Gerdab.IR | گرداب

سخنگوی مخابرات: علت کندی اینترنت مشکل تأمین پهنای باند بود

سخنگوی مخابرات: علت کندی اینترنت مشکل تأمین پهنای باند بود
تاریخ انتشار : ۱۱ بهمن ۱۴۰۰

محمدرضا بیدخام، سخنگوی شرکت مخابرات ایران گفت: ما یک مشکلی در بحث تأمین پهنای‌باند داشتیم که باید از سمت شرکت ارتباطات زیرساخت تأمین می‌شد.

به گزارش گرداب، سرویس اینترنت بسیاری از کاربران از جمله کاربران شرکت مخابرات که بیش از ۵۰ درصد این بازار را در دست دارد، طی چند روز اخیر با اختلال و افت سرعت بیش از حد روبه‌رو شده است.

شنیده‌ها از برخی فعالان این بازار نشان می‌دهند که زیرساخت واردات پهنای باند در کشور را کاهش داده و همین امر باعث شده در چند روز اخیر و البته ماه‌های گذشته هم، کیفیت اینترنت اپراتور‌های اینترنتی با کاهش قابل‌توجهی همراه شود. حالا مخابرات ایران هم به نوعی این اتقاق را تأیید می‌کند.

محمدرضا بیدخام، سخنگوی شرکت مخابرات ایران گفت: ما یک مشکلی در بحث تأمین پهنای‌باند داشتیم که باید از سمت شرکت ارتباطات زیرساخت تأمین می‌شد. چند روز بود که این تأمین پهنای‌باند از سمت شرکت زیرساخت صورت نمی‌گرفت و همین باعث افت کیفیت شده بود.

بیدخام تأکید می‌کند که این موضوع حالا حل شده و سرویس اینترنت مخابرات با اختلال و کاهش سرعت اینترنت همراه نیست. بر اساس اظهارات بیدخام تأمین پهنای‌باند تنها در دست زیرساخت است و بعضی اوقات مشاهده می‌شود که به خاطر عدم تأمین پهنای‌باند مورد نیاز شرکت‌های اینترنتی دچار مشکل می‌شوند و همین امر باعث می‌شود که کیفیت اینترنت کشور کاهش پیدا کند.

البته تأمین نشدن پهنای‌باند تنها مشکلی نیست که سرویس اینترنت مخابرات به خاطر آن دچار اختلال می‌شود. آن‌طور که محمدرضا بیدخام می‌گوید قدیمی بودن برخی خطوط که در زمان خودش به خاطر نبود منابع مالی لازم نوسازی و بازسازی نشده هم سبب می‌شود که کیفیت خطوط اینترنت ثابت شرکت مخابرات با مشکل مواجه شود.

بیدخام در این زمینه گفت: اکنون هزینه‌ی نگه‌داری یک خط تلفن ثابت بین تقریباً ۲۱ تا ۲۳ هزار تومان است و درآمد حاصل از خط نیز حدود ۶ هزار و ۴۰۰ تومان است، اختلاف فاحشی بین درآمد و هزینه وجود دارد و، چون ما منابع لازم را نداریم، نمی‌توانیم نوسازی و بازسازی را به نحو احسن در اسرع وقت انجام بدهیم و این باعث می‌شود به علل مختلفی با افت کیفیت خط روبه‌رو شوید و با سیستم پشتیبانی تماس بگیرید.

به گفته‌ی او افزایش تماس با پشتیبانی باعث می‌شود که کیفیت پاسخگویی و نحوه‌ی رفع خرابی دچار مشکل شود.

تیتر

مشکلات پشتیبانی مخابرات

کاربران اینترنت مخابرات تنها از کاهش و اختلال سرویس‌های خود ناراضی نیستند، یکی از بزرگ‌ترین مشکلات کاربران این شرکت با بیش از ۵۰ درصد از سهم بازار در بین ۱۷ شرکت FCP، سیستم پشتیبانی ضعیف آن است که در مواقع قطعی و اختلال در سرویس، کاربران پاسخ روشنی از سمت این سیستم دریافت نمی‌کنند.

بیدخام با قبول این مشکل در سیستم پیشتیبانی برخی نقاط ضمن عذرخواهی از کاربران، اعلام می‌کند که آن‌ها تمام تلاششان را برای بالا بردن سطح دانش افراد حاضر در بخش پشتیبانی مخابرات به کار بسته‌اند؛ اما در برخی نقاط از جمله تهران هنوز نتوانسته‌اند سیستم پشتیبانی خود چه در بخش تلفن ثابت چه در بخش اینترنت را تقویت کنند.

او تأکید می‌کند که آن‌ها خدمات قبل از فروش، حین فروش و بعد از فروش استانداردی دارند؛ اما گاهی به خاطر تعداد بالای شکایات، کیفیت پاسخگو‌های بخش پیشتیبانی پایین می‌آید. او در پاسخ به این سؤال زومیت که آیا برای حل این موضوع راهکاری دارند یا خیر، گفت:

کلاس‌های آموزشی متعددی گذاشته‌ایم، فراخوان‌های مختلفی را منتشر کرده‌ایم و جابه‌جایی‌های مختلفی را انجام دادیم. همین کار‌ها باعث شد در خیلی از مناطق مخابراتی کشور سیستم پاسخگویی پشتیبانی بهبود پیدا کند و به حد مطلوب برسد؛ اما در برخی مناطق از جمله بعضی از نقاط تهران این مشکل همچنان وجود دارد و در حال پیگیری هستیم. امیدواریم بتوانیم مشکل را برطرف کنیم.

او یکی دیگر از دلایل عدم پاسخگویی مناسب از سمت پشتیبانی را تماس‌های بالایی می‌داند که هم‌زمان با کاهش سرعت اینترنت مخابرات به این بخش می‌شود. بیدخام ابزار امیدواری می‌کند با تغییر تعرفه‌ها بعد از ۱۲ سال چنین مشکلاتی به‌صورت کامل حل شود.

منبع: زومیت