تولید بازی‌های شناختی در داخل کشور با هزینه‌ای کمتر از نمونه‌های خارجی

تولید بازی‌های شناختی در داخل کشور با هزینه‌ای کمتر از نمونه‌های خارجی
تاریخ انتشار : ۰۴ اسفند ۱۴۰۰

یک شرکت دانش‌بنیان مستقر در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران، موفق شده است بازی‌های شناختی که توانایی ارزیابی دارند را با هزینه‌ای بسیار کمتر از نمونه‌های خارجی تولید کند.

به گزارش گرداب و به نقل از پارک علم و فناوری دانشگاه تهران، هادی مرادی مدیرعامل شرکت فناوران شناختی پارس مستقر در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران با اشاره به اینکه حوزه فعالیت شرکت در زمینه‌های علوم شناختی، روان‌شناسی، تحلیل داده‌ها، هوش مصنوعی و بازی سازی است، گفت: بازی‌های شناختی شرکت در قالب بسته‌هایی در بستر وب و به منظور ارزیابی و ارتقای علمکرد‌های شناختی برای مشتریان ارائه می‌شود.

این بازی‌ها به صورت مسابقاتی در مدارس جهت ارزیابی و سنجش پارامتر‌های توجه، تمرکز و حافظه کودکان و نوجوانان مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین این بازی‌ها برای کودکانی که دارای اختلال‌هایی مانند اختلال یادگیری یا بیش‌فعالی وکمبود‌ توجه بوده‌اند در قالب پکیج‌هایی برای ارتقای عملکرد‌های شناختی آن‌ها ارائه شده و در کلینیک‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

دکتر مرادی در توضیح مزایای رقابتی شرکت اظهار داشت: بازی‌های شناختی که توانایی ارزیابی را داشته باشند، عمدتا تولید خارج بوده و با حداقل هزینه هم گران هستند، محصول شرکت نسبت به محصولات مشابه هزینه کمتری دارد.

همچنین محصول‌های خارجی وضعیت کاربران را با جامعه‌های نرمال شده در خارج از کشور مقایسه می‌کنند که ممکن است تفاوت‌هایی با جامعه ایران داشته باشند، اما محصولات شرکت، وضعیت شناختی افراد را بر اساس افراد در جامعه ایران سنجش می‌کنند که این خود می‌تواند مزیت رقابتی ما نسبت به محصولات مشابه شناختی خارجی باشد.

وی در ادامه افزود: در کلینیک‌ها برای ارتقای علمکرد‌های شناختی مراجعین از محصولات مشابه خارجی استفاده می‌شود که علاوه بر هزینه‌های بسیار بالا، صرفا فقط برای مراجعین حضوری کلینیک قابل استفاده است. اما محصول شرکت که با عنوان مغزینه شناخته میشود، علاوه بر هزینه بسیار کمتر نسبت به رقبای خارجی خود، گرافیک جذاب‌تری داشته و همچنین مراجعین میتوانند هم به صورت حضوری و هم به صورت آنلاین از خدمات این محصول بهره ببرند.

مدیرعامل شرکت فناوران شناختی پارس خاطر نشان کرد؛ آنلاین بودن مزیتی است که امکان استفاده از محصول را در تمامی زمان‌ها برای مراجعین فراهم می‌کند و درمانگران نیز به صورت آنلاین می‌توانند فعالیت‌های انجام شده مراجعین را مشاهده کنند و این امکان استفاده روزانه توان ارتقای مراجعین را بسیار بیشتر می‌کند که در محصول‌هایی که فقط به صورت حضوری و فیزیکی قابل استفاده هستند، به هیچ عنوان مشاهده نمی‌شود.

دکتر مرادی با اشاره به اینکه در سال‌های ابتدایی بیشتر موارد تحقیقاتی پروژه‌ها مورد بررسی و اصلاح قرار گرفته است، گفت: محصولات شرکت به تازگی به بازار مدارس و کلینک‌ها وارد شده است و با توجه به پیش‌بینی‌های انجام شده تا ۱۸ ماه آینده میتوان به ۱۰ درصد بازار قابل دستیابی، دسترسی پیدا کرد.

مرادی با تاکید بر این نکته که بازی‌های شناختی شرکت در حوزه توجه، تمرکز و حافظه بر مبنای تست‌های استاندارد جهانی طراحی شده و فرافرهنگی است، بیان کرد: این محصولات قابلیت استفاده در بازار‌های کشور‌های فارسی‌ زبان و خاورمیانه را به صورت عمده دارد و این محصول توانایی استفاده در سیستم‌های آموزشی مدارس خارج از کشور را نیز دارا می‌باشد.

مدیرعامل شرکت فناوران شناختی پارس با یادآوری این نکته که شرکت‌های حوزه فناوری‌های همگرا به تخصص‌های مختلف نیاز دارند، گفت: دسترسی به افراد مناسب و کارآمد برای شرکت‌های این حوزه مشکل می‌باشد. همچنین تعاملات میان این افراد با یکدیگر گاهی به دلیل اینکه از حوزه‌های مختلف وارد می‌شوند، به چالش می‌رسد. به همین علت بهبود مهارت‌های نرم و ایجاد امکان همکاری بسیار مهم است.

مرادی در توضیح چالش‌های کسب وکاری که شرکت با آن‌ها مواجه شده گفت: تعامل با حوزه‌هایی با تخصص‌های متفاوت و عدم توانایی درک یکدیگر و ورود به بازار‌های ناشناخته از جمله چالش‌های کسب وکاری شرکت بود. شرکت برای حل این چالش‌ها از روش‌هایی مانند آشنا شدن با حوزه‌های جدید، استفاده از افراد آشنا به آن حوزه در تیم، تعامل جدی با مشتریان در بازار‌های جدید، سعی در ایجاد درک متقابل و گاهی جایگزینی افراد بهره برده است.