Gerdab.IR | گرداب

خطرات و تهدیدات فضای مجازی برای کودکان

خطرات و تهدیدات فضای مجازی برای کودکان
تاریخ انتشار : ۲۶ دی ۱۴۰۰

فضای مجازی با همه خوبی‌هایی که دارد می‌تواند برای همه افراد به نوعی تهدیدآفرین باشد و این تهدیدات برای کودکان و نوجوانان بیشتر از دیگران است.

به گزارش گرداب، به نقل از وبسایت کسپرسکی، خطرات آنلاین می‌توانند عواقب شدید، پرهزینه و حتی غم‌انگیزی داشته باشند. کودکان ممکن است ناخواسته خانواده خود را مثلا با دانلود تصادفی بدافزار‌هایی که به مجرمان سایبری امکان دسترسی به حساب بانکی والدین یا سایر اطلاعات حساس را می‌دهد، در معرض تهدیدات اینترنتی قرار دهند.

حفاظت از کودکان در اینترنت و دانستن اینکه چه خطراتی در کمین آنهاست و چگونه می‌توان از آن‌ها محافظت کرد؛ موضوع مهمی است. اگرچه نرم افزار امنیت سایبری می‌تواند به محافظت در برابر برخی از تهدیدات به افراد کمک کند، مهم‌ترین اقدام، اما ارتباط دوستانه والدین با فرزندان است.

زورگویی سایبری

اکثریت قریب به اتفاق (۹۰ درصد) نوجوانان موافق هستند که زورگویی سایبری یک مشکل است و ۶۳ درصد معتقدند که این یک مشکل جدی است. علاوه بر این، یک نظرسنجی در سال ۲۰۱۸ درباره رفتار آنلاین کودکان نشان داد که تقریباً ۶۰ درصد از کودکانی که از شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند، شاهد نوعی زورگویی بوده‌اند و به دلایل مختلف، این رفتار را به کلی نادیده گرفته‌اند.

باتوجه به گزارشات منتشر شده، تا فوریه ۲۰۱۸ نزدیک به نیمی (۴۷ درصد) از کل جوانان قربانی زورگویی سایبری شده‌اند. شبکه‌های اجتماعی و بازی‌های آنلاین، "زمین‌های بازی مجازی" امروز هستند و این یعنی دقیقا همانجایی که بیشترین میزان زورگویی سایبری در آن‌ها رخ می‌دهد و این اتفاق ۲۴ ساعته در حال انجام است.

ممکن است کودکان در نحوه تعاملاتشان در شبکه‌های اجتماعی مورد تمسخر قرار بگیرند یا در بازی‌های آنلاین، شخصیت‌هایی که کودکان آن‌ها را بازی می‌کنند مدام مورد حمله قرار بگیرد و بازی را از یک ماجراجویی تخیلی به یک مصیبت تحقیرآمیز تبدیل کنند. در نتیجه، این زورگویی سایبری ممکن است به زندگی واقعی نیز کشیده شود.

بهترین راه برای محافظت از کودکان در برابر زورگویی سایبری این است که والدین راحت با فرزندان خود در مورد آنچه در زندگی آن‌ها به صورت آنلاین و واقعی می‌گذرد و همچنین درباره نحوه مقابله با زورگو‌ها صحبت کنند. نرم افزار امنیت سایبری و برنامه‌های تخصصی برای نظارت بر فعالیت آنلاین و تلفن همراه کودکان می‌تواند کمک‌کننده باشد، اما هیچ چیز جایگزین گفتگو نیست.

تیتر

سوءاستفاده سایبری

این روز‌ها سوءاستفاده‌گران جنسی و سایر سوءاستفاده‌گران اغلب کودکان را در اینترنت تعقیب می‌کنند و از معصومیت، عدم نظارت بزرگسالان و اعتماد آن‌ها سواستفاده می‌کنند. این شکارچیان در رسانه‌های اجتماعی و پلتفرم‌های بازی که برای کودکان جذاب هستند، کمین می‌کنند؛ یعنی در همان فضا‌هایی که ناشناس بودن، قلدری و اخاذی را تسهیل می‌کند.

سواستفاده گران در این فضا می‌توانند نه تنها از معصومیت کودکان، بلکه از موهبت تخیل آن‌ها نیز سواستفاده کنند. «بیایید بازی کنیم» یک عبارت رایج و سالم در بازی‌های آنلاین و تعاملی است، اما سواستفاده‌گران می‌توانند از آن به عنوان قلابی برای کشیدن کودکان به سمت خودشان استفاده کنند.

پلیس، راهنمایی‌هایی را برای محافظت از کودکان در برابر سواستفاده‌گران و سایر خطرات آنلاین ارائه می‌دهد. با این حال، باز هم بهترین محافظت این است که به طور منظم با فرزندان خود در مورد آنچه در زندگی روزمره آن‌ها می‌گذرد، صحبت کنید.

ارسال اطلاعات خصوصی

کودکان هنوز مرز‌های اجتماعی را درک نکرده‌اند. آن‌ها ممکن است اطلاعات شخصی را به صورت آنلاین منتشر کنند. این اطلاعات ممکن است هر چیزی باشد، از تصاویر کاملا شخصی گرفته تا آدرس خانه یا برنامه‌های تعطیلات خانوادگی.

بسیاری از مطالبی که فرزندان شما پست می‌کنند، به صورت عمومی نمایش داده می‌شود. این بدان معناست که شما نیز می‌توانید آن را ببینید. هیچ ضرری ندارد به آن‌ها یادآوری کنید که اگر مامان و بابا می‌توانند آن را ببینند، بقیه هم می‌توانند آن را مشاهده کنند.

از جاسوسی بپرهیزید، اما در مورد این مسائل، خط قرمز‌های خانواده و مرز بین انتشار عمومی و خصوصی اطلاعات با کودکتان صحبت کنید.

فیشینگ

فیشینگ یعنی استفاده از ایمیل‌هایی که سعی می‌کنند افراد را فریب دهند تا روی پیوند‌ها یا پیوست‌های مخرب کلیک کنند. تشخیص این پیام‌ها ممکن است برای کودکان دشوار باشد، زیرا اغلب، به نظر می‌رسد که ایمیل از طرف شخصی قانونی است، مانند یکی از دوستان یا اعضای خانواده.

در این ایمیل‌ها آمده: "هی، فکر کردم ممکن است این را دوست داشته باشی! " این کار را می‌توان با استفاده از برنامه‌های پیام رسان یا پیام‌های متنی نیز انجام داد که به آن «smishing» می‌گویند.

ایمیل‌های فیشینگ و متن‌های smishing می‌توانند در هر زمانی ظاهر شوند، اما مجرمان سایبری که آن‌ها را طراحی می‌کنند، سایت‌های محبوب کودکان را زیر نظر دارند و اطلاعاتی مانند آدرس ایمیل و نام دوستان و سایر اطلاعات را برای تطبیق حملات خود جمع‌آوری می‌کنند.

به فرزندان خود بیاموزید که از کلیک کردن روی ایمیل‌ها یا پیامک‌های افراد غریبه خودداری کنند و مراقب پیام‌هایی که به نظر می‌رسد از طرف دوستانشان است، باشند.

تیتر

کلاهبرداری سایبری

کودکان ممکن است در فضای مجازی درگیر کلاهبرداری‌هایی که چیزهای موردعلاقه شان را ارائه می‌دهند، شوند؛ مثلا دسترسی رایگان به بازی‌های آنلاین یا ویژگی‌های خاص. کودکان و نوجوانان، اهداف خوبی برای کلاهبرداری هستند، زیرا هنوز یاد نگرفته‌اند که احتیاط کنند.

مانند فیشینگ، مجرمان سایبری می‌توانند از سایت‌های محبوب کودکان برای شناسایی قربانیان احتمالی استفاده کنند و سپس در ازای جوایزی وسوسه کننده، اطلاعات کارت اعتباری والدین یا اطلاعات شخصی را از آن‌ها بگیرند.

جوان یا پیر، بهترین محافظت در برابر کلاهبرداری این است که بدانید اگر پیشنهادی خیلی خوب به نظر می‌رسد، احتمالاً درست نیست. به فرزندان خود بیاموزید که از پیشنهادات آنلاینی که بیش از حد وعده‌های عجیب می‌دهند، دوری کنند.

تیتر

دانلود تصادفی بدافزار

بدافزار، نرم‌افزاری رایانه‌ای است که بدون اطلاع قربانی نصب می‌شود و اقدامات مضری را روی رایانه انجام می‌دهد. اقداماتی که بدافزار انجام می‌دهد، شامل سرقت اطلاعات شخصی از رایانه یا ربودن آن‌ها برای استفاده در "بات نت" است که باعث کند شدن عملکرد می‌شود.

مجرمان سایبری اغلب مردم را فریب می‌دهند تا بدافزار را دانلود کنند. فیشینگ یکی از این ترفند‌ها است، اما موارد دیگری نیز وجود دارد، مانند متقاعد کردن قربانیان برای دانلود بازی‌هایی خاص، این بازی‌ها می‌توانند برای کودکان جذاب باشند.

رای دور ماندن از این خطر نیز آموزش به فرزندان بهترین راه است. نرم افزار امنیت سایبری جامع و محافظت‌های امنیتی مرتبط می‌تواند به محافظت از رایانه فرزند شما در برابر هر بدافزاری که به صورت مخفیانه وارد آن می‌شود، کمک کند.

علاوه بر این، بسیاری از محصولات امنیت اینترنتی شامل کنترل‌ها و برنامه‌های ویژه والدین وجود دارند که می‌توانند به شما در ایجاد چارچوبی امن برای فعالیت‌های آنلاین فرزندانتان کمک کنند.

فعالیت‌هایی که آینده را نیز درگیر می‌کنند

اینترنت کلید «حذف» ندارد. چیز‌هایی که به صورت آنلاین منتشر می‌شود برای همیشه باقی می‌مانند. هر چیزی که فرزند شما به صورت آنلاین منتشر می‌کند، تقریباً غیرممکن است که بعداً حذف شود. خطرات رسانه‌های اجتماعی دلهره آور است.

رای کودکان و نوجوانان سخت است که متوجه شوند که یک عکس از مهمانی یا پیام اسنپ چت می‌تواند ده سال بعد هنگام مصاحبه برای شغل جدید مشکلاتی برای آن‌ها ایجاد کند.

به نوجوانان خود توضیح دهید که سبک زندگی و عقاید آن‌ها با افزایش سن تغییر می‌کند؛ پس بنابراین ممکن است اکنون با یک کلیک ساده زندگی بزرگسالی‌شان را تحت تاثیر قرار دهند. به عبارت دیگر، سبک زندگی آن‌ها در فضای مجازی احتمالاً با افزایش سن تغییر می‌کند، اما پست‌های اینترنتی برای همیشه ماندگار هستند.

اینترنت در عین اینکه می‌تواند در‌های شگفتی را به روی کودکان بگشاید که نسل‌های قبلی حتی نمی‌توانستند در خواب هم ببینند، می‌تواند خطراتی جدی را نیز برای آنها ایجاد کند. به استفاده ایمن فرزندانتان از اینترنت کمک کنید تا آن‌ها شادی‌ها و فرصت‌های دنیای آنلاین را تجربه و از خطرات آن اجتناب کنند. آگاه و هوشیار باشید. اما قبل از هر چیز به طور فعال زندگی دیجیتالی و روزمره فرزندان خود را کنترل و با آن‌ها در تعامل باشید.