Gerdab.IR | گرداب

ماهواره نور ۲ به مدار مورد نظر رسید

ماهواره نور ۲ به مدار مورد نظر رسید
تاریخ انتشار : ۱۷ اسفند ۱۴۰۰

نیروی هوافضای سپاه، صبح امروز ماهواره نور ۲ را با موفقیت در مدار ۵۰۰ کیلومتری زمین قرار داد.

به گزارش گرداب، همزمان با اعیاد شعبانیه نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با استفاده از ماهواره‌بر سه مرحله‌ای قاصد، از کویر شاهرود ماهواره «نور ۲» را در مدار ۵۰۰ کیلومتری زمین قرار داد. بنا بر این گزارش، ماموریت این ماهواره سنجشی و شناسایی است؛ ماهواره نور ۲ با سرعت ۷/۶ کیلومتر بر ثانیه و ۴۸۰ ثانیه پس از پرتاب در مدار ۵۰۰ کیلومتری قرار گرفته است.

گفتنی است، اولین اقدام فضایی سپاه ۲۱ ماه قبل و در سال ۹۹ با قرار دادن ماهواره «نور یک» آغاز شد و با وجود پیش‌بینی‌های عمر یکساله، ماهواره نور همچنان زنده و فعال است و اطلاعات خود را به منتقل می‌کند.

این دومین ماهواره نظامی ایران است که در مدار نزدیک زمین (LEO) قرار می‌گیرد؛ پیش از این ماهواره نور-۲ در سوم اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۹ توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و به وسیله ماهواره‌بر سه مرحله‌ای و سوخت ترکیبی قاصد به فضا پرتاب شده بود و در مدار ۴۲۵ کیلومتری زمین تزریق شده بود که کماکان در مدار زمین قرار دارد.

ماهواره نور-۱ در کلاس ماهواره‌های لئو بود که در ارتفاع ۴۳۰ کیلومتری قرار دارد. این ماهواره از کویر مرکزی به سمت دریای عمان پرتاب شده بود و سیگنال دوم آن را در شمال غرب کشور (تبریز) دریافت شده بود. ماهواره نور-۱ اولین ماهواره بوده که ایران در نقشه راه برنامه‌های ماهواره‌های با مقیاس بزرگتر و مدار‌های بالاتر دارد.

فرمانده فضایی سپاه پیش‌تر تاکید کرده بود: «در حوزه‌های ارتباطی لازم است به مدار‌های مئو و ژئو دست پیدا کنیم. ماهواره فعلی برای شناسایی است و ما ان‌شاءالله در حوزه‌های ناوبری و ارتباطی هم ورود پیدا خواهیم کرد.»

امروز و با پرتاب ماهواره نور-۲ توسط این نهاد، کشور ایران اکنون صاحب دو ماهواره نظامی در مدار نزدیک زمین است.