Gerdab.IR | گرداب

افشاگر فیسبوک این شرکت را به دروغگویی در زمینه مبارزه با اخبار جعلی متهم کرد

افشاگر فیسبوک این شرکت را به دروغگویی در زمینه مبارزه با اخبار جعلی متهم کرد
تاریخ انتشار : ۰۲ اسفند ۱۴۰۰

اسناد و مدارک داخلی نشان می‌دهد که فیسبوک در مبارزه با اخبار جعلی در زمینه کرونا و تغییرات آب‌وهوایی کم‌کاری‌های زیادی انجام داده است.

به گزارش گروه ترجمه گرداب، به نقل از واشنگتن پست، فیسبوک درگیر دو پرونده حقوقی جدید در کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا (SEC) شده است. در این شکایت‌ها، موسسه حمایت از افشاگران Whistleblower Aid، موسسه‌ای غیرانتقاعی که نماینده افشاگر معروف فرانسیس هوگان از فیسبوک شکایت کرده است.

در این شکایات، فیسبوک که کنون متا نام گرفته متهم شده است که به سرمایه‌گذاران خود درباره مبارزه با اطلاعات جعلی درباره تغییرات آب‌وهوایی و کووید ۱۹ دروغ گفته است. در نخستین شکایت که به دست واشنگتن پست رسیده است، ادعا شده است که در حال حاضر پلتفرم فیسبوک اطلاعات جعلی زیادی درباره تغییرات آب‌وهوایی وجود دارد و ادعای فیسبوک که در این که در حال مبارزه با این اخبار جعلی است را به چالش می‌کشد.

این شکایت همچنین دارای مدارکی داخلی از تجربیات کارمندان خود فیسبوک است که تجربیات خود از این اخبار جعلی را بیان کرده‌اند. به گزارش این روزنامه آمریکایی، در یکی از این گزارش‌ها یک کارمند گزارش می‌دهد که تغییرات آب و هوا را در این پلتفرم جستجو کرده است و ویدیویی که اطلاعات جعلی درباره آب‌هوا داشته است به عنوان دومین نتیجه جستجو بوده است.

این ویدیوی مورد بحث حدود ۶.۶ میلیون بازدید داشته است. در گزارشی دیگر یک کارمند دیگر نیز از فیسبوک می‌خواهد که اطلاعات جعلی را حذف کند و نه این که صرفا به بعضی از مطالب برچسب بزند که به‌طور بالقوه ممکن است غلط باشد.

در این گزارش همچنین به مرکز اطلاعات علمی آب‌وهوایی فیسبوک نیز اشاره شده است. این مرکز مسئول اطلاعات در زمینه آب‌وهوا در این پلتفرم است که از سال ۲۰۲۰ به راه افتاد. در گزارش واشنگتن پست آمده است که مدارک زیادی در این شکایت وجود دارد که اقدامات این مرکز و آگاهی از اطلاعات جعلی بسیار کم بوده است.

شکایت دوم، اما فیسبوک را متهم به کم‌کاری در زمینه اخبار جعلی کووید-۱۹ متهم می‌کند. در این شکایت نیز مدارک داخلی زیادی وجود دارد و نشان می‌دهد که در ماه آوریل ۲۰۲۰ و همینطور ماه مه ۲۰۲۰، نشر اخبار جعلی در زمینه کرونا ۲۰ درصد افزایش داشته است و در این اسناد کارمندان به فعالیت صد‌ها گروه مخالف قرنطینه اشاره می‌کنند. چند ماه پیش رئیس‌جمهور آمریکا جو بایدن، فیسبوک و سایر شبکه‌های اجتماعی را متهم کرد که در حال «قتل عام مردم» با اطلاعات جعلی درباره کووید-۱۹ و واکسن‌ها هستند.

به نظر می‌رسد داستان‌های پشت پرده فیسبوک همچنان ادامه خواهد داشت و اسناد و مدارک داخلی زیادی از این شرکت منتشر خواهد شد. اما آنچه که واضح است، فیسبوک در زمینه مبارزه با اخبار جعلی، آزادی بیان و احترام به رقابت شعار‌های زیبایی می‌زند، اما همواره در عمل به شیوه‌ای دیگر عمل کرده است.