Gerdab.IR | گرداب

فیروزآبادی: حفظ هویت و جغرافیا در فضای مجازی باید خواست ملت‌ها باشد

فیروزآبادی: حفظ هویت و جغرافیا در فضای مجازی باید خواست ملت‌ها باشد
تاریخ انتشار : ۲۸ دی ۱۴۰۰

دبیر شورایعالی فضای مجازی بر اهمیت خواست ملت‌ها برای حفظ هویت و جغرافیایشان در فضای مجازی تاکید کرده و گروه‌های نخبه، نظامی، سیاسی و امنیتی را در حفظ خواست یک ملت تاثیرگذار دانست.

به گزارش گرداب، سید ابوالحسن فیروزآبادی، دبیر شورایعالی و رئیس مرکز ملی فضای مجازی در نشست تعامل مرکز ملی فضای مجازی با ارتش جمهوری اسلامی ایران در راستای تحقق سیاست‌های کلی امنیت فضای تولید و تبادل اطلاعات در دانشگاه فرماندهی و ستاد آجا با بیان این مطلب افزود: فضای مجازی و فضای فیزیکی دو جهان مجزا نیستند بلکه براساس تعریف مرکز ملی فضای مجازی، این فضا امتداد فضای فیزیکی و یکپارچه است که نوع امتداد فضای مجازی در فضای فیزیکی بسط بسیار سریع (Big Bang) است بنابراین اگر فضای فیزیکی وجود نداشته باشد فضای مجازی تعریفی نخواهد داشت.

وی با اشاره به این که این فضا فعال بوده و در فضای فیزیکی مداخله دارد، گفت: فضای مجازی و فیزیکی یک زیست بوم واحد هستند بنابراین بسیاری از مفاهیمی که در فضای فیزیکی تعریف شده همچون آزادی، حریم خصوصی، قدرت و جغرافیا باید بازتعریف شده و بسط یابد.
فیروزآبادی تاکید کرد: در فضای مجازی قدرت سخت پیشین بسط یافته و با قدرت نرم مدیریت جدید قدرت را ایجاد می‌کند که این قدرت جدید شبکه‌ای است یعنی وسعت عمل افزایش یافته و عوامل موثر در میدان نبرد به سطح جهان گسترش می‌یابد و شامل ابزار‌های فیزیکی و جنگ شناختی و عملیات روانی و اطلاعاتی با گستره فعالیت روبرو هستیم.
دبیر شورایعالی فضای مجازی افزود: قدرت شبکه‌ای باعث افقی‌تر شدن ساختار‌های قدرت خواهد شد بنابراین نیاز به بازنگری در این حوزه است یعنی به دلیل این که هدایت میدان جنگ بسیار پیجیده می‌شود و فشار زمان و تعدد عوامل جهانی در صحنه افزایش می‌یابد، سلسله مراتب و ساختار‌های سیلویی (silo structure) پاسخگو نبوده باید بتوانیم تحت یک نظام شبکه‌ای و با تکیه بر فناوری‌های نو از قبیل هوش مصنوعی عمل کنیم.
وی با اشاره به تکنولوژی پایه بودن این فضا گفت: فضای مجازی وابسته به فناوری‌ها به خصوص فناوری‌های نوظهور بوده و محیطی اقتصادی و اجتماعی دارد بنابراین تعریف هرگونه روابط قدرت باید در میدان اجتماعی و اقتصادی باشد. همچنین این فناوری‌های نوظهور همچون هوش مصنوعی و کوانتوم تکنولوژی که پردازش سریع کلان داده هاست و این خصوصیت باعث شکستن مرز‌های دانش است که در حوزه نظامی برای کشور‌ها مرز و امنیت از اهمیت بالایی برخوردار است.
فیروزآبادی با بیان این که در نظام سیاسی کشور نیز مفهوم جدید حکمرانی شکل گرفته، اظهار داشت: حکمرانی با حاکمیت تفاوت داشته و در واقع حکمرانی شکل جدید حکومت و یک حاکمیت اجتماعی است بنابراین برخلاف گذشته که حکومت فقط نیابتی بوده و ارکان آن ارتباط یک طرفه با مردم داشتند در نظام جدید رابطه مردم و حکمرانان قطع نشده و مردم در عملکرد آن مداخله تعاملی و فعال دارد که این باعث می‌شود که نظام مدیریت مبتنی بر نظام حکمرانی شود.
وی درخصوص مرز در فضای مجازی گفت: پیشتر مرز‌ها براساس جغرافیا بوده و در واقع جغرافیا رکن هویت و ثروت بود که مجموع ثروت و هویت ملت‌ها را تشکیل می‌داد، اما در عصر امروز نظام دولت و ملت‌ها از طریق مداخلات فضای مجازی و عملیات تاثیر با فشار برای کاهش حاکمیت دولت در چارچوب جغرافیا و اقتدار دولت مرکزی روبرواست.
فیروزآبادی با اشاره به این که فضای مجازی سطوح مختلف ایجاد کرده، افزود: در فضای مجازی شاهد جغرافیای چند سطحی و سپهر‌های متعدد هستیم که ورود به آن از طریق دستگاه‌های کامپیوتر و تلفن‌های هوشمند شخصی است بنابراین باید علاوه بر حفاظت از مرز‌های فیزیکی از مرز‌های فضای مجازی نیز دفاع کرد و بتوانیم در این فضا قلمرو سازی کنیم.
وی گفت: شکل نوینی از قدرت در حال بروز است که نیازی به حمله نظامی و تصرف سرزمینی نیست تا جایی که امروزه بزرگترین شرکت‌های دنیا در سال ۲۰۲۱ پنج شرکت فناوری اطلاعاتی آمریکایی بودند که اندازه بازارشان به میزان ۲۵۰۰ میلیارد دلار افزایش یافته است و مباحث جدیدی همچون متاورس در این حوزه نیز براساس مالکیت‌های معنوی مطرح است.
رئیس مرکز ملی فضای مجازی با اشاره به دیدگاه‌های قلمروسازی در جهان تصریح کرد: مکتب چین در این حوزه مطرح است که به دنبال استقلال، قلمروسازی در سپهر‌های متعدد و حفظ جغرافیای فیزیکی است. مکتب اروپایی بر مشارکت و دریافت نقش تاکید دارد که مبتنی بر اعمال قدرت بر شرکت‌های فناوری آمریکایی با عنوان حفاظت از حریم خصوصی شهروندان اروپایی است.
وی گفت: دنیا با قدرت شرکت‌های فرامیلیتی روبرو است که به شدت به دنبال مداخله به روش نرم با پوشش جهانی در حکومت‌ها هستند تا بتوانند با تغییر بازار‌ها و سبک زندگی جوامع منافع اقتصادی خویش را پیش ببرند.