Gerdab.IR | گرداب

لایحه یورو دیجیتال تا سال ۲۰۲۳ آماده خواهد شد

لایحه یورو دیجیتال تا سال ۲۰۲۳ آماده خواهد شد
تاریخ انتشار : ۲۳ بهمن ۱۴۰۰

مسئول بخش مالی اتحادیه اروپا اعلام کرده است که لایحه یورو دیجیتال تا سال ۲۰۲۳ به پارلمان اروپا معرفی خواهد شد.

به گزارش گروه ترجمه گرداب، کمیسیون اروپا (EC)، قوه مجریه اتحادیه اروپا اعلام کرده است که لایحه‌ای برای یورو دیجیتال تا سال ۲۰۲۳ به پارلمان اروپا ارائه خواهد شد. مسئول بخش مالی این کمیسیون مایره مک‌گنیس در یک نشست پیرامون فناوری‌های مالی، به‌طور رسمی از برنامه‌ریزی‌های اتحادیه اروپا برای قانون‌گذاری یوروی دیجیتال پرده برداشته است.

این مقام مسئول چنین گفته است: «هدف ما برنامه‌ریزی برای قانون‌گذاری در ابتدای سال ۲۰۲۳ است. مشاوره‌های حقوقی هدفمند در طی هفته‌های آینده انجام خواهد گرفت».

بانک مرکزی اروپا پیش از این به آزمایش طرح‌ها و سامانه‌هایی برای یورو دیجیتال پرداخته بود و نسخه‌ای آزمایشی طرح کرده بود که انتظار می‌رود در اواخر سال ۲۰۲۳ عرضه شود. اگر یوروی دیجیتال قانونی شود، نیاز به تایید مقامات کشور‌های اروپایی خواهد داشت و در صورت دادن چراغ سبز توسط دولت‌ها، یوروی دیجیتال احتمالا در سال ۲۰۲۵ راه‌اندازی شود.

لایحه یورو دیجیتال تا سال ۲۰۲۳ آماده خواهد شد

یورو دیجیتال نوعی ارز دیجیتال بانک مرکزی (CBDC) خواهد بود که ابزاری مالی است که بانک‌های مرکزی در سراسر دنیا به دقت به بررسی آن می‌پردازند. افزایش توجهات به ارز دیجیتال بانک مرکزی به خاطر نگرانی‌های فزاینده‌ای است که به خاطر کم‌ارزش شدن ارز‌های ملی در برابر محبوبیت در حال افزایش رمزارز‌ها حاصل شده است.

عضو اجرایی بانک مرکزی اروپا فابیو پانتا ماه پیش درباره یورو دیجیتال گفته بود: «اگر ما این نیاز را برطرف نکنیم، دیگران این کار را انجام خواهند داد».

سال گذشته بانک مرکزی اروپا پژوهشی پیرامون ارز‌های دیجیتال انجام داد و گزارشی در آن باره منتشر کرد. در این گزارش آمده است که یوروی دیجیتال می‌توان به کاهش نرخ بهره، بالا رفتن سرعت پردازش تراکنش‌ها و کاهش استفاده از پول نقد کمک کند.

فارغ از مزایای ذکر شده، اما بانک‌های مرکزی باید برای جلب توجه عامه مردم کوشش بسیاری انجام دهند. پژوهش‌هایی که توسط کمیته امور اقتصادی انگلستان و بانک مرکزی آلمان انجام شده است، نشان می‌دهد که اکثر پاسخ‌دهندگان با ارز‌های دیجیتال دولتی مخالف بوده‌اند و نسبت به مزایای آن تردید داشته و در برابر خطر دخالت دولت در زندگی‌شان نگرانی داشته‌اند.

منبع: پولتیکو