Gerdab.IR | گرداب

فیسبوک به دنبال ساختن سریع‌ترین ابررایانه هوش مصنوعی در جهان

فیسبوک به دنبال ساختن سریع‌ترین ابررایانه هوش مصنوعی در جهان
تاریخ انتشار : ۰۶ بهمن ۱۴۰۰

متا، شرکت مادر فیسبوک اعلام کرده است که گروه پژوهشی‌ای برای ساخت ابررایانه هوش مصنوعی ایجاد کرده است که اعتقاد دارد در زمان تکمیل کار در میانه سال ۲۰۲۲ سریع‌ترین ابررایانه جهان خواهد بود.

به گزارش گرداب، این غول شبکه اجتماعی اعلام کرده است که این ماشین به کار زیربنایی برای تولیدان این شرکت در حوزه متاورس استفاده خواهد شد. متاورس جهانی مجازی است که با هدف تکمیل اینترنتی که امروز می‌شناسیم، راه‌اندازی خواهد شد.

فیسبوک معتقد است که این رایانه زمانی که در میانه سال پیش‌رو تکمیل آن به پایان برسد، سریع‌ترین رایانه جهان خواهد بود.

ابررایانه‌ها ماشین‌های به شدت سریع و نیرومندی هستند که برای انجام محاسبات بسیار پیچیده که رایانه‌های خانگی نمی‌توانند انجام دهند، ساخته می‌شوند. متا اعلام نکرده است که این رایانه کجا قرار خواهد گرفت و یا هزینه ساخت آن چقدر خواهد بود.

این رایانه که از همین حالا نیز در حال اجراست و فرایند ساخت آن ادامه دارد، AI Research SuperCluster نام دارد. متا گفته است که این رایانه هب محققان هوش مصنوعی این شرکت کمک می‌کند که الگو‌های هوش مصنوعی بهتر و جدیدتری بسازند که بتواند از تریلیون‌ها نمونه و کار در میان صد‌ها زبان مختلف دنیا به طور همزمان یادگیری داشته باشد و به تحلیل متن، تصاویر و ویدیو بپردازد.

فیسبوک به دنبال ساختن سریع‌ترین ابررایانه هوش مصنوعی در جهان

شیوه‌ای که متا برطبق آن قدرت این رایانه خود را وصف کرده است متفاوت است از شیوه تکنیکال مرسوم برای اندازه‌گیری قدرت ابررایانه‌ها. متا بر اجرای چیپ‌ها پردازش گرافیکی متکی شده است که به گفته توماس سندهولم، پروفسور رایانه و مدیر اجرایی مرکز هوش مصنوعی دانشگاه کارنگی ملون، برای اجرای «یادگیری عمیق» الگوریتم‌هایی که بتوانند چیستی یک تصویر را بفهمند، به تحلیل و ترجمه میان زبان‌ها بپردازند، مفید هستند.

متا در پستی در بلاگ خود پیرامون این رایانه می‌نویسد:
«ما امید داریم این ابررایانه به ما کمک کند که سامانه‌های هوش مصنوعی کاملا جدیدی بسازیم که به‌طور مثال بتواند ترجمه صوتی در لحظه را برای گروه زیادی از افراد که هر کدام به زبان متفاوتی صحبت می‌کنند، انجام دهد تا آن‌ها بتوانند بر روی یک پروژه تحقیقاتی یا یک بازی واقعیت افزوده بایکدیگر همکاری کنند».

این شرکت اعلام کرده است که ابررایانه‌اش با نمونه‌های واقعی از سامانه‌های این شرکت برای یادگیری هوش مصنوعی فعالیت می‌کند. گفته شده است که تلاش‌های قبلی تنها از پایگاه‌ها داده اوپن سورس و عمومی استفاده کرده بوده است.

به عبارت دیگر فیسبوک (متا) قرار است به طور علنی از داده‌های مشتریان خود بر روی ابررایانه هوش مصنوعی استفاده کنند. این نخستین باری است که به طور علنی چنین مسئله‌ای مطرح می‌شود و این تغییر مهمی برای مسائل حریم شخصی و هوش مصنوعی در جهان خواهد بود.

منبع: رویترز