Gerdab.IR | گرداب

اتحادیه اروپا به دنبال وضع قوانین ضدانحصاری جدید

اتحادیه اروپا به دنبال وضع قوانین ضدانحصاری جدید
تاریخ انتشار : ۰۶ فروردين ۱۴۰۱

کشور‌های اروپایی با ایجاد مقررات دقیق به دنبال محدود کردن شرکت‌های بزرگ فناوری هستند.

به گزارش گرداب به نقل از نشریه ورج، اتحادیه اروپا از بزرگترین اقدام قانونی خود برای ایجاد تعادل در بازار‌های فناوری پرده برداشته است.

قانون جدید بازار‌های دیجیتال یا DMA به دنبال نظارت بر بزرگترین شرکت‌های فناوری است و می‌خواهد به شرکت‌های کوچکتر این امکان را بدهد که بتواند با این شرکت‌های بزرگ که اغلب آن‌ها آمریکایی هستند، رقابت کنند.

تا امروز اتحادیه اروپا پرونده‌های ضدانحصاری زیادی به صورت مورد به مورد علیه شرکت‌های فناوری به راه انداخته است، اما این قانون جدید به دنبال بازسازی ساختاری این مسائل در سراسر بازار فناوری است.


این قانون تعامل‌پذیری برنامه‌های پیامرسان مانند واتساپ، مسنجر فیسبوک و آی‌مسیح را هدف قرار می‌دهد و اتحادیه اروپا اذعان دارد که مشتریان در صورتی که بخواهند باید بتوانند از برنامه‌های پیامرسان مشابه استفاده کنند. به گمان اتحادیه اروپا این مسئله به کاربران قدرت انتخاب می‌دهد که چگونه پیام‌هایشان را منتقل کنند و در این صورت دیگر نگران این نخواهند بود که دریافت‌کننده پیام از چه پلتفرمی استفاده می‌کند. در این قانون همچنین ذکر شده است که کاربران باید قادر باشند آزادانه مرورگر خود، دستیار‌های مجازی و موتور‌های جستجوی خود را انتخاب کنند.

این قانون هنوز تصویب نشده است و مقامات اروپایی می‌گویند ادبیات این لایحه باید نهایی و بررسی شود تا در نهایت در پارلمان و شورای اروپا تصویب شود. در یک کنفرانس خبری که در روز جمعه برگزار شد، مسئول امور فناوری اتحادیه اروپا، وستگار گفت که او احتمال می‌دهد که این قانون در ماه اکتبر نهایی شود. مالکان پلتفرم‌های پیامرسان به احتمال زیاد فرصت سه ماهه تا چهارساله خواهند داشت تا موارد ضروری در پلتفرم خود وارد کنند.

قانون جدید بسیار وسیع است و با هدف تحت پوشش قرار دادن طیف وسیعی از اقدامات آینده در حوزه ضدانحصاری نوشته شده است. اما در این قانون همچنین درخواست‌های مشخصی از شرکت‌های فناوری شده است. از جمله این درخواست‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

- تعامل‌پذیری: سازندگان پلتفرم‌ها باید امکان ارتباط با پلتفرم‌های مشابه را در برنامه خود وارد کنند. نحوه اجرای این تعامل‌پذیری هنوز واضح نیست، اما به معنای این است که به کاربران پیامرسان‌های بزرگی همچون واتساپ اجازه داده شود که با کاربران سایر پلتفرم‌ها تبادل پیام کنند.
- حق حذف کردن: کاربران باید از این انتخاب برخوردار باشند که خدمات و سرویس‌های دستگاه خود را حذف کنند. این بدین معناست که اپل و گوگل به عنوان مالکان اصلی سیستم‌عامل‌های تلفن همراه حق ندارند محصولات خود را غیرقابل حذف ارائه کنند و مشتریان را مجبور به استفاده از آن‌ها کنند.
- دسترسی به داده‌ها: کسب‌وکار‌ها باید قادر باشند به داده‌هایی که برای پلتفرم‌ها ایجاد می‌کنند، دسترسی داشته باشند. به‌طور مثال شرکت‌هایی که در پلتفرم آمازون محصولات خود را به فروش می‌رسانند، به داده‌های آماری مربوط به فعالیت خود باید دسترسی داشته باشند.
- شفافیت تبلیغات: در صورتی که پلتفرم‌ها به تبلیغات می‌پردازند، باید به‌طور واضح و مشخص به مخاطب اعلام کنند که این یک تبلیغ است. همچنین شرکت‌ها اجازه ندارند بدون رضایت مشتری داده‌های او را جمع‌آوری کنند.