Gerdab.IR | گرداب

عذرخواهی اینتل از چین به خاطر اجرای تحریم‌های آمریکا

عذرخواهی اینتل از چین به خاطر اجرای تحریم‌های آمریکا
تاریخ انتشار : ۰۴ دی ۱۴۰۰

اینتل به خاطر اجرای تحریم‌های آمریکا در زمینه مسائل حقوق بشری سین‌کیانگ از چین عذرخواهی کرد. به گزارش گرداب - اینتل پس از این که اعلام کرده بود از محصولات و نیروی کاری منطقه سین‌کیانگ استفاده نخواهد کرد، به‌طور رسمی از همکاران و مشتریان خود در چین عذرخواهی کرد. این شرکت بیانیه قبلی خود که باعث عصبانیت مقامات چینی شده بود را حذف کرده است.

به گزارش گرداب، معاملات بین‌الملل با منطقه سین‌کیانگ چین طبق تحریم‌های آمریکا ممنوع شده است. آمریکا دولت چین را به نسل‌کشی مسلمانان اویغور متهم می‌کند. مقامات چینی این ادعا‌ها را زیرسوال می‌برند و کاملا رد می‌کنند.

در ماه پیش دولت آمریکا تحریم جدیدی وضع کرد که مطابق با آن واردات از سین‌کیانگ ممنوع است مگر این که شرکت‌ها بتوانند ثابت کنند که محصولات بدون استفاده از نیروی کاری این منطقه تولید شده باشد.

در نامه سالانه به شرکای خود، شرکت اینتل اعلام کرده بود که «ملزم» است تا از محدودیت‌ها علیه مبادله با سین‌کیانگ پیروی کند و مطمئن خواهد شد که زنجیره تولید از هیچ محصولات و نیروی کاری از سین‌کیانگ استفاده نخواهد کرد. این بخش از این نامه، اکنون از وب‌سایت اینتل حذف شده است.

این یادداشت باعث خشم عمومی در چین شد. در شبکه‌های اجتماعی چین این نامه دست به دست شد و باعث شد که یک خواننده پاپ چینی با نام کری وانگ که پیش از این سفیر اینتل بود، ارتباط خود را با این شرکت آمریکایی قطع کند. او در این باره گفته بود که «منافع ملی بر هرچیز مقدم است». همچنین روزنامه‌های چینی اینتل را متهم کردند دستی را که غذا بهش می‌داد، گاز گرفته است.

بازار چین اکنون یک چهارم سود جهانی اینتل را به خود اختصاص داده است که مبلغی در حدود ۲۰ میلیارد می‌شود. این شرکت همچنین بیش از ۱۰ هزار نفر کارمند و کارگز در این کشور دارد. تحقیقات روزنامه نیویورک تایمز در سال ۲۰۲۰ نشان داد که چیپ‌های ساخته شده توسط اینتل در چین برای ایجاد ابرکامپیوتر‌ها توسط دولت چین مورد استفاده قرار گرفته بود.

در واکنش به این خشم عمومی، اینتل در شبکه‌های اجتماعی چینی عذرخواهی کرد. در نامه‌ای که مردم چین و شرکای محلی خود را خطاب کرده بود، اینتل گفت که محدود کردن تجارت با سین‌کیانگ تنها امری صوری خواهد بود و بیانیه‌ای سیاسی نبوده است.

عذرخواهی اینتل از چین به خاطر اجرای تحریم‌های آمریکا

در این نامه عذرخواهی آمده است: «ما از ناراحتی که برای مشتریان محترم چینی خود، شرکا و جامعه چین ایجاد کردیم، عذرخواهی می‌کنیم. برای آشکارسازی بندی که راجع به سین‌کیانگ صحبت کرده بود، اعلام می‌کنیم که هدف اصلی ما صرفا مطابقت با قوانین و جنبه‌های حقوقی بود و این یک موضع‌گیری نبوده است».

جن ساکی سخنگوی کاخ سفید در واکنش به این نامه اعلام کرده است: «شرکت‌های آمریکایی هیچ‌گاه نباید احساس کنند که نیاز است برای اجرای حقوق بشر یا مقابله با استبداد عذرخواهی کنند».

ساکی حاضر نشد که به‌طور مستقیم درباره اینتل صحبت کند، اما در این باره گفت: «من صرفا می‌توانم به عنوان یک مسئله عمومی اعلام کنم که ما معتقدیم بخش خصوصی و شرکت‌های بین‌المللی باید در برابر کمک به دولت چین برای تسلیحاتی کردن بازار‌های خود و زیرپا گذاشتن حقوق بشر موضع بگیرند».

مشکل اخیر اینتل آخرین رویداد پیرامون حضور شرکت‌های آمریکایی در چین است. این شرکت‌ها از هر دو طرف تحت فشار هستند و دولت‌های چین و آمریکا آن‌ها را تحت نظر دارند. شایعاتی وجود دارد که تعداد زیادی از شرکت‌های آمریکایی، دستورات مقامات چینی برای حفظ کسب‌وکار در این کشور را اطاعت کرده‌اند.

در میان شرکت‌های برجسته فناوری آمریکایی، اپل که داده‌های کاربران را بر روی سرور‌هایی که متعلق به موسسات دولتی چین است نگهداری می‌کند و آمازون که تمام یادداشت‌های کمتر از پنج ستاره برای کتاب رئیس‌جمهور چین را حذف می‌کند. عذرخواهی اینتل برای دنباله‌روی از قانون آمریکا آخرین نمونه از این رفتار ریاکارانه این شرکت‌ها نخواهد بود..