Gerdab.IR | گرداب

چین در در رقابت ۵G از آمریکا پیشی گرفت

چین در در رقابت ۵G از آمریکا پیشی گرفت
تاریخ انتشار : ۰۲ اسفند ۱۴۰۰

مدیرعامل سابق گوگل از دولت آمریکا به دلیل عدم انجام اقدامات کافی برای پیشرو کردن این کشور در حوزه ۵G انتقاد کرد و مدعی شد انفعال واشنگتن ابتکار عمل را به چین واگذار کرده است.

به گزارش گرداب، شبکه‌های ۵G سرعت سریعتر، ظرفیت بیشتر و تاخیر کمتری در مقایسه با نسل‌های قبلی فناوری موبایل را وعده می‌دهند. این ویژگی‌ها مزایای مختلفی برای مصرف کنندگان شامل افزایش پهنای باند موبایل دارد، اما پتانسیل واقعی آن در کاربرد‌های صنعتی، دفاعی و خدمات عمومی است که می‌تواند به بخش اساسی برای اقتصاد‌های ملی و جامعه تبدیل شود.

با در نظر گرفتن این حقیقت، پیشرو بودن در استفاده از ۵G نه تنها یک بلندپروازی صنعتی بلکه بخش جدایی ناپذیر از استراتژی ملی است. چین منابع دولتی قابل توجهی را اختصاص داده است تا اطمینان حاصل کند در صدر این حوزه قرار دارد و توسعه تجاری ۵G در این کشور هم جزو سریعترین‌ها در جهان بوده و کشور‌های دیگر هم در حوزه ۵G آمریکا را پشت سر گذاشته‌اند.

اریک اشمیت، مدیرعامل سابق گوگل در مقاله‌ای در وال استریت ژورنال که با همکاری گراهام آلیسون از دانشگاه هاروارد به تحریر درآمد، از دولت آمریکا خواست برای پرداختن به شکاف در میانگین سرعت و روند توسعه ۵G اقدام کند و هشدار داد چین ممکن است صاحب آینده ۵G شود.

علاج‌های ممکن می‌تواند شامل تامین مالی بیشتر تحقیقات، سیاست‌های مشوق سرمایه‌گذاری و فراهم کردن دسترسی اپراتور‌ها به دامنه امواج ضروری باشد. با این حال اشمیت اذعان کرد تحریم‌ها علیه شرکت تولیدکننده تجهیزات مخابراتی هواوی چین اثراتی داشته است.

عملکرد رقت انگیز آمریکا در رقابت ۵G نشانه شکست بزرگتر آمریکا برای همگام ماندن با چین در فناوری‌های مهم از نظر استراتژیکی است. چین همچنین در تولید فناوری پیشرفته، انرژی سبز و بسیاری از کاربرد‌های هوش مصنوعی جلوتر از آمریکا است.

بر اساس گزارش تِک رادار، اگرچه ۵G هنوز در مراحل ابتدایی خود است، اما رقابت برای پیشرو بودن در فناوری ۶G آغاز شده است. تلاش‌ها در اروپا، چین، ژاپن و آمریکای شمالی در جریان است تا علاوه بر توسعه کاربرد‌ها و خدمات ۵G، در فناوری‌هایی که استاندارد‌های جهانی را شامل می‌شوند، پیشرو باشند.