Gerdab.IR | گرداب

اقدامات آمریکا و اتحادیه اروپا برای جلوگیری از دور زدن تحریم‌ها توسط روسیه

اقدامات آمریکا و اتحادیه اروپا برای جلوگیری از دور زدن تحریم‌ها توسط روسیه
تاریخ انتشار : ۲۲ اسفند ۱۴۰۰

مقامات بریتانیا می‌گویند: «استفاده از رمزارز‌ها برای دور زدن تحریم‌های اقتصادی یک جرم محسوب می‌شود».

به گزارش گروه ترجمه گرداب، آمریکا و اتحادیه اروپا به دنبال نگرانی‌های به وجود آمده درباره احتمال استفاده ولادیمیر پوتین از ارز دیجیتال در کشور‌های خارجی برای دور زدن تحریم‌های غرب، اعلام کردند که اقدامات جدیدی را انجام خواهند داد.

روز جمعه ۲۰ اسفند (۱۱ مارس ۲۰۲۲)، کاخ سفید اعلام کرد که رهبران آمریکا، کانادا، فرانسه، آلمان، ایتالیا، ژاپن، بریتانیا و اتحادیه اروپا سعی دارند تا اقدامات سختگیرانه‌تری را برای به انزوا کشاندن اقتصاد روسیه در پاسخ به تهاجم نظامی این کشور به اوکراین در نظر بگیرند.

برخی از این اقدامات شامل ممنوعیت واردات کالا‌های روسی، ممنوعیت صادرات کالا‌های لوکس به روسیه و نظارت وزارت خزانه داری آمریکا برای بستن راه‌های احتمالی جهت دور زدن تحریم‌هاست.

طبق اعلامیه کاخ سفید، شهروندان آمریکایی نمی‌توانند با ارز سنتی فیات و ارز مجازی با روسیه تجارتی داشته باشند. سیاستی که آمریکا در پیش گرفته است هماهنگ با تلاش‌های اتحادیه اروپا و کشور‌های گروه ۷ برای تشدید فشار بر پوتین و اعمال محدودیت‌های مالی بیشتر بر روسیه است.

رئیس کمیسیون اروپا گفته بود که مقامات از روز شنبه ۲۱ اسفند (۱۲ مارس ۲۰۲۲) اقدامات جدیدی را علیه روسیه انجام خواهند داد. اگر چه بسیاری از اعضای اتحادیه اروپا و جو بایدن نگفتند که محدودیتی برای نفت و گاز تولیدی روسیه اعمال خواهند کرد، اما رئیس کمیسیون اروپا گفت که ممنوعیت گسترده‌ای بر سرمایه‌گذاری اروپا در بخش انرژی روسیه اعمال خواهد شد.

سازمان‌های نظارتی و ادارات دولتی در بسیاری از کشور‌ها که تحریم‌هایی را علیه روسیه اعمال کرده‌اند، به افراد و کسب و کار‌هایی که در زمینه رمزارز فعالیت می‌کنند درباره اقدامات جدید هشدار داده‌اند. طبق گزارش‌ها، وزارت دادگستری آمریکا در حال تشکیل یک کارگروه جدید برای مسدود کردن یا مصادره دارایی‌های رمزارز افراد ثروتمند روسی و هم‌چنین تحقیق درباره بانک‌ها و شرکت‌های رمزارزی است که به نهاد‌های تحریم شده در پولشویی کمک می‌کنند.

در بریتانیا نیز اداره رفتار مالی و دفتر اجرایی تحریم‌های مالی بیانیه مشترکی صادر کردند و به شرکت‌های رمزارز هشدار دادند تا فعالیت‌هایشان را در راستای تحریم‌های اعمال شده تنظیم کنند. به گفته مقامات بریتانیایی، استفاده از رمزارز‌ها برای دور زدن تحریم‌های اقتصادی جرم محسوب می‌شود.

اقدامات آمریکا و اتحادیه اروپا برای جلوگیری از دور زدن تحریم‌ها توسط روسیه

تحریم‌های اقتصادی علیه روسیه بسیار سریع انجام شده و صنایع زیادی را تحت تأثیر قرار داده است. کسب و کار‌های خصوصی مانند فست فود مک دونالد، بانک بزرگ گلدمن ساکس و شرکت‌های ارائه دهنده خدمات مالی از جمله ویزا و مسترکارت در طی یک هفته روابط خود را با روسیه قطع کردند.

برخی از مقامات آمریکایی گفته بودند که روسیه نمی‌تواند از رمزارز برای دور زدن تحریم‌ها استفاده کند، اما یک خبرگزاری معتبر در گزارشی نوشت که شاید روسیه برای انجام چنین کاری از امارات متحده عربی کمک بگیرد. یک دلال املاک و مستغلات که با یک شرکت رمزارز همکاری می‌کند گفته است که تعداد زیادی از شهروندان روسی و حتی بلاروسی با تمام دارایی‌های خود حتی دارایی‌های مجازی، به دبی آمده‌اند.

برخی از صرافی‌های رمزارز درخواست اوکراین را برای مسدود کردن دسترسی تمام کاربران روسی رد کرده‌اند. با این حال، کوین‌بیس و کراکن اعلام کردند که فقط دسترسی افراد تحریم شده را مسدود خواهند کرد. صرافی رمزارز بایننس نیز اعلام کرد کاربرانی که در بانک‌های تحریم شده روسیه حساب دارند نمی‌توانند از خدمات این صرافی استفاده کنند.

تنش بین روسیه و اوکراین هم‌چنان برقرار است. اوکراین از ۵ اسفند (۲۴ فوریه ۲۰۲۲) تا به الان تحت بمباران موشکی روسیه قرار داشته است. وزیر تحول دیجیتال اوکراین هم‌چنان در توییتر از شرکت‌های خدمات مالی و دیگر شرکت‌های بزرگ می‌خواهد که همکاری خود را با روسیه قطع کنند.

منبع:
کوین تلگراف