افزایش تعرفه‌های پستی از ابتدا سال ۱۴۰۱

افزایش تعرفه‌های پستی از ابتدا سال ۱۴۰۱
تاریخ انتشار : ۱۷ بهمن ۱۴۰۰

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: افزایش تعرفه‌های پستی از اولین روز‌های سال ۱۴۰۱ اتفاق می‌افتد و امیدواریم بخشی از مشکلات پستی را حل کند.

به گزارش گرداب، عیسی زارع‌پور -وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات- امروز در آیین افتتاح سیستم سورتینگ هوشمند مرکز تجزیه و مبادلات کشور با بیان اینکه یکی از مواردی که می‌تواند به رضایتمندی همکاران پستی در زمینه معیشتشان کمک کند، بحث تعرفه‌های پستی است، گفت: در دو سال و نیم گذشته تعرفه‌های پستی تغییری نکرده، آن هم در شرایطی که شاهد تورم‌های ۴۰ و ۵۰ درصدی بودیم. الان هزینه‌هایی که برای ارسال بسته‌های پستی انجام می‌شود، بیش از تعرفه‌های پستی است که پرداخت می‌کنند.

وی با بیان اینکه تعرفه‌های پستی نیازمند بازنگری بوده، افزود: در ماه آبان در کمیسیون تنظیم مقررات، جلسه‌هایی مربوط به تعرفه برگزار شده و بحث افزایش تعرفه، آزادسازی و رقابتی کردن آن‌ها را به تصویب رساندیم، اما اعلام عمومی نکردیم، چون دولت اعلام کرده بود که هرگونه افزایش قیمت باید علاوه بر مراجع تخصصی خودش باید در ستاد تنظیم بازار هم تصویب شود، در نهایت هم دولت تصمیم گرفت تا پایان سال افزایش قیمتی از سوی دولت اتفاق نیفتد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ادامه داد: در اولین روز‌های سال ۱۴۰۱، این افزایش تعرفه محقق خواهد شد که قطعا کمک می‌کند برخی از مشکلات شرکت ملی پست حل شود، اما با بهینه‌سازی و افزایش بهره‌وری و استفاده بهتر از فناوری می‌توان هزینه‌های تمام‌شده را کاهش داد و ازین طریق بخشی از مشکلات شرکت پست حل می‌شود. سختی کار موزعین را پیگیری کرده و آن را در کمیسیون اجتماعی دولت الکترونیکی مطرح کردیم، اما با آن موافقت نشد، اما مجدد آن را پیگیری می‌کنیم. اگرچه وزارت ارتباطات از فیبر‌های دریایی زیر آب گرفته تا مدار‌های بالای ۳۶ هزار کیلومتر مشغله دارد، اما هیچگاه مشکلات پست کشور را فراموش نخواهیم کرد.

افزایش تعرفه‌های پستی از ابتدا سال ۱۴۰۱

زارع‌پور با اشاره به نقاط قوت، ضعف و مشکلات شرکت ملی پست و تلاش برای حل این مشکلات گفت: امروز فناوری اطلاعات زندگی بشر را دگرگون کرده و همه چیز متاثر از این فناوری است. در این دوره وابستگی بشر به این فناوری کلیدی بیش از گذشته شده است. با شیوع کرونا تمام کسب‌وکار‌ها تعطیل شدند و فرایند‌ها به سمت غیرحضوری شدن رفت، اما شرکت ملی پست بیش از گذشته به‌صورت حضوری کار کردند. درحالی که وظایف بقیه کسب‌وکار‌ها به واسطه دورکاری کاهش یافت، اما کار شرکت ملی پست سه برابر گذشته با سیل مرسولات و بسته‌های پستی رو به رو شد.

وی با بیان این‌که همت مجموعه پستی کشور در زمان شیوع کرونا قابل تقدیر است، اظهار کرد: شرکت ملی پست در دوران شیوع کرونا نه تنها تعطیل نشد، بلکه بیشتر از گذشته به فعالیت پرداخت و در زمانی که کشور به آن نیاز داشت، توانست نمره قبولی بگیرد. در دوره جدید مدیریتی شرکت ملی پست که از روز گذشته آغاز شده است، نیز انتظار داریم چشم‌انداز‌های پست هوشمند در کشور ما محقق شده و پست جمهوری اسلامی ایران به اپراتور پست هوشمند تبدیل شود.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات خاطرنشان کرد: لازمه دستیابی به این هدف توجه به سرمایه‌های انسانی و حفظ اعتماد مردم به این نماد ملی است. در حکم مدیرعامل شرکت ملی پست ذکر کرده‌ام که باید برای بالا بردن کیفیت معاش کارمندان تلاش کرد. شرکت ملی پست باید به پشتوانه توسعه اقتصاد دیجیتال کشور تبدیل شود. برای دستیابی به این هدف، نیاز است از زمان قبول مرسوله تا توزیع آن، از فناوری‌های روز استفاده کرده و کار مردم و کارمندان را کاهش دهیم تا آن‌ها طعم شیرین فناوری را بچشند.

زارع‌پور تاکید کرد: تفکیک هوشمند پست که بزرگ‌ترین مرکز آن را امروز در کشور افتتاح کردیم، کمک می‌کند به این چشم‌انداز دست پیدا کنیم. انتظار داریم با ارتقا سطح کیفی خدمات پست، رضایتمندی مردم از این مجموعه افزایش پیدا کند تا لبخند رضایت را بر لبان مردم ببینیم. همچنین تا کنون جلسات متعددی با مدیران، هیات مدیره و مدیران استانی مجموعه پستی کشور داشتیم و در جریان مشکلاتی که در این شبکه وجود دارد، قرار گرفته‌ایم.