Gerdab.IR | گرداب

تحقیقات ضدانحصاری اتحادیه اروپا درباره توافق گوگل و مِتا

تحقیقات ضدانحصاری اتحادیه اروپا درباره توافق گوگل و مِتا
تاریخ انتشار : ۲۱ اسفند ۱۴۰۰

دو شرکت گوگل و مِتا متهم هستند که برای کنار زدن رقیبان خود در انجام تبلیغات، تبانی کرده‌اند.

به گزارش گروه ترجمه گرداب، گروه ضدانحصاری اتحادیه اروپا و بریتانیا در حال تحقیق درباره توافق‌نامه موسوم به جِدی‌بلو (Jedi Blue) هستند؛ معامله‌ای که گفته می‌شود دو شرکت گوگل و مِتا با هم انجام داده‌اند تا شرکت‌های فناوری کوچک‌تر شانسی در بازار تبلیغات آنلاین نداشته باشند.

در طی بیانیه مطبوعاتی کمیسیون اروپا اعلام کرد که نگران توافق انجام شده در سپتامبر ۲۰۱۸ است و باید یک تحقیق رسمی ضدانحصاری انجام شود. اداره بازار رقابت بریتانیا نیز اعلام کرد که در حال تحقیق درباره این قرارداد است. مدیر ارشد، آندریا کوسلی گفت: «ما نگران این هستیم که مبادا گوگل با مِتا دست به یکی کرده باشد تا رقیبانی که در زمینه تبلیغات آنلاین خدمات ارائه می‌دهند را کنار بزند».

در آمریکا، تحقیقات درباره توافق‌نامه جِدی‌بلو هم‌چنان ادامه دارد، زیرا ۱۵ دادستان کل ایالتی علیه دو شرکت گوگل و مِتا شکایت کرده‌اند. پیگیری‌های قانونی باعث شده است تا جزئیات مربوط به قرارداد و اتهامات دادستان‌ها کم‌کم روشن شود. برای مثال، طبق پرونده‌های دادگاه، مدیران ارشد گوگل و مِتا از جمله مارک زاکربرگ، شِریل سندبرگ و ساندرا پیچای، قرارداد جِدی‌بلو را بررسی و تأیید کرده‌اند.

در سال ۲۰۱۷، مِتا (که آن زمان نامش فیسبوک بود) تصمیم گرفته بود تا از یک سیستم تبلیغاتی که رقیب گوگل بود حمایت کند. در شکایت‌های ثبت شده ادعا بر این است که مِتا در سال ۲۰۱۸ تصمیم خود را به خاطر پیشنهادی که گوگل برای تبلیغات آنلاین داده، عوض کرده است.

تحقیقات ضدانحصاری اتحادیه اروپا درباره توافق گوگل و مِتا

به عنوان بخشی از این قرارداد، مِتا در اولویت خرید تبلیغات از گوگل قرار گرفته است و دیگر در سیستم‌های رقیب گوگل سرمایه‌گذاری نکرده است. این موضوع ممکن است پیچیده به نظر بیاید، اما به گفته دادستان‌های آمریکایی، این دو شرکت با هم همکاری کرده‌اند تا پول‌های خود را در شرکت‌های یک‌دیگر سرمایه‌گذاری کنند و رقیبان خود را حذف کنند.

هرچند مقامات در حال تحقیق درباره هر دو شرکت هستند، اما طبق گفته کمیسیون اروپا، احتمال این که فقط گوگل در این موضوع مقصر باشد وجود دارد. رئیس رقابت اتحادیه اروپا، مارگرت وستاگر، اعلام کرد: «ما هنوز مدرکی بر این اساس که گوگل مقصر است یا هر دوی این شرکت‌ها با هم همکاری کرده‌اند پیدا نکرده‌ایم. هنوز مشخص نیست که مِتا از جزئیات و اثرات این معامله آگاه بوده باشد و این چیزی است که ما باید بررسی کنیم».

هر دو شرکت مِتا و گوگل ادعا کرده‌اند که تحقیقات اتحادیه اروپا و بریتانیا بی‌فایده است. گوگل در بیانیه‌ای اعلام کرد: «تمام ادعا‌ها نادرست و بی‌اساس است. این یک توافق‌نامه عمومی مستند شده است که شبکه مخاطبان فیسبوک می‌توانند در برنامه مناقصه به همراه ده‌ها شرکت دیگر شرکت کنند».

فیسبوک، زیرمجموعه مِتا، نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد: «توافق‌نامه مناقصه ضدانحصاری مِتا با گوگل مشابه قرارداد‌هایی است که با سایر پلتفرم‌ها داریم و این به افزایش رقابت کمک کرده است».

اگر ثابت شود که مِتا یا گوگل قانون رقابت اتحادیه اروپا را نقض کرده است، آن‌ها ممکن است تا به اندازه ۱۰ درصد از درآمد سالانه جهانی خود جریمه شوند. با این حال، احتمالا این تحقیقات سال‌ها طول بکشد تا به نتیجه‌ای برسد. همین می‌تواند فرصت‌های زیادی را برای دو شرکت جهت تجدیدنظر درباره حکم‌های داده شده بدهد.

منبع:
The Verge