Gerdab.IR | گرداب

کلاهبرداری ۱۴۸ میلیون دلاری در آمریکا از طریق کارت هدیه

کلاهبرداری ۱۴۸ میلیون دلاری در آمریکا از طریق کارت هدیه
تاریخ انتشار : ۳۰ آذر ۱۴۰۰

طبق گزارش‌هایی که کمیسیون تجارت فدرال آمریکا دریافت کرده است، کارت‌های هدیه روش معمول برای کلاهبرداری بوده است.

به گزارش گرداب - کمیسیون تجارت فدرال آمریکا اعلام کرد بعد از بررسی گزارش‌هایی که چهل هزار مصرف‌کننده آمریکایی در رابطه با کلاهبرداری از طریق کارت هدیه ثبت کرده‌اند، به این نتیجه رسیده است که آمریکایی‌ها در سال ۲۰۲۱، ۱۴۸ میلیون دلار از طریق کلاهبرداری با کارت هدیه از دست داده‌اند.

با نزدیک شدن به تعطیلات پایان سال، مجرمان سایبری از طریق معاملات جعلی از افراد کلاهبرداری می‌کنند. گزارشی از کمیسیون تجارت فدرال آمریکا نشان می‌دهد که در ۹ ماه اول سال ۲۰۲۱، آمریکایی‌ها مجموعا ۱۴۸ میلیون دلار از طریق کلاهبرداری با کارت هدیه از دست داده‌اند که در مقایسه با سال ۲۰۲۰ رقم بزرگی است

در این گزارش آمده است که بیش از چهل هزار مصرف‌کننده از کارت‌های هدیه برای پرداخت به کلاهبرداران در آن بازه زمانی استفاده کرده‌اند. هم‌چنین بیش‌تر مصرف‌کنندگان به کلاهبردارانی که خود را از سوی شرکت‌های بزرگ یا سازمان‌های دولتی معرفی کرده بودند، پول پرداخت می‌کردند.

در متن گزارش نوشته شده است: «از سال ۲۰۱۸، تعداد مصرف‌کنندگانی که گزارش‌هایی را مبنی بر پرداخت به کلاهبرداران از طریق کارت هدیه ثبت کرده‌اند و هم‌چنین مبلغی که از آن‌ها دزدیده شده به طور پیوسته افزایش یافته است.

کلاهبرداران کارت‌های هدیه را ترجیح می‌دهند، زیرا خرید آن برای افراد آسان است و کلاهبرداران به راحتی می‌توانند پول نقد را دریافت کنند. تراکنش‌های انجام شده از طریق کارت هدیه تا حد زیادی غیرقابل برگشت بوده و نمی‌توان گیرنده را شناسایی کرد».

کلاهبرداری ۱۴۸ میلیون دلاری در آمریکا از طریق کارت هدیه

برند‌های برتر کارت هدیه که کلاهبرداران خود را به جای ارائه‌دهندگان آن جا می‌زنند عبارتند از:

• تارگت- گزارش زیان ۳۵ میلیون دلاری
• گوگل پلی - گزارش زیان ۱۷ میلیون دلاری
• اپل - گزارش زیان ۱۶ میلیون دلاری
• ای‌بی- گزارش زیان ۱۰ میلیون دلاری
• وال مارت - گزارش زیان ۶ میلیون دلاری
سایر یافته‌های کلیدی

 طبق گزارش‌هایی که کمیسیون تجارت فدرال آمریکا دریافت کرده است، کارت‌های هدیه روش معمول برای کلاهبرداری بوده است. ۳۵ میلیون دلار از طریق کارت‌های هدیه تارگت به کلاهبرداران پرداخت شده است که این مبلغ بیش از دو برابر سایر کارت‌های هدیه است.

 میانگین پولی که افراد از طریق کارت‌های هدیه تارگت به کلاهبرداران پرداخت کرده‌اند ۲۵۰۰ دلار بوده است که تقریبا یک سوم مصرف‌کنندگان ۵۰۰۰ دلار یا بیش‌تر از دست داده‌اند.

یک نفر از هر چهار نفری که قربانی چنین کلاهبرداری‌ای شده بود گزارش کرد که کلاهبردار او را فریب داده تا ارقام پشت کارت هدیه را در اختیارش قرار دهد.

اغلب کلاهبرداری‌ها از طریق کارت هدیه زمانی اتفاق می‌افتد که کلاهبردار با یک تماس تلفنی به افراد، خود را یک مقام دولتی یا از سوی یک شرکت بزرگ معرفی می‌کند.

طبق گفته بسیاری از قربانیان، کلاهبردارانی که خود را از سوی آمازون یا اپل معرفی کرده بودند، از آن‌ها خواسته‌اند تا عکسی از ارقام روی کارت‌های هدیه را بفرستند تا مشکل امنیتی موجود در حساب کاربری‌شان را رفع کنند.

منبع:
cisomag.eccouncil