Gerdab.IR | گرداب

هشدار مقامات آمریکایی: کلاهبرداری آنلاین از طریق جعل هویت مقامات دولتی

هشدار مقامات آمریکایی: کلاهبرداری آنلاین از طریق جعل هویت مقامات دولتی
تاریخ انتشار : ۱۸ اسفند ۱۴۰۰

کلاهبرداران معمولا با قربانیان تماس می‌گیرند و قبل از تأیید شماره شناسایی و تاریخ تولد فرد، می‌گویند که از اطلاعات هویتی آن‌ها در یک سری فعالیت‌های مجرمانه استفاده شده است.

به گزارش گروه ترجمه گرداب، روز دوشنبه ۱۶ اسفند (۷ مارس ۲۰۲۲)، اداره تحقیقات فدرال آمریکا هشداری را درباره کلاهبردارانی که با جا زدن خود به عنوان مقامات دولتی یا کارکنان سازمان‌های مجری قانون، سعی در فریب مردم و سرقت اطلاعات شخصی آن‌ها دارند منتشر کرد.

در این اطلاعیه آمده است که کلاهبرداران شماره تلفن‌ها و نام‌های معتبر را جعل می‌کنند و به هنگام تماس با قربانیان، از لحنی پرخاشگرانه استفاده کرده و می‌گویند که شرایط اضطراری است. آن‌ها از قربانیان می‌خواهند تا با هیچ کس دیگری ارتباط برقرار نکنند و درباره جزئیات این تماس به خانواده، دوستان یا مؤسسات مالی چیزی نگویند.

کلاهبرداران از روش‌های مختلفی برای درخواست پول استفاده می‌کنند، اما رایج‌ترین آن کارت‌های پیش پرداخت، پرداخت الکترونیکی و پول نقد از طریق ارسال با پست یا دستگاه‌های خودپرداز ارز دیجیتال است. از قربانیان خواسته می‌شود تا شماره‌ی کارت‌های پیش پرداخت را طی تماس تلفنی بخوانند یا عکسی از کارت بفرستند.

پول نقد طوری بسته‌بندی می‌شود تا قابل شناسایی با دستگاه‌های اسکن نباشد. پرداخت‌های الکترونیکی نیز اغلب به خارج از کشور ارسال می‌شود، بنابراین امکان ردیابی وجوه وجود ندارد. زمانی که کلاهبرداران با قربانیان تماس می‌گیرند، قبل از این که از آن‌ها بخواهند تا شماره شناسایی و تاریخ تولد خود را تأیید کنند، به آن‌ها می‌گویند که از اطلاعات شخصی آن‌ها در فعالیت‌های مجرمانه استفاده شده است.

هشدار مقامات آمریکایی: کلاهبرداری آنلاین از طریق جعل هویت مقامات دولتی

بعضی از قربانیان نیز تهدید می‌شوند که اگر اطلاعات خود را به اشتراک نگذارند یا هزینه‌ای برای رفع اتهام پرداخت نکنند، تحت تعقیب قضایی قرار خواهند گرفت و امکان دستگیر شدن‌شان وجود دارد.

با بعضی از قربانیان نیز به بهانه شرکت نکردن به عنوان عضوی از هیئت منصفه در دادگاه یا سایر جریمه‌های محلی تماس گرفته می‌شود. طبق گفته اداره تحقیقات فدرال، کلاهبرداران می‌گویند که جلسه دادگاه را شرکت نکرده‌اند یا دستور بازداشت‌شان صادر شده است و اگر مبلغی را پرداخت نکنند به دردسر می‌افتند.

بعضی مواقع، کلاهبرداران ممکن است وانمود کنند که از سوی سازمان‌های دولتی تماس گرفته یا پیامک داده‌اند و برای تمدید اسناد نیاز به اطلاعات گذرنامه یا گواهینامه رانندگی دارند. با پزشکان نیز ممکن است به بهانه انقضای مجوز پزشکی آن‌ها تماس گرفته شود. در صورتی که قربانیان کلاهبرداری از طریق روابط عاشقانه ارتباط خود را با کلاهبردار قطع کنند، ممکن است دفعه بعد همان کلاهبردار خود را به عنوان پلیس جا زده و با قربانی تماس بگیرد تا از این طریق اخاذی کند.

اداره تحقیقات فدرال آمریکا در اطلاعیه خود آورده است که مجرمان سایبری با برندگان لاتاری تماس گرفته و از آن‌ها باج‌گیری می‌کنند. این نهاد اعلام کرده است که هیچ سازمان مجری قانون به هنگام تماس با مردم، از آن‌ها پول درخواست نمی‌کند پس باید حواس‌شان را جمع کنند که با چه افرادی اطلاعات شخصی خود را به اشتراک می‌گذارند.

اریش کرون عضو شرکت امنیتی KnowBe۴، می‌گوید که شرط موفقیت روش‌های مهندسی اجتماعی و کلاهبرداری‌ها، ایجاد یک واکنش احساسی قوی در قربانیان است تا تمام نکات مشکوک را نادیده بگیرند. در چنین شرایطی، افراد باید سعی کنند تا آرامش خود را حفظ کرده و با دقت عمل کنند.

منبع:
ZDNet