قانونی با هدف محدود کردن شبکه‌های اجتماعی و دسترسی به الگوریتم‌های آن‌ها مورد انتظار است. در سال ۲۰۱۹ قانون فیلتر حباب شفافیت، به دنبال شفاف کردن نحوه توزیع محتوای الگوریتمی بود که به عبارتی دیگر اجباری می‌ساخت که کاربران بتوانند بخش اخبار شبکه‌های اجتماعی و نحوه جستجو را شخصی‌سازی کنند.

در سال ۲۰۲۰ یک لایحه مشترک دیگر از سوی احزاب آمریکایی ارائه شد که آن قانون «چارچوب مسئولیت‌پذیری و شفافیت برای مشتری» (PACT) نام داشت که مانند قانون اخیر (PATA) این قانون نیز به عنوان الحاقیه‌ای به تبصره ۲۳۰ مطرح شده است تا پلتفرم‌ها را موظف کند که به خاطر محتوا و تصمیم‌گیری‌هایشان مسئول قلمداد شوند.

در حالی که هیچ کدام از این لوایح هنوز تصویب نشدند، این لایحه جدید در زمانی مطرح می‌شود که شرکت‌های شبکه اجتماعی و به خصوص فیسبوک، در زیر فشار زیادی قرار گرفته‌اند. فیسبوک پس از این که افشاگر آن، فرانسیس هوگان علیه فعالیت‌های این شرکت شهادت داد، زیر نظر نهاد‌های قانون‌گذار این کشور قرار دارد.

اسنادی که هوگان منتشر کرده است، نشان می‌دهد که فعالیت داخلی شرکت فیسبوک، از آسیب‌ها و خطراتی که محصولات فیسبوک می‌تواند برای کودکان و نوجوانان داشته باشد، کاملا مطلع بودند.

در هفته پیش، مدیر اینستاگرام، آدام موسری در یک کمیته اقتصادی مجلس سنا حضور پیدا کرد تا به سوالات پاسخ دهد. در این جلسه استماع، سناتور‌هایی از هر دو حزب، از رفتار اینستاگرام ابراز انزجار کردند.