Gerdab.IR | گرداب

حمله سایبری به سازمان رسانه‌ای "ای‌مدیا" نروژ

حمله سایبری به سازمان رسانه‌ای
تاریخ انتشار : ۱۳ دی ۱۴۰۰

سازمان رسانه‌ای نروژی اِی‌مدیا به دلیل حمله سایبری و ایجاد اختلال در کارکرد سیستم‌ها، روز چهارشنبه نتوانست روزنامه کاغدی خود را چاپ کند.

به گزارش گرداب، سازمان رسانه‌ای نروژی به نام اِی‌مدیا (Amedia) مورد حمله سایبری قرار گرفت که باعث به خطر افتادن داده‌ها و ایجاد اختلال در فعالیت این سازمان شد. طی یک خبر، این سازمان اعلام کرد که در شب سه شنبه ۶ دی (۲۸ دسامبر ۲۰۲۱)، چند سیستم کامپیوتر مرکزی اِی‌مدیا از دسترس خارج شدند.

میزان خسارت وارد شده هنوز مشخص نیست و سازمان اقداماتی برای مهار این حمله انجام داده است. سازمان اِی‌مدیا اعلام کرد: «اخبار آنلاین با روال عادی منتشر می‌شود، اما هیچ روزنامه کاغذی در روز چهارشنبه ۲۹ دسامبر ۲۰۲۱ چاپ نخواهد شد. این به این دلیل است که سیستم‌های انتشار روزنامه‌های کاغذی، آگهی‌ها و مدیریت اشتراک با اختلال مواجه هستند».

این سازمان هنوز به دنبال جزئیات مربوط به این حمله سایبری است. معاون اجرایی فناوری سازمان، پال ندرگوتن، گفت که اقدامات لازم برای به حداقل رساندن میزان خسارت و بازگشت سریع به حالت عادی در حال انجام است.

فعلا این حمله فقط سیستم‌های مرکزی فناوری اطلاعات سازمان را تحت تأثیر قرار داده است و سیستم‌های دیگر به طور عادی کار می‌کنند. از آن‌جایی که حمله سایبری مستقیما سیستم‌های مرکزی را هدف قرار داده بود سازمان مجبور شد تا برای کنترل و مهار آن، این سیستم‌ها را قطع کند و در نتیجه برای مدتی روزنامه کاغذی چاپ نکند.

این حادثه تأثیر مستقیم و شدیدی روی تجارت داشته است. تبلیغ‌کنندگان و مشترکان تحت تأثیر عواقب حمله قرار گرفتند و اعتبار برند اِی‌مدیا زیر سؤال رفت. هنوز مشخص نیست که آیا در طی این حادثه، اطلاعات شخصی و کاربری مشترکان و کارمندان سازمان به خطر افتاده است یا خیر.

به گفته ندرگوتن، سیستم مربوط به مشترکان که مورد حمله سایبری قرار گرفته است حاوی نام، آدرس، شماره تلفن، فرم اشتراک و سابقه مشترکان است، اما در حال حاضر جزئیاتی مبنی بر این که این اطلاعات به سرقت رفته‌اند وجود ندارد. سایر داده‌ها نیز از جمله رمز ورود و شناسایی، تاریخچه فعالیت‌ها یا اطلاعات مربوط به کارت بانکی تحت تأثیر حمله قرار نگرفته‌اند.

در روز ۱۳ خرداد (۳ ژوئن ۲۰۲۱)، سازمان رسانه آمریکایی به نام کاکس (Cox Media Group) هدف حمله سایبری قرار گرفت و هکر‌ها سرور‌های شبکه را رمزگذاری کرده و سیستم‌ها را قطع کردند. طی این حادثه، اطلاعات مربوط به بیش از ۸۰۰ نفر درز پیدا کرد.

این اطلاعات شامل نام، آدرس، شماره تأمین اجتماعی، شماره حساب بانکی، گزارش وضعیت و تشخیص پزشکی، اطلاعات بیمه سلامت و اطلاعات آنلاین کاربران می‌شد. این حمله هم‌چنین منجر به ایجاد اختلال در پخش زنده تلویزیونی و رادیویی این سازمان شد. سازمان برای کنترل وضعیت، سیستم‌های خود را از دسترس خارج کرد.

امروزه حجم داده‌هایی که در صنعت رسانه و سرگرمی استفاده می‌شود بسیار زیاد است. میزان داده‌ای که امروزه در یک ساعت از یک روز تولید می‌شود با میزان داده‌ای که در دهه ۲۰۰۰ میلادی طی یک سال تولید می‌شد برابری می‌کند. طبق آمار‌های منتشر شده، میانگین خسارتی که نقض داده به صنعت سرگرمی وارد می‌کند ۴.۱ میلیون دلار است. از سال ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۱ میزان حملات باج‌افزار ۸۰۰% و از ماه ژانویه تا آوریل ۲۰۲۱ میزان حملات سایبری ۶۳۰% افزایش داشته است که این آمار و ارقام هم‌چنان در حال رشد هستند.

منبع:
cisomag.eccouncil