Gerdab.IR | گرداب

معرفی کتاب / خطرات سایبری برای جوانان + دانلود فایل

معرفی کتاب / خطرات سایبری برای جوانان + دانلود فایل
تاریخ انتشار : ۱۸ بهمن ۱۴۰۰

جوانان امروزه در برابر حجم زیادی از خطرات سایبری قرار گرفته‌اند. کتاب «خطر سایبری و جوانان» از منابع آموزشی و پژوهشی مناسب برای بررسی دقیق‌تر این حوزه است.

"پایگاه رسانه ای گرداب جهت اطلاع و افزایش دانش و سواد فضای مجازی مخاطبان خود و به ویژه دانشجویان، پژوهشگران و تصمیم گیران، کتاب‌هایی را در این عرصه معرفی می‌‎کند. بدیهی است انتشار این مطالب، لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست.

به گزارش گرداب، خطرات سایبری اهداف متحرکی هستند و واکنش‌های اجتماعی برای مبارزه با مورد هدف قرار گرفتن جوانان در فضای سایبری اغلب با بی‌اعتمادی آن‌ها مواجه می‌شود. این کتاب با تکیه بر تحقیقات اصلی، نحوه تعریف، درک و تجربه جوانان از خطرات سایبری را بررسی کرده و واکنش آن‌ها نسبت به پیام‌های اجتماعی موجود راجع به ایمنی آنلاین آن‌ها و نیز استراتژی‌ها و شیوه‌های مختلف به کار گرفته شده در جامعه برای نظارت بر فعالیت‌ها و دسترسی آن‌ها به فضای مجازی را مورد مطالعه قرار می‌دهد.

این کتاب علاوه بر پرداختن به بررسی‌های کمی موجود راجع به اندازه و فراوانی آزار و اذیت سایبری به نقد و بررسی درک فعلی از خطرات سایبری مانند آزار و اذیت مجازی و نحوه برخورد با چنین مسائلی می‌پردازد.

نویسندگان پس از بحث در مورد روش‌شناسی و تجربه‌های به دست آمده از انجام تحقیقات روی نوجوانان، درباره شبکه‌های اجتماعی مورد استفاده نوجوانان و نکات جذاب چنین شبکه‌هایی برای قشر جوان بحث می‌کنند و به تجربیات و دیدگاه‌های آن‌ها در مورد نظارت والدین و مدرسه می‌پردازند.

نویسندگان سپس به طور مستقیم به نگرانی‌هایی که شرکت‌کنندگان ابراز کرده‌اند مانند روابط ناسالم، هک سایبری، حریم خصوصی و مدیریت حریم خصوصی و هم‌چنین ارسال پیامک‌های غیراخلاقی می‌پردازند. نویسندگان در پایان با استناد به تفسیر‌های نظری و جامعه‌شناختی خود از یافته‌هایشان به همراه پاسخ‌ها و مواردی که شرکت‌کنندگان مورد مطالعه در مورد آنلاین شدن و مقابله با خطرات سایبری گوشزد کرده‌اند، توصیه‌هایی به قانون‌گذاران، مربیان و قشر جوان ارائه می‌کنند.

این اثر یکی از اولین کتاب‌هایی است که راجع به واکنش نوجوانان نسبت به نحوه نظارت بر فعالیت‌های آنلاین نوشته شده است. خواندن این کتاب به محققان و پژوهشگرانی که در حوزه‌هایی مانند جرم و جنایت در میان قشر جوان، جرایم سایبری، فرهنگ جوانان، جرم در فضای رسانه‌ای و قربانی‌شناسی فعالیت دارند، توصیه می‌شود. خواندن این اثر به سایر افرادی که علاقه‌مند به مسأله امنیت جوانان در فضای آنلاین هستند، کمک خواهد کرد تا از زاویه جدیدی به این مشکل اجتماعی بسیار مهم نگاه کنند.

مایکل آدوریان و رزماری ریکیاردلی نویسندگان این کتاب هستند که آدوریان سمت دانشیاری در دانشکده جامعه‌شناسی دانشگاه کالگاری کانادا را دارد و با مرکز جرم‌شناسی دانشگاه هنگ کنگ در چین همکاری می‌کند و ریکیاردلی یکی از اساتید و هماهنگ‌کنندگان جرم‌شناسی در دانشکده جامعه‌شناسی دانشگاه مموریال نیوفاندلند کاناداست و هم‌چنین به عنوان یکی از پژوهشگران ارشد بخش خدمات اصلاح و تربیت در کانادا مشغول به فعالیت است.

عنوان کتاب: خطر سایبری و جوانان: شهروندی دیجیتال، حریم خصوصی و نظارت
عنوان اصلی: Cyber-risk and Youth: Digital Citizenship, Privacy, and Surveillance
نویسندگان: مایکل آدوریان (Michael Adorjan) و رزماری ریکیاردلی (Rosemary Ricciardelli)
سال انتشار: ۲۰۲۰
ناشر: Routledge

دانلود کتاب