Gerdab.IR | گرداب

چین نشان تجاری برنامه‌های متاورسی را ثبت نمی‌کند

چین نشان تجاری برنامه‌های متاورسی را ثبت نمی‌کند
تاریخ انتشار : ۰۶ بهمن ۱۴۰۰

رسانه‌های محلی متعدد گزارش کرده‌اند که دولت چین به تازگی درخواست ثبت نشان تجاری پروژه‌های متاورسی را رد کرده است.

به گزارش گرداب، روزنامه SCMP در گزارش خود در روز دوشنبه اعلام کرد که درخواست ثبت نشان تجاری برنامه‌هایی که در عنوان خود معادل زبان ماندارین متاورس (یوژو) را داشتند، توسط اداره ملی مالکیت معنوی چین رد شده‌اند. این روزنامه داده‌های خود را از موسسه تیانیانشا به دست آورده بود که فعالیتش در حوزه ثبت و ضبط نشان‌های تجاری است.

در میان موارد رد شده برنامه‌هایی از شرکت‌های NetEase، iQiyi و Xiaohongshu قرار گرفته است. اما برنامه‌های غول‌های فناوری این کشور از جمله تنسنت (Tencent) و علی‌بابا (Alibaba) همچنان در دست بررسی است.

کارشناسان این اقدام را تلاشی برای مبارزه با رواج سریع چنین برنامه‌هایی می‌دانند که باعث می‌شود شرکت‌های غیراصلی نشان‌های تجاری را خریداری کنند و باعث گمراهی و فریب کاربران شوند.

گروهی از کارشناسان نیز این اقدام را تلاش مقامات چین برای از بین بردن حباب تبلیغاتی پیرامون متاورس در صنعت فناوری دانسته‌اند.

چن گائوجی از موسسه پژوهش فناوری PatSnap در این باره گفته است: «چیزی که می‌بینم این است که دولت کسب‌وکار‌ها را تشویق می‌کند با ظرفیت مناسب فناوری وارد حوزه متاورس شوند. متاورس شامل نقطه تلاقی بسیاری از فناوری‌های روز دنیا، مانند هوش مصنوعی و بلاکچین است».

متاورس یک جهان توصیفی پیرامون تکامل اینترنت و تبدیل شدن آن به یک فضای مجازی غوطه‌ور که می‌تواند برای کار، بازی، روابط اجتماعی و تجربیات و رویداد‌ها استفاده شود. این واژه نخستین بار در رمان سقوط برف (۱۹۹۲) نیل استفانسون به کار رفته است.

منبع: CoinDesk