Gerdab.IR | گرداب

گوگل فعالیت اندروید در روسیه را متوقف می‌کند

گوگل فعالیت اندروید در روسیه را متوقف می‌کند
تاریخ انتشار : ۰۸ فروردين ۱۴۰۱

این شرکت آمریکایی دیگر به تولیدکنندگان تلفن همراه روسی، مجوز استفاده از اندروید نمی‌دهد. شواهد نشان می‌دهد گوگل فروش گوشی‌های هوشمند اندرویدی را در روسیه ممنوع کرده است.

به گزارش گروه ترجمه گرداب به نقل از وب‌سایت خبری گازتا (gazeta.ru)، شرکت بی کیو (BQ) روسیه که تولیدکننده تلفن‌های هوشمند است، توسط گوگل تحریم شده است.

گوگل مجوز اجرای اندروید توسط این شرکت را متوقف کرده است. مدیرعامل این شرکت روسی ولادیمیر پوزانوف به خبرگزاری گازتا روسیه گفته است که دستگاه‌های جدید این شرکت بدون پشتیبانی از خدمات گوگل عرضه خواهند شد:

«تمام دستگاه‌هایی که پیش از این لایسنس شده‌اند، بدون مشکل به فعالیت خود ادامه خواهند داد. اما دستگاه‌های اندرویدی جدید مشکلاتی خواهند داشت».

پیش از این شرکت روسی پیامی از گوگل دریافت کرده بود که قوانین آمریکا مانع از ادامه خدمات این شرکت در روسیه شده است. اما نه فقط صادرات سخت‌افزاری، بلکه ممنوعیت تجارت شامل هر نوع ردوبدل شدن فناوری و نرم‌افزاری آمریکایی به روسیه می‌شود.

شرکت بی کیو در حال آزمایش سیستم‌عامل هارمونی به عنوان جایگزین اندروید گوگل است. هارمونی به شرکت چینی هوآوی تعلق دارد. به گفته مدیرعامل بی کیو، دستگاه‌های جدید این شرکت از این سیستم عامل بهره خواهند برد و در نیمه دوم سال ۲۰۲۲ عرضه خواهند شد. پوزانوف گفته است:

«ما معتقدیم این ابطال مجوز تاثیر خود را بر سراسر بازار و همینطور تولیدکنندگان خارجی خواهد گذاشت. محتمل است که تمام خدمات گوگل در روسیه متوقف شود. اما هیچ اطلاعات رسمی از سوی گوگل ارائه نمی‌شود. ما احتمال می‌دهیم این توقف سراسری خدمات گوگل همانند این ابطال مجوز به‌طور ناگهانی اتفاق بیفتد».

اندروید یک سیستم عامل رایگان و اوپن سورس (متن باز) است. اما برای استفاده از خدمات گوگل، تولیدکنندگان تلفن همراه باید از گوگل مجوز داشته باشند و به گوگل نشان دهند که در اندروید شخصی‌شده خود چه چیزی را تغییر داده‌اند.

تحلیلگر کارگروه پژوهش‌های موبایل روسی الدار مورتازین در یک کانال تلگرامی اعلام کرده بود که گوگل مجوز دادن به تلفن‌های همراه روسی را متوقف خواهد کرد. پس می‌توان این گونه فهمید که این شرکت آمریکایی فروش گوشی‌های هوشمند اندرویدی از همه برند‌ها در کشور روسیه را ممنوع کرده است.

مورتازین گفته است که از ۲۳ مارچ (۳ فروردین) گوگل تمام پروژه‌های شرکت‌های روسی را متوقف کرده است و این کار را با استناد به قانون منع ارائه خدمات به روسیه در آمریکا انجام می‌دهد. طبق این قانون صادرات و یا انتقال فناوری و نرم‌افزار‌های آمریکایی به روسیه ممنوع است؛ بنابراین شرکت‌های روسیه قادر به استفاده از خدمات گوگل نیستند.

آیا سیستم عامل هارمونی می‌تواند جای اندروید را پر کند؟

شرکت چینی هوآوی پس از این که تحت تحریم‌های ظالمانه آمریکا قرار گرفت، از سال ۲۰۱۹ سیستم عامل خود با نام هارمونی (HarmonyOS) را منتشر کرد که سیستم‌عامل توزیع‌یافته‌ای برای همه دستگاه‌های دیجیتالی است. یک سال بعد، هوآوی ورژن دوم این سیستم عامل HarmonyOS ۲.۰ را منتشر کرد. نسل سوم نیز در حال انجام آزمایش‌های نهایی است.

هارمونی سخت‌افزار‌ها و دستگاه‌های متعددی را پشتیبانی می‌کند. فارغ از این که چه محصولی بر روی آن اجاره شود، سیستم بر روی هارمونی به آرامی و بدون کندی فعالیت می‌کند.

هارمونی نیاز به فضای حافظه زیاد ندارد. می‌تواند بر روی حافظه اندکی مانند ۱۲۸ کیلوبایت استفاده شود و یا بر روی دستگاهی با حافظه ۴ گیگابایت و بیشتر.

هوآوی تا به حال تنها در بازار چین سیستم عامل هارمونی خود را عرضه کرده است و هنوز این محصول را در خارج از این کشور ارائه نکرده است.

حال باید دید که آیا روسیه تبدیل به نخستین مشتری سیستم عامل چینی می‌شود یا خیر. رقابت هارمونی با اندروید از جمله رقابت‌های مهم دنیای فناوری در سال‌های پیش رو خواهد بود.