Gerdab.IR | گرداب

کاهش ۲۹ درصدی درآمد هواوی در ۲۰۲۱ به دلیل تحریم‌های آمریکا

کاهش ۲۹ درصدی درآمد هواوی در ۲۰۲۱ به دلیل تحریم‌های آمریکا
تاریخ انتشار : ۱۳ دی ۱۴۰۰

آمار منتشر شده از درآمد هواوی نشان می‌دهد این شرکت در سال ۲۰۲۱ با کاهش ۲۹ درصدی روبه‌رو شده است.

به گزارش گرداب، هفته‌ی گذشته، غول فناوری چینی هواوی نتایج درآمد سالانه‌ی خود را منتشر کرد و اوضاع خیلی خوب به نظر نمی‌رسد. در مقایسه با سال گذشته، درآمد ۲۰۲۱ حدود ۲۹ درصد کاهش یافته است. احتمالاً مقصر اصلی چنین اتفاقی تحریم‌های ایالات متحده‌ی آمریکا باشد که فروش گوشی‌های هوشمند هواوی را در سراسر جهان تحت تأثیر قرار داده است.

هواوی عملاً از استفاده از قطعه‌ها و فناوری‌های آمریکایی در دستگاه‌های خود منع شده و به همین دلیل، اکنون مسیر طولانی‌ای برای پیدا کردن گزینه‌های جایگزین در پیش دارد. شرکت مذکور در مسیر خود مصمم است، اما نباید فراموش کرد که این کار چقدر زمان خواهد برد. دلیل اصلی تحریم شدن غول چینی توسط دولت ترامپ، تهدید امنیتی این شرکت برای ایالات متحده‌ی آمریکا اعلام شد.

درآمد هواوی در ۲۰۲۱ حدود ۶۳۴ میلیارد یوان (۹۹٫۵ میلیارد دلار) اعلام شده که در مقایسه با سال گذشته نزدیک به یک سوم کاهش یافته است.

گوئو پینگ‌گوئو، رئیس دوره‌ای هواوی در بیانیه‌ای رسمی گفت:

در سال ۲۰۲۱، با وجود همه‌ی کوشش‌ها و مصائب، سخت تلاش کردیم تا ارزش ملموسی برای مشتریان و جوامع محلی خود ایجاد کنیم. کیفیت و کارایی عملیات خود را افزایش دادیم و انتظار داریم سال را با درآمدی بالغ بر ۶۳۴ میلیارد یوان به پایان برسانیم.

گوئو همچنین گفت بخش گوشی‌های هوشمند بیشترین ضربه را خورده، بخش اپراتور مخابراتی ثابت مانده و «عملکرد کلی مطابق با پیش‌بینی‌های شرکت» پیش رفته است. هواوی در اوایل سال جاری به منظور دور زدن ممنوعیت تجاری ایالات متحده‌ی آمریکا، آنر (برند زیرمجموعه اش) را به‌طور رسمی فروخت. البته در حال حاضر هیچ ارتباط رسمی‌ای بین این دو شرکت وجود ندارد و طراحی‌ها و دستگاه‌های آنر باید کاملاً اورجینال و بدون شباهت به هواوی باشند.

با توجه به اینکه هواوی شرکت سهامی عام نیست، جزئیات مالی بیشتری از آن وجود ندارد. این شرکت به احتمال زیاد به پیش‌برد سیستم‌عامل هارمونی مبتنی‌بر اندروید خود ادامه خواهد داد و تلاش‌هایش را روی ۵G و سایر خدمات مخابراتی متمرکز خواهد کرد.

احتمالاً فروش گوشی‌های هوشمند هواوی در چین همچنان قوی خواهد بود، در حالی‌که بخش‌های دیگر جهان باید به دستگاه‌های آنر تکیه کنند. در واقع این برند زیرمجموعه که اکنون شرکتی مستقل تلقی می‌شود، آنچه که هواوی قرار بود در سطح جهانی به آن دست پیدا کند را کسب می‌کند. حتی بعضی گوشی‌های هوشمند آن از هواوی الهام گرفته‌اند.

در حال حاضر، بیش از ۲۰۰ میلیون دستگاه هواوی از HarmonyOS استفاده می‌کنند که در مقایسه با ۱ میلیارد گوشی اپل که در حال کار هستند، بسیار ناچیز است. با وجود موانع متعدد، هواوی همچنان یکی از بزرگ‌ترین تأمین‌کنندگان تجهیزات شبکه‌ی مخابراتی در جهان است. اما نمی‌توان این واقعیت را نادیده گرفت که گوشی‌های هوشمند هواوی در خارج از چین تقریباً فراموش شده‌اند.