استقبال ۵۰ درصد کاربران ایرانی از مسیریاب ایرانی

استقبال ۵۰ درصد کاربران ایرانی از مسیریاب ایرانی
تاریخ انتشار : ۲۸ آذر ۱۴۰۰

لید

به گزارش گرداب، طبق بررسی‌ای که از سوی مرکز تماس حامی‌سان روی کاربران تلفن‌های همراه انجام شده است، مسیریاب‌ها طی تقریباً سه سالی که از آغاز فعالیت‌شان می‌گذرد توانسته‌اند جایگاه خود را میان شهروندان باز کنند و اگر روزی این بازار در دست مسیریاب‌های خارجی بود، حال دو اپلیکیشن اصلی مسیریابی در کشور، بلد و نشان، توانسته‌اند جایگاه خود را میان کاربران حفظ کنند هرچند هنوز هم مسیریاب ویز و همچنین گوگل‌مپ طرفداران خود را دارند و طرفداران وفادرشان از آن‌ها دل نکنده‌اند.

۵۰ درصد کاربران ایرانی از مسیریاب ایرانی استفاده می‌کنند

بررسی‌های صورت‌گرفته در این نظر سنجی نشان می‌دهد نشان و بلد توانسته‌اند ۵۰ درصد مخاطبان را به خود جلب کنند به گونه‌ای که ۲۹ درصد آنان از بلد استفاده می‌کنند و ۲۵ درصد از نشان. همین آمار حاکی از آن است که تعداد کسانی هم که از مسیریاب‌های خارجی استفاده می‌کنند کم نیست؛ ویز در این بازار سهم ۱۸ درصدی دارد و ۲۶ درصد نیز از گوگل مپ استفاده می‌کنند.

بسیاری از افراد وفادار به گوگل مپ معتقدند این نقشه و مسیریاب که چندان هم در مقایسه با مسیریاب‌های ایرانی خوش‌دست نیست، هنوز میزان ترافیک را بهتر از رقبای ایرانی خود تخمین می‌زند. از همین رو بسیاری از افرادی که از نقشه‌های ایرانی استفاده می‌کنند برای اطمینان از میزان ترافیک، نگاهی نیز به میزان ترافیک برآوردشده در گوگل‌مپ می‌اندازند.

ویز در میان ساکنان تهران و اطراف تهران همچنان بیشترین طرفدار را دارد، در مقابل در استان‌های پرجمعیت بلد و گوگل‌مپ تقریباً سهم برابر را به خود اختصاص داده‌اند.

استفاده از مسیریاب‌های خارجی طبق این نظرسنجی در میان خانم‌ها بیشتر است؛ ۳۱ درصد خانم‌ها از گوگل‌مپ و ۲۲ درصد آن‌ها از ویز استفاده می‌کنند.

۵۰ درصد کاربران ایرانی از مسیریاب ایرانی استفاده می‌کنند

این در حالی است که ۲۴ درصد آقایان از گوگل‌مپ و ۱۶ درصد از ویز استفاده می‌کنند. در مقابل مسیریاب‌های داخلی در میان آقایان طرفدار بیشتری دارد. ۲۹ درصد این گروه از بلد و ۲۸ درصدشان از نشان استفاده می‌کنند.

مسیریاب‌ها هرچند در میان مردم طرفداران زیادی دارند، اما به نظر می‌رسد عامل فراگیر شدن آنها، تاکسی‌های اینترنتی است.

رانندگان تاکسی‌های اینترنتی برای اینکه بهترین و سریع‌ترین مسیر را برای رساندن مسافران خود انتخاب کنند چاره‌ای جز استفاده از مسیریاب ندارند، از سویی پهناوری کلانشهر‌هایی مانند تهران و میزان مسافران در آن‌ها موجب می‌شود تا نیاز به مسیریاب بیش از پیش حس شود.

اما از میان کسانی که در این نظر سنجی شرکت کرده‌اند فقط ۷.۴ درصد آن‌ها راننده بوده‌اند و مابقی به عنون کاربر عادی سراغ مسیریاب‌ها رفته‌اند.

در مقابل رانندگان بیشتر از سایر کاربران مسیریاب‌ها از مسیریاب‌های ایرانی استفاده می‌کنند. احتمالاً یکی از دلایل آن این است که مسیریاب‌هایی که اپلیکیشن‌های تاکسی‌های اینترنتی را پشتیبانی می‌کنند.

۵۰ درصد کاربران ایرانی از مسیریاب ایرانی استفاده می‌کنند

مسیریاب‌های ایرانی هستند. بر این اساس ۴۴ درصد رانندگان از مسیریاب نشان استفاده می‌کنند و ۳۳ درصد آنان از بلد. گوگل‌مپ و ویز نیز هر کدام سهم ۶ و ۱۴ درصدی دارند.

استفاده از مسیریاب‌های مختلف در میان کاربران عادی تقریباً به یک نسبت تقسیم شده است به گونه‌ای که بلد و نشان هر کدام سهم ۲۸ و ۲۴ درصدی و گوگل‌مپ و ویز نیز سهمی معادل ۲۸ و ۱۸ درصد را به خود اختصاص داده‌اند.

۵۰ درصد کاربران ایرانی از مسیریاب ایرانی استفاده می‌کنند

در این بررسی با بیش از هفت هزار نفر تماس تلفنی تصادفی برقرار شده که از این تعداد ۱۲۰۰ نفر به سوالات پاسخ داده‌اند و بر اساس اصول آماری میزان خطای پیش‌بینی‌شده برای این گزارش برای تعمیم آن به کل جمعیت کشور حداکثر سه درصد است.