Gerdab.IR | گرداب

راه‌اندازی شبکه ۵G در آمریکا به تعویق می‌افتد

راه‌اندازی شبکه ۵G در آمریکا به تعویق می‌افتد
تاریخ انتشار : ۱۴ دی ۱۴۰۰

مانور‌های هوایی که اجرای آن‌ها ملزم به دریافت داده‌های ارسال شده از ارتفاع‌سنج رادیویی است، باید در صورت وجود سیگنال‌های ۵G باند متوسط به دلایل امنیتی ممنوع شوند. چون احتمال داده می‌شود که ۵G به تداخل امواج با تجهیزات الکترونیکی حساس هواپیما‌ها منجر شود.

به گزارش گرداب، مقامات آمریکا از اپراتور‌های مخابراتی ای‌تی اند تی (AT&T) و ورایزون (Verizon) خواستند تا راه‌انداری شبکه‌های ۵G را به مدت دو هفته به تعویق بیندازند. این دو شرکت روز شنبه ۱۱ دی (اول ژانویه ۲۰۲۲) اعلام کردند که در حال بررسی این درخواست هستند.

قرار بود تا فناوری پهنای باند تلفن همراه پرسرعت در آمریکا در روز ۱۴ آذر (۵ دسامبر ۲۰۲۱) راه‌اندازی شود، اما شرکت‌های هوافضای ایرباس و بوئینگ اعلام کردند که احتمال ایجاد تداخل با دستگاه‌های هواپیما که برای اندازه‌گیری ارتفاع استفاده می‌شوند، وجود داشته باشد به همین دلیل تاریخ راه‌اندازی تا ۱۵ دی (۵ ژانویه ۲۰۲۲) به تعویق افتاد.

پت بوتیگیگ، وزیر حمل و نقل آمریکا و استیو دیکسون، رئیس اداره هوانوردی فدرال، در نامه‌ای از اپراتور‌های بزرگ مخابراتی ای‌تی اند تی و ورایزون خواستند تا برنامه خود را به تعویق بیندازند.

ریچ یانگ، سخنگوی ورایزون، در پاسخ به سؤال خبرگزاری فرانسه گفت که در حال بررسی درخواست دولت هستند. ای‌تی اند تی نیز پاسخی مشابه داد.

در متن نامه، مقامات آمریکایی به شرکت‌ها این اطمینان را داده‌اند که خدمات ۵G طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده در ژانویه ۲۰۲۲ با استثنائات خاصی درباره فرودگاه‌های اولویت دار آغاز خواهد شد. طبق گفته مقامات، اولویت آن‌ها تامین ایمنی پرواز‌ها و در عین حال راه‌اندازی ۵G بدون ایجاد تداخل با عملیات هوانوردی است.

راه‌اندازی شبکه ۵G در آمریکا به تعویق می‌افتد

در فوریه ۲۰۲۱، دو اپراتور ورایزون و ای‌تی اند تی پس از دریافت مجوز‌هایی به ارزش ده‌ها میلیارد دلار، مجاز به استفاده از باند‌های فرکانس ۳.۷-۳.۸ گیگاهرتز از ۵ دسامبر ۲۰۲۱ به بعد شدند. اما با اظهار نگرانی دو شرکت بوئینگ و ایرباس مبنی بر احتمال ایجاد تداخل با ارتفاع‌سنج‌های رادیویی هواپیما‌ها که می‌توانند در همان فرکانس‌ها کار کنند، تاریخ راه‌اندازی تا ماه ژانویه ۲۰۲۲ به تعویق افتاد.

این دو اپراتور مخابراتی وقتی در ماه نوامبر ۲۰۲۱ به مقامات فدرال نامه‌ای برای تأیید شروع برنامه‌های خود برای راه‌اندازی ۵G برای ماه ژانویه ۲۰۲۲ ارسال کردند، نوشتند که تا کامل شدن تحقیقات اداره هوانوردی فدرال در ژوئیه ۲۰۲۲، بیش از پیش احتیاط خواهند کرد.

با نگرانی‌های به وجود آمده بین شبکه‌های ۵G و تجهیزات هواپیما، مقامات فرانسوی توصیه کردند تا تلفن‌های همراه متصل به این شبکه در هواپیما‌ها خاموش باشند. مقام مربوط به اداره هوانوردی غیرنظامی فرانسه گفت که تداخل سیگنال در فرکانسی که ارتفاع‌سنج رادیویی کار می‌کند می‌تواند خطرات جدی برای فرود هواپیما ایجاد کند.

منبع:
TechXplore