Gerdab.IR | گرداب

اقدام بریتانیا برای قانون‌گذاری در حوزه کلاهبرداری‌های اینترنتی

اقدام بریتانیا برای قانون‌گذاری در حوزه کلاهبرداری‌های اینترنتی
تاریخ انتشار : ۱۹ اسفند ۱۴۰۰

بر اساس لایحه پیشنهادی جدید دولت بریتانیا، پلتفرم‌ها در قبال کلاهبرداری‌ها از طریق تبلیغات جعلی و محتوا‌های تولید شده کاربران مسئول هستند.

به گزارش گروه ترجمه گرداب، دولت بریتانیا اعلام کرد که برای محافظت از مردم در برابر کلاهبرداری‌های اینترنتی، تغییراتی در قانون تامین ایمنی کاربران در فضای آنلاین ایجاد خواهد کرد. براساس پیش‌نویس قبلی لایحه، پلتفرم‌ها در قبال محتوا‌هایی که کاربران تولید می‌کنند، مسئولیت دارند و باید از کاربران در برابر کلاهبرداری‌ها محافظت کنند.

با این حال با ارائه اصلاحیه جدید، اکنون پلتفرم‌ها علاوه بر نظارت داشتن روی محتوا‌های تولید شده، در برابر تبلیغات جعلی که درخواست پیش پرداخت می‌کنند نیز مسئولیت دارند که شامل تبلیغات مالی بدون مجوز، کلاهبردارانی که نام تجاری و هویت کسب‌وکار‌های قانونی را جعل می‌کنند و همچنین تبلیغ شرکت‌های جعلی می‌شود.

این تغییرات بیشتر روی بزرگ‌ترین و پرنفوذترین شرکت‌های رسانه‌های اجتماعی و موتور‌های جست‌وجوگر از جمله توییتر، فیسبوک، اینستاگرام و گوگل تأثیر خواهد گذاشت.

طبق این لایحه، این پلتفرم‌ها و موتور‌های جست‌وجو باید از سیستم‌های مناسبی برای جلوگیری از انتشار یا امکان انجام تبلیغات جعلی در سرویس خود استفاده کنند تا به محض شناسایی موارد مشکوک، آن‌ها را حذف کنند. نمونه‌ای از این تبلیغات جعلی، پست‌هایی بود که در آن از تصویر مارتین لوئیس، مؤسس شرکت Money Saving Expert، برای کلاهبرداری از کاربران در گوگل و فیسبوک استفاده شده بود.

هم‌زمان با پیشنهاد اصلاحیه برای این لایحه، دولت درباره برنامه تبلیغات آنلاین رایزنی عمومی برگزار کرده است تا مقررات فعلی بررسی شوند و ببینند که امکان تامین بودجه کافی برای اجرای آن‌ها وجود دارد یا خیر.

نتایج این رایزنی عمومی می‌تواند به این معنی باشد که اگر اینفلوئنسری برای تبلیغ محصولی پول دریافت کرده باشد، اما اعلام نکند که پست‌های او برای تبلیغ است، ممکن است با مجازات سنگینی روبرو شود.

نادین دوریس، وزیر فرهنگ، درباره تغییرات ایجاد شده در این لایحه گفت: «ما می‌خواهیم از مردم در برابر کلاهبرداری‌های آنلاین محافظت کنیم. اصلاحیه‌های پیشنهادی جلوی کلاهبرداری از طریق تبلیغات جعلی در فضای آنلاین را خواهد گرفت».

مارتین لوئیس نیز از این که دولت به خواسته‌های او و بخش‌های مختلف مانند بانک‌ها، بیمه‌دهندگان، مصرف‌کنندگان، خیریه‌ها و پلیس توجه کرده است، قدردان بود.

به اعتقاد او، کلاهبرداری فقط از لحاظ مالی به افراد ضربه نمی‌زند، بلکه به عزت نفس و سلامت روان آن‌ها نیز آسیب می‌رساند به طوری که بعضی از افراد حتی به فکر خودکشی می‌افتند. پس هر طور شده باید جلوی چنین کلاهبرداری‌هایی گرفته شود تا امنیت مردم تأمین گردد.

منبع:
گاردین