Gerdab.IR | گرداب

لایحه ممنوعیت استفاده از بیت‌کوین در اتحادیه اروپا

لایحه ممنوعیت استفاده از بیت‌کوین در اتحادیه اروپا
تاریخ انتشار : ۲۳ اسفند ۱۴۰۰

در پیش‌نویس نهایی چارچوب نظارتی بازار‌های دارایی دیجیتال (MiCA) که به قانون ارز‌های دیجیتال اتحادیه اروپا معروف شده است، اصلاحیه‌ای اضافه شده است با هدف محدود کردن استفاده از ارز‌های دیجیتالی که از شیوه اثبات انجام کار استفاده می‌کنند.

به گزارش گروه ترجمه گرداب، یک کمیته پارلمانی اتحادیه اروپا قرار است در ۱۴ مارس در مورد نسخه نهایی پیش‌نویس رای‌گیری کند. پیش نویس قبلی شامل مقرراتی بود که قصد داشت بیت‌کوین را در اتحادیه اروپا تا سال ۲۰۲۵ ممنوع کند، در اواخر فوریه ارائه شده بود.

این اقدام انتقاد شدیدی را در جامعه به دنبال داشت که ظاهراً قانونگذاران اتحادیه اروپا را مجبور کرده از طرح خود، عقب نشینی کنند. حال اتحادیه اروپا به دنبال مکانیسم توافق اثبات انجام‌ کار است که گفته می‌شود انرژی بسیار زیادی مصرف می‌کند و به همین‌خاطر خطرات زیست‌محیطی با خود به همراه دارد.

استفان برگر، یکی از نویسندگان این لایحه، اعلام کرده است که قرار نیست دقیقا به معنای ممنوع شدن بیت‌کوین باشد. بلکه ممنوعیت آشکار بیت‌کوین از این لایحه حذف شده است. اما پاتریک هنسن، مسئول استارتاپ حوزه امور مالی غیرمتمرکز (DeFi) با عنوان Unstoppable Finance می‌گوید که تغییر مسئله به ممنوع شدن مکانیسم اثبات انجام کار آتش انتقادات را کم کرده است، اما مسئله اصلی کاملا همان باقی مانده است و در عمل فرقی نکرده است.

این تغییر لحظه آخری، بار دیگر اعتراضات را برانگیخت. دیوید مارکوس، رهبر سابق بلاکچین متا، ممنوعیت بالقوه بیت‌کوین را به عنوان یک "حرکت محافظه کارانه" توصیف کرد و استدلال کرد که این ممنوعیت می‌تواند از حفظ ارتباط کسب و کار‌های اروپایی در جهانی جلوگیری کند. او پیش‌بینی می‌کند که این کار عواقب «فاجعه‌بار» برای اروپا خواهد داشت و در عین حال فرصت عظیمی را برای پیشرفت ایالات متحده ایجاد می‌کند.

ملتام دمیرورس، مدیر ارشد راهبردی موسسه کوین‌شرز (CoinShares) اعلام کرده است که این «یک حمله سیاسی» به آزادی مالی است و پیش‌بینی کرده قانون‌گذاران اتحادیه اروپا به ممنوعیت بیت‌کوین اکتفا نمی‌کنند و سایر رمزارز‌های که از شیوه اثبات انجام کار استفاده می‌کنند را ممنوع خواهند کرد.

مدیرعامل شرکت لجر (Ledger) پاسکال گالتیه نیز از مدیران این شرکت خواسته است که با اعضای پارلمان اروپا ارتباط برقرار کنند تا این قانون لغو شود.

ممنوع شدن رسمی بیت‌کوین در اتحادیه اروپا این حوزه قضایی را به نخستین حوزه قضایی تبدیل می‌کند که به‌طور مشخص یک رمزارز بسیار پرکاربرد و نه همه رمزارز‌ها را ممنوع اعلام می‌کند. با این حال خطرات محیط زیستی بیت‌کوین نیز مسئله بسیار مهمی است که باید دید در نهایت چه اتفاقی برای این حوزه فناوری‌های مالی رخ خواهد داد.

منبع: u.today