Gerdab.IR | گرداب

دادگاه روسیه گوگل را به خاطر عدم حذف محتوای غیرقانونی نقره داغ کرد

دادگاه روسیه گوگل را به خاطر عدم حذف محتوای غیرقانونی نقره داغ کرد
تاریخ انتشار : ۰۴ دی ۱۴۰۰

یک دادگاه در روسیه گوگل را با جریمه بی‌سابقه حدود ۱۰۰ میلیون دلاری نقره داغ کرد. روسیه فشار‌های خود بر روی غول‌های فناوری خارجی بیشتر کرده است.

به گزارش گرداب - روسیه جریمه‌های متعددی برای بزرگترین پلتفرم‌های اینترنتی جهان وضع کرده است و آن‌ها را متهم کرده که محتوای خود را به خوبی مدیریت نمی‌کنند و در امور داخلی این کشور دخالت کرده‌اند.

اما تا بدینجا جریمه‌هایی که برای شرکت‌های متا، توییتر و گوگل وضع شده بود، صحبت از میلیون‌ها روبل بود. اما حال صحبت از میلیارد‌ها روبل است.

در روز جمعه یک دادگاه در مسکو، گوگل را ۷.۲ میلیارد روبل (معادل ۹۸ میلیون دلار) جریمه کرد، اتهام گوگل عدم حذف محتوای غیرقانونی در این پلتفرم بود.

به‌طور دقیق مشخص نشده است که چه نوع محتوایی مد نظر بوده است، اما روسیه عموما برای حذف نشدن محتوایی که این کشور برچسب غیرقانونی به آن‌ها می‌زند، مانند مطالب پورنوگرافی و یا مطالبی درباره مواد مخدر و خودکشی، اقدامات قضایی انجام می‌دهد.

سخنگوی گوگل به خبرگزاری فرانسه دراین‌باره گفته است: «ما اسناد دادگاه را بررسی می‌کنیم و سپس تصمیم می‌گیریم که چه اقداماتی انجام دهیم».

گفته شده است که این جریمه سنگین به عنوان درصدی از درآمد سالانه گوگل محاسبه شده است و این بیشترین جریمه ممکن برای گوگل بوده است که به خاطر تکرار تخلف اجرا شده است.

شرکت متا (فیسبوک سابق) که در همان روز جلسه استماع دادگاه برای اتهامات مشابه داشت نیز با یک جریمه براساس درآمد این شرکت تهدید شده است.

در روز پنجشنبه نیز، توییتر بار دیگر توسط روسیه جریمه شد و این بار ۳ میلیون روبل (۴۰ هزار دلار) جریمه شد. از بهار امسال مقامات روسیه پیگیری‌های حقوقی علیه این شبکه اجتماعی به راه انداخته‌اند.

در سال‌های اخیر، دولت روسیه به خاطر حفاظت از اقلیت‌ها و مبارزه با افراط‌گرایی به نظارت بیشتری بر اینترنت می‌پردازد و در حال توسعه اینترنت ملی است.