Gerdab.IR | گرداب

ناپدید شدن طراح کلاهبرداری پانزی

ناپدید شدن طراح کلاهبرداری پانزی
تاریخ انتشار : ۱۱ اسفند ۱۴۰۰

دادستان‌ها می‌گویند که تلاش‌ها برای یافتن ساتیش کومبانی، موسس پروژه بیت‌کانکت بی‌نتیجه بوده است.

به گزارش گروه ترجمه گرداب، موسس پروژه بیت‌کانکت (BitConnect) که به انجام کلاهبرداری پانزی به ارزش ۲.۴ میلیارد دلار از سرمایه‌گذاران آمریکایی متهم شده، ناپدید گشته است.

ساتیش کومبانی (Satish Kumbhani) شهروند هندوستان است که هفته پیش از سوی وزارت دادگستری ایالات متحده گناهکار شناخته شد. کمیسیون بورس و اوراق بهادار نیز به طور جداگانه از کومبانی در سپتامبر ۲۰۲۱ شکایت کرد و مدعی شد که او بیش از ۲ میلیارد دلار از طریق بیت‌کانکت کلاهبرداری کرده است.

اما حال با وجود این محکوم شدن، مسئله اینجاست که هیچ‌کس نمی‌داند او دقیقاً کجاست. مقامات اعلام کرده‌اند که کومبانی به احتمال زیاد از هندوستان گریخته است و مکان اقامت فعلی او معلوم نیست. این مسئله از گزارش اکتبر ۲۰۲۱ کمیسیون بورس و اوراق بهادار به دست آمده است که در آن زمان اعلام شد که کومبانی به احتمال زیاد از هندوستان به مقصدی ناشناس گریخته است.

دادستان ارشد دادگاه ریچارد جی. پریموف در این گزارش اعلام کرده است: «این کمیسیون از مکان اقامت فعلی کومبانی، شهروند هندوستان در زمان نوشتن این گزارش اطلاعی ندارد. بیت‌کانکت یک نهاد یکپارچه است که کمیسیون [بورس و اوراق بهادار آمریکا]باید از طریق مدیر آن، کومبانی با آن برخورد کند».

در این گزارش همچنین آمده است که «از ماه نوامبر این کمیسیون مشغول رایزنی با سایر نهاد‌های قانون‌گذاری مالی در کشور بوده است تا مکان کومبانی شناسایی شود. اما با این وجود در حال حاضر محل اقامت او همچنان ناشناخته باقی مانده است».

طراح کلاهبرداری پانزی میلیارد دلاری ناپدید شده است

بیت‌کانکت که در سال ۲۰۱۶ تاسیس شد، یکی از بزرگترین و محبوب‌ترین پروژه‌های عرضه اولیه یا ICO در اواسط سال ۲۰۱۷ بود و توانست میلیارد‌ها دلار از سرمایه‌گذاران بین‌المللی جمع‌آوری کند. در ابتدا در پروتکل این کوین اعلام شده بود که داشتن این کوین سود ۱۰ درصدی تضمینی برای سرمایه‌گذاران خواهد داشت.

اما بیت‌کانکت که به‌طور مضاعف از سوی نهاد‌های قانونی به‌خاطر محصولش مورد تفحص قرار گرفت، شاهد این بود که در تاریخ ۱۶ ژانویه ۲۰۱۸ پلتفرم درآمدزایی آن از سوی مدیران بسته شد. در نتیجه این اقدام قیمت این کوین که پیش از این حدود ۵۰۰ دلار بود، در طی چند روز به کمتر از ۱ دلار رسید.

چنین اتفاقاتی باعث شد که دادگاهی در آمریکا برای متهم کردن موسسان این کوین به راه بیفتد. کومبانی و یک شهروند آمریکایی به نام گلن آرکارو مغز متفکر این کلاهبرداری بودند. آرکارو در تاریخ ۱ سپتامبر ۲۰۲۱ به جرائمی، چون جاسوسی، کلاهبرداری و اقدامات مجرمانه گناهکار شناخته شد.

منبع: کوین‌دسک